Pracownicy Centrum Technicznego Nissana w Barcelonie udowadniają, że w sporcie samochodowym może chodzić o coś więcej niż najkrótszy czas okrążenia. Uczestniczą oni w zawodach ECOseries, organizowanych według nowej koncepcji premiującej raczej efektywną i oszczędną jazdę niż szybkość. Unikatowymi atutami nowej formuły są jej otwartość dla wszystkich typów samochodów drogowych oraz dostępność dla każdego posiadacza prawa jazdy.
Pracownicy Centrum, uczestniczący w zawodach w czasie wolnym od pracy, korzystają z trzech modeli Nissana zużywających najmniej paliwa: Juke 1,5 dCi, Micra DIG-S oraz - w kategorii bezemisyjnej - Nissana LEAF.
Zawody ECOseries są rozgrywane w Hiszpanii i obejmują zarówno wyścigi torowe, jak i rajdy organizowane w ciągu całego sezonu. Do rywalizacji zgłaszają się kierowcy najróżniejszych modeli samochodów drogowych. Oprócz Nissanów w zawodach uczestniczą auta konkurencyjnych marek, takich jak Peugeot, Toyota, Volkswagen, Porsche czy Mercedes-Benz.
Jakie samochody startują w zawodach ECOseries? Poza pojazdami z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, w zawodach startują także modele z napędem hybrydowym, zasilane paliwami alternatywnymi, a nawet prototypy wyposażone w ogniwa paliwowe. Organizatorem serii jest Katalońska Federacja Samochodowa (FCA), korzystająca ze wsparcia Katalońskiego Instytutu Energii (ICAEN). Pierwsze zawody w ramach serii odbyły się w 2010 roku.
W czasie godzinnych wyścigów na takich obiektach, jak kataloński tor Formuły 1 czy Carrera Parc Motor Castelloli, celem jest dotarcie do mety nie tylko w jak najkrótszym czasie, ale także w sposób możliwie najbardziej efektywny i ekonomiczny.
Nissan Ecoteam, startujący w barwach Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE), składa się wyłącznie z ochotników będących pracownikami barcelońskiego Centrum i tamtejszych zakładów produkcyjnych NMISA, Iberyjskiej Regionalnej Jednostki Organizacyjnej oraz firm kooperujących.
Ich zaangażowanie jest częścią wewnętrznego projektu Performance Innovation, służącemu promowaniu pracy zespołowej i różnorodności. Przez cały rok użytkowanymi przez zespół Nissanami Micra jeździły panie, również panie były kierowcami wszystkich trzech Nissanów LEAF w trakcie rundy finałowej rozegranej pod koniec września. Celem projektu jest także pokazanie efektywności produktów z aktualnej oferty Nissana.
Samochody standardowe z modyfikacjami Samochody uczestniczące w zawodach są w dużej mierze standardowe, choć dopuszczalne są pewne modyfikacje podnoszące ich efektywność. Nissan Ecoteam wprowadził zmiany poprawiające sprawność aerodynamiczną oraz usunął niektóre elementy z wnętrza pojazdu w celu obniżenia jego masy. Zmieniono także charakterystykę podwozia, położenie środka ciężkości oraz kalibrację silnika pod kątem uzyskania wyścigowych osiągów.
Przy wprowadzaniu tych modyfikacji niezwykle przydatne okazały się doświadczenia z codziennej pracy w NTCE. Wyspecjalizowane zespoły, które na co dzień zajmują się kalibracją silników, kwestiami bezpieczeństwa, komfortem jazdy i właściwościami jezdnymi, a także układami napędowymi, mogły sięgnąć do swoich doświadczeń i wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności w przygotowywaniu samochodów wyścigowych.
Dyscypliny wyścigów Wyścigi są podzielone na dwie dyscypliny: "efektywność" i "regularność". W pierwszej kategorii celem jest jak najszybsze pokonanie trasy przy zużyciu mniejszej ilości paliwa niż ustalone w regulaminie maksimum. Faktyczne wartości różnią się w zależności od typu samochodu i pojemności silnika.
