Żarówki H7, które nie oślepiają innych kierowców?

24 Sie 2023, 14:22

Cześć. posiadam Volvo s60 z 2003r i chciałbym założyć jakieś lepsze żarówki żeby poprawić swoją widoczność na drodze i nie oślepiać innych kierowców. Aktualnie posiadam jakieś zwykłe sklepowe żarówki w cenie 7 zł/szt.
Zwróciłem uwagę na dwa modele żarówek:
1) Philips X-tremeVision Pro150
2) OSRAM Night Breaker LASER

Które warto wybrać? Dodam, że moje auto posiada zwykłe, szklane klosze.
Z góry dziękuję za pomoc.
wizz647
Nowicjusz
 
Posty: 5

25 Sie 2023, 08:25

Zerknij na klosz czy nie jest matowy i czy odblaski w lampach są w dobrym stanie. Jeżeli tak to zmiana na lepsze żarówki może przynieść dużą różnicę.
wizz647 napisał(a):poprawić swoją widoczność na drodze i nie oślepiać innych kierowców
Nie tyle poprawić swoją widoczność na drodze co poprawić pole widzenia kierowcy czyli to co w nocy oświetlają światła przed samochodem ;) Nie będziesz oślepiał innych kierowców zakładając takie żarówki jak światła są prawidłowo ustawione :ok:

Na pewno musisz pamiętać o tym że takie żarówki +x% światła są mniej trwałe i często szybciej się przepalają, no ale coś za coś.

wizz647 napisał(a):Zwróciłem uwagę na dwa modele żarówek:
1) Philips X-tremeVision Pro150
2) OSRAM Night Breaker LASER
Jedne i drugie to dobre sprawdzone modele i na pewno będziesz z nich zadowolony. Zwróć jeszcze uwagę na Osram bo one są w dwóch wersjach +150% i +200% Ta druga sporo droższa, a różnica w świeceniu praktycznie nie do zauważenia więc uważam że tu nie warto przepłacać.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10191
Zdjęcia: 35

25 Sie 2023, 10:25

A ja dorzucę koksu do pieca :D - skąd się bierze te +25, +50, +150, +200% lepszego świecenia? Czy takie żarówki mają lepszą barwę światła i świecą jaśniej? czy to prawda, że jak na opakowaniu pisze 4500K, to taka żarówka świeci z tą barwą? Dodam, że każda żarówka z homologacją musi mieć 1500 lm i 55W i 12V :wink: Oczywiście piszemy o halogenowych żarówkach świateł mijania, bo o takich jest temat. Tak więc czy warto płacić duuuużo więcej i mieć żarówki +...I ostatnie pytanko - na co się przedkłada te +....?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Sie 2023, 10:52

MotoAlbercik napisał(a):skąd się bierze te +25, +50, +150, +200% lepszego świecenia?
Teoretycznie powinien być jaśniejszy strumień światła który pozwoli nam w nocy zobaczyć większy oświetlony obszar przed samochodem.
MotoAlbercik napisał(a):czy to prawda, że jak na opakowaniu pisze 4500K, to taka żarówka świeci z tą barwą?
Strumień świetlny powinien być zbliżony do takich wartości.
MotoAlbercik napisał(a):Dodam, że każda żarówka z homologacją musi mieć 1500 lm i 55W i 12V :wink: Oczywiście piszemy o halogenowych żarówkach świateł mijania, bo o takich jest temat.
Ok, ale zobacz jak weźmiesz kilka różnych żarówek z homologacją to każda będzie inaczej świeciła :wink: pomijam kwestie geometrii promienia świetlnego który we wszystkich żarówkach powinien być taki sam.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10191
Zdjęcia: 35

25 Sie 2023, 15:06

Jak patrzę tak cenowo to różnica jest znikoma, jakieś 15-20 zł droższy jest OSRAM.
Chyba na początek wybiorę te tańsze z Philipsa.
wizz647
Nowicjusz
 
Posty: 5

25 Sie 2023, 15:39

Rokiko napisał(a):Teoretycznie powinien być jaśniejszy strumień światła który pozwoli nam w nocy zobaczyć większy oświetlony obszar przed samochodem.

No widzisz Rokiko, nie do końca tak jest :wink: . Strumień świetlny ( o ile tę wielkość miałeś na myśli ), to nic innego jak moc światła emitowanego przez źródło światła. A miarą strumienia świetlnego jest lumen. Żarówka halogenowa 55W daje około 1500 lm. Tak na chłopski rozum to można by powiedzieć, że lumen to określenie jasności światła. I więcej lumenów, tym żarówka jaśniej świeci. Tak na marginesie, warto zwracać uwagę na tą wielkość podczas zakupu żarówek, taśm led czy kompletnych lamp np. plafonów.
MotoAlbercik napisał(a):czy to prawda, że jak na opakowaniu pisze 4500K, to taka żarówka świeci z tą barwą?

Rokiko napisał(a):Strumień świetlny powinien być zbliżony do takich wartości.

