Złomowanie a demontaż - czy wszystko jest legalne?

29 Lis 2021, 23:18

Planuję w niedalekiej przyszłości zutylizować swój wóz - przez sentyment chciałbym, żeby w jak największym stopniu trafił do prasy, bez rozbiórki na części "jeszcze na chodzie", ale o tym mówię nawiasem, bo dużo bardziej zależy mi na legalności całego procesu.

No i tutaj widzę, że sprawy nie są jednoznaczne. Skup, z którym jestem po słowie, oferuje zaświadczenie potrzebne do wyrejestrowania wozu i zwrotu OC. Widzę jednak, że nie widnieje na liście stacji demontażu na stronie województwa. Następnie z jakiegoś artykułu dowiaduję się, że stacja demontażu i szrot to dwie różne instytucje, ale że obie wydają legalne dokumenty. Trochę się w tym gubię.

1. Jak sprawdzić "legalność" firmy, której miałbym oddać furę, i w jakim wymiarze ta legalność może istnieć lub nie?
2. Na których polach kontrahent może tu zakombinować i po czym będę mógł to rozpoznać?
3. Czy samo zaświadczenie (no właśnie, o czym? musi być "o demontażu"?) uczyni sprawę czystą po mojej stronie, niezależnie od tego, co ktoś zrobi z samochodem po zdjęciu tablic?
4. Czy rzeczywiście istnieje różnica formalna między SD i autoszrotem, a jeśli tak, to czy istnieje "lepsza" opcja spośród tych dwu?
5. Jak wygląda procedura oddawania auta na lawetę - komu okazać jakie dokumenty i co on z nimi zrobi po kolei?

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i sugestie :)
snitch
Nowicjusz
 
Posty: 6
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 25 10 2018
Przebieg/rok: 18tys. km
Auto: Citroen Xsara FL
Silnik: 1.6 16v 109KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

30 Lis 2021, 09:41

snitch napisał(a):1. Jak sprawdzić "legalność" firmy, której miałbym oddać furę, i w jakim wymiarze ta legalność może istnieć lub nie?
Krajowy rejestrze CEIDG np. https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx

snitch napisał(a):2. Na których polach kontrahent może tu zakombinować i po czym będę mógł to rozpoznać?
Zawsze może coś zdemontować zanim auto trafi do prasy oczywiście mówię tu o częściach poza tymi które tego wymagają.

snitch napisał(a):3. Czy samo zaświadczenie (no właśnie, o czym? musi być "o demontażu"?) uczyni sprawę czystą po mojej stronie, niezależnie od tego, co ktoś zrobi z samochodem po zdjęciu tablic?
Jak dostaniesz zaświadczenie to już Cie później nie interesuje co stanie się z samochodem i kiedy. Idziesz z nim do WK i wyrejestrowujesz auto oraz zgłaszasz do ubezpieczyciela.

snitch napisał(a):4. Czy rzeczywiście istnieje różnica formalna między SD i autoszrotem, a jeśli tak, to czy istnieje "lepsza" opcja spośród tych dwu?
W branży rozbiórki pojazdów można działać na dwa sposoby – jako stacja zbierania (skup pojazdów) bądź demontażu (auto szrot). Mimo iż obie mogą wydawać dokumenty świadczące