W kategorii "regularność" kierowca musi zadeklarować czas przejazdu okrążenia, a następnie starać się utrzymać go w kolejnych okrążeniach pod rygorem naliczenia punktów karnych za zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo. Zwycięzcą jest samochód/kierowca, który otrzymał najmniej punktów karnych.
Wyniki w zawodach ECOseries W trakcie sezonu zespół Nissana odniósł kilka zwycięstw i aż 33 razy stawał na podium. Na uwagę zasługują również wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa: w finałowym wyścigu tegorocznego sezonu Nissan Juke prowadzony przez Martiego Fabregata i Ivana Andreya wygrał w klasyfikacji ogólnej wynikiem zaledwie 5,5 litra oleju napędowego spalonego w trakcie godzinnej ostrej jazdy z dużą prędkością.
W kategorii pojazdów elektrycznych o zdecydowane zwycięstwo walczyły Nissany LEAF oraz Mercedes klasy A w wersji E-Cell. Dwa z zespołowych LEAFów to zasadniczo pojazdy standardowe, natomiast trzeci jest mobilnym laboratorium testowym startującym w kategorii prototypowych pojazdów elektrycznych. Przed wyścigiem finałowym jego zestaw akumulatorów został podwojony do łącznej pojemności 48 kWh, aby móc konkurować z Mercedesem wyposażonym w ogniwa o pojemności 36 kWh.
Ostatecznie, mimo że LEAF był wyraźnie szybszy od niemieckiego rywala i uzyskał taki sam czas, jak nieobciążony ryzykiem problemów z zasięgiem Nissan Juke, to jednak bezapelacyjnym zwycięzcą został Mercedes, który utrzymywał bardziej regularne, bliższe zadeklarowanemu tempo przejazdu okrążeń.
Zgodnie z założeniem przyjętym w ramach projektu Performance Innovation doświadczenia z toru wyścigowego zostaną wykorzystane bezpośrednio w pracach NTCE. Josep Traver I Viladegut, jeden z dwóch menedżerów zespołu, powiedział: "Jesteśmy bardzo zadowoleni z pracy naszego zespołu w trakcie tych zawodów. Uzyskiwana przez nas ciągła poprawa wyników pozytywnie wpływa zarówno na wizerunek marki, jak i na morale zespołu".
"Dowiedzieliśmy się bardzo wiele na temat tego, jak zmniejszenie masy i precyzyjna kalibracja silnika mogą przyczynić się do poprawy osiągów i ekonomiki eksploatacji oraz jak styl jazdy wpływa na zużycie paliwa. Dowiedzieliśmy się, jak najskuteczniej pokonywać wyzwania, a zdobyte doświadczenia firma Nissan będzie mogła wykorzystać w sporcie samochodowym w przyszłości, kiedy również w tradycyjnych wyścigach efektywność zacznie się liczyć w równym stopniu, jak szybkość".
"Niemniej ważne jest to, że zapał do pracy w zespole i motywacja, które tak bardzo pomogły nam w ECOseries, przeniosły się na grunt centrum technicznego, gdzie z jeszcze większą wiarą we własne siły tworzymy znakomite przyszłe modele Nissana".
Łącznie w trakcie całego sezonu dla zespołu pracowało 34 kierowców i ponad 60 ochotników.
Czy przyszłość wyścigów samochodowych będzie oparty o GREEN Prix? Jak widać coraz częściej organizowane są tego typu zawody żeby udowodnić że można jeździć oszczędnie.
"Najlepsze samochody 2013 roku" i trzy zwycięstwa dla BMW Nowe BMW serii 3 jest sprzedawane dopiero od lutego 2012 roku, jednak już teraz przejęło prowadzenie w klasie średniej premium. BMW serii 5 już po raz trzeci z rzędu znalazło się na pierwszym miejscu w klasie wyższej średniej. ...
Wodorowa ciężarówka Toyoty na ulicach Los Angeles Mieszkańcy Los Angeles i Long Beach będą mieli niedługo okazję oswoić się z widokiem zaskakująco cichej ciężarówki. 23 października rozpocznie się długofalowy test prototypowego samochodu ciężarowego Toyoty napędzanego ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.