I tutaj znowu pomyliłeś pojęcia :wink: . 4500K to nie strumień świetlny, tylko barwa światła. Zwykła żarówka halogenowa, ma około 3500K. Natomiast na opakowaniach tych "lepszych" żarówek producent podaje, że ta żarówka ma nawet 4000K czy 4500K ( chyba Pchilips ma takie żarówki - sam miałem, ale nie pamiętam ). Czyli taka żarówka powinna mieć barwę światła dzienną. Niestety nie jest to prawdą. Producentowi żarówki udaje się nieznacznie zmienić sztucznie barwę światła, żeby to światło było bardziej bielsze, poprzez malowanie części bańki na niebiesko ). Niestety nie wspomina o tym, że bańka zabarwiona na niebiesko, obniża strumień świetlny...I dlatego właśnie te "lepsze" żarówki, z pomalowaną na niebiesko bańką, muszą być "mocniejsze", żeby nie świeciły za słabo.
I do czego dążę - żarówki +... są nawet kilkakrotnie droższe od tych zwykłych. Trzeba jednak wziąść pod uwagę, że świecą również kilkakrotnie krócej. Dlaczego? Ponieważ producenci dają mniej wolframu, żeby ta żarówka świeciła jaśniej ( muszą jakoś "nadbudować moc żarówki, żeby świeciła jaśniej ), co powoduje szybsze przepalenie się żarnika. Szybsze przepalenie się żarnika powoduje również temperatura wydzielana przez świecący się jaśniej drucik wolframowy oraz wielkość bańki, bo przez szkło bańki jest odprowadzana ta temperatura. Tak więc zwykła żarówka ma tą samą wielkość bańki co żarówka +....Musi też mieć tą samą moc, czyli 55W. Dlatego te +... świecą krócej. I tu należy się zastanowić, czy te "lepsze" żarówki są nam potrzebne. Bo jeżeli ktoś jeździ większość po drogach oświetlonych, to nie ma sensu zakładania takich żarówek. A z kolei jak ktoś jeździ po drogach, gdzie w większości niema latarni, to warto kupić taką wyżyłowaną żarówkę, ale trzeba mieć świadomość, że ta przepali się o wiele szybciej niż zwykła. Inne rozwiązanie - podczas zakupu auta, zwracać uwagę na źródło światła w reflektorach - o wiele lepsze są ksenony czy światła LED. Te ostatnie niestety są wciąż drogie.
Co do matowych kloszy - żarówka typu +... nie rozwiąże problemu. Może nawet pogorszyć.
I ostatnia sprawa - zawsze mnie ciekawiło, jak rozumieją kierowcy kupujący żarówki co to znaczy te +100% lepsze światło, więcej światła itd. Co to znaczy?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Komfortowe fotele nowej Skody Octavia
    Ergonomiczne fotele nowej ŠKODY OCTAVIA zostały wyróżnione znakiem AGR "Testowane i zalecane" przez niemiecką kampanię Zdrowe Plecy (AGR - Aktion Gesunder Rücken). Fotele zyskały rekomendacje niezależnych ...

25 Sie 2023, 15:50

MotoAlbercik napisał(a):I ostatnia sprawa - zawsze mnie ciekawiło, jak rozumieją kierowcy kupujący żarówki co to znaczy te +100% lepsze światło, więcej światła itd. Co to znaczy?
Po prostu, że będziesz widział więcej przed przed samochodem bo wszystko będzie mocniej doświetlone. Spotkałem się z taką odpowiedzią. Nikt z kierowców nie wnika za bardzo w szczegóły które wyżej opisałeś bo to już by było za dużo i pewnie nie wiedzieli by co wybrać :mrgreen: Tu myślę że jest tak, wybieram światło bardziej białe patrząc na temperaturę i np. +% ileś tam tego światła i tyle, szczegóły pomijamy :wink:
MotoAlbercik napisał(a):podczas zakupu auta, zwracać uwagę na źródło światła w reflektorach - o wiele lepsze są ksenony czy światła LED. Te ostatnie niestety są wciąż drogie.
Zgadza się ale oświetlenie drogi jest konkretne nie mówiąc już o światłach matrycowych. Wiadomo wszystko się zmienia.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10191
Zdjęcia: 35

25 Sie 2023, 18:04

Rokiko napisał(a):Nikt z kierowców nie wnika za bardzo w szczegóły które wyżej opisałeś bo to już by było za dużo i pewnie nie wiedzieli by co wybrać

No właśnie :ok: Nikt nie zastanowi się, co to jest to więcej o 100 czy 200% światła. I kupują, bo myślą, że ta żarówka będzie świeciła 2 razy mocniej, lepiej itd. A już totalnym nieporozumieniem jest twierdzenie że dzięki tej żarówce będzie dalej widać i nie będzie ona oślepiać innych...Pytanie zatem, w jakim celu reguluje się reflektory? Jak to jest, że jak przy zwykłej żarówce podniosę reflektory żeby świeciły dalej, to oślepiam, a jak włożę tą lepszą to ona świeci dalej, ale już nie oślepia...I od kiedy to żarówki oślepiają? Bo już widziałem reklamę, że na czubku żarówki jest srebrna powłoka, żeby żarówka mogła świecić dalej, a nie oślepiać...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000