Zapytanie na temat...hamowania

26 Paź 2009, 04:45

Mam pytanie odnośnie awaryjnego hamowania. Mianowicie: czy wciskając pedał hamulca "do dechy" w samochodzie pozbawionym ABS'u (co będzie skutkowało zablokowaniem kół), można doprowadzić do zgaśnięcia silnika, mimo iż samochód nadal "sunie" po trasie :?: Jeśli tak to co wtedy :???: :?: I co wtedy pokazuje prędkościomierz :shock: :?:
Z góry dzięki za odpowiedź :mrgreen:
Józef Broda
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Katowice

26 Paź 2009, 08:24

A na wykłady na kursie nauki jazdy chodził?
Jak chodził, to czemu nie słuchał??

Jeśli wystrczająco logicznie umotywujesz swoje pytanie, to się poświęcę i odpowiem.
Ale takie rzeczy KAŻDY kierowca powinien wiedzieć...
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990

26 Paź 2009, 13:00

Rozumiem, że koledze chodzi o to, że jak koła się nie kręcą, to nie napędzają silnika, zatem obroty spadają i auto gaśnie.

To czy silnik zgaśnie, czy nie uzależnione jest od obrotów silnika. Jak są niskie i nie dodajesz gazu to zgaśnie. Tak samo jest przy hamowaniu. Obroty nie spadają natychmiast, potrzebują czasu i najczęściej w tym czasie auto się zatrzymuje. Tak czy siak przy hamowaniu awaryjnym kiedyś była możliwość, aby na egzaminie zgasł silnik. Jak jest teraz? Nie wiem.

A co pokazuje prędkościomierz, skoro koła się nie kręcą? Prędkośc spada, ale sam mechanizm wskazówki nie pozwala aby fizycznie wskazówka opadła nagle z 60 do 0.

Skoro masz Poldasa, to potrzebujesz tylko kawałek wolnej drogi i sobie próbuj. Tylko do rowu przy okazji nie wpadnij. :mrgreen:
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

26 Paź 2009, 13:37

Jeśli wystrczająco logicznie umotywujesz swoje pytanie, to się poświęcę i odpowiem.
Ale takie rzeczy KAŻDY kierowca powinien wiedzieć...

Chodzi mi o sytuację raczej dość ekstremalna... Śliska nawierzchnia, najlepiej letnie oponki, gdy auto może sunąć z zablokowanymi kołami nawet i 100km/h. Co mówili na prawku to pamiętam, ale nie o to mi chodzi. Wyobraź sobie że auto traci przyczepność, gaśnie i nie daj bóg zaczyna robić piruety, a ty nie masz możliwości manewru, wspomagania ani kierownicy ani hamowania. Chodzi mi tak naprawdę tylko o to, czy jest TO możliwe.
Józef Broda
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Katowice

26 Paź 2009, 13:38

Jest to nie tylko możliwe ale nawet pewne, że jak zablokujesz koła hamulcem i nie wciśniesz sprzęgła to auto zgaśnie...
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2009, 13:39

@Dishman, żeby w pełni odpowiedzieć na pytanie Kolegi, trzebaby wielką epistołę wymalować, rozważając różne aspekty (chociażby to, czy pedał hamulca jest wciśnięty, czy nie), dlatego mnie trochę zaskoczyło takie postawienie sprawy.
Gdyby był kierowcą czynnym, to napewno by wiedział, a tak - ładujemy się w dyskusję akademicką... :roll:
Pozdr
fourup
Nie udzielam porad na PW - tylko forum ogólne!
fourup
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 974
Miejscowość: Kraków, Słomniki
Prawo jazdy: 08 01 1999
Auto: Mercedes S124 250D
Silnik: OM602
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1990
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q3 z silnikami 35 TFSI i 35 TDI
    Na polskim rynku dostępne są już nowe wersje kompaktowego SUV’ Audi Q3. Na początek oferowane jest w trzech wersjach silnikowych: 35 TFSI z manualną skrzynią biegów, 35 TFSI ze skrzynią automatyczną S tronic ...

26 Paź 2009, 13:52

Założenia proste: hamulec do dechy, pedał sprzęgła nie wciśnięty, układ hamulcowy i samo sprzęgło sprawne, nawierzchnia śliska, a prędkość duża.
Pytam bo jeżdżę już pięć lat i jakem żyw takiego cuda jak zgaśnięcie pędzącego auta nie widziałem i nie bardzo chce mi się wierzyć że coś takiego może mieć miejsce :???:
Józef Broda
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Katowice

26 Paź 2009, 14:23

Naprawdę jeździsz samochodem? Nawet pędzić nie trzeba ani śliska nawierzchnia nie potrzebna. Wystarczy jechać bez gazu na 1 lub 2 i depnąć po hamulcach - auto zgaśnie i tak samo zachowa się przy 100 km/h...
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2009, 14:32

I jak niby miało by to wyglądać? Silnik beknie w momencie zablokowania kół, czy zacznie popuszczać na sprzęgle i zgaśnie dopiero po chwili/kilku sekundach :?: :shock:
Józef Broda
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Katowice

26 Paź 2009, 14:36

Jak masz sprawne sprzęgło to nic nie będzie popuszczać tylko zgaśnie - zresztą sprawdź sobie skoro masz samochód i prawo jazdy...
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2009, 14:50

A takie cuda to we wszystkich autach czy tylko w starszych?
Józef Broda
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Katowice

26 Paź 2009, 14:59

W sumie zagadnienie o tyle ciekawe, ze względu na ten prędkościomierz.

Jeżeli koła się zablokują, a nawierzchnia jest bardzo śliska, a mamy łyse opony, to oczywiście tak od razu się nie zatrzymamy. Silnik zgaśnie ze względu na niskie obroty, zatem logiczne i jasne jest, że będzie się sunąć na wyłączonym silniku. Tu oczywiście dochodzi też brak jakiegokolwiek wspomagania (kierownica, hamulec).

Ale jak jest z prędkościomierzem? Działa w oparciu o kręcące się koła, gdy hamujemy z piskiem opon to prędkościomierz opada szybko, ale gdy koła są zablokowane pewnie może dojść do sytuacji, że pokazuje 0 km/h, a auto dalej się sunie.

Można sobie to przetestować w zimie na łysych oponach gdzieś w górach. Koła zablokowane a my siedzimy z górki :mrgreen:
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

26 Paź 2009, 15:18

Józef Broda napisał(a):A takie cuda to we wszystkich autach czy tylko w starszych?


We wszystkich z manualną skrzynią.
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

26 Paź 2009, 15:45

A nikt nie pomyślał,czy ma znaczenie to,jaki jest napęd - przód czy tył....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Paź 2009, 16:02

W sumie fuckt ale nigdy nie jeździłem tylno napędowym autem i stąd to pominięcie :)
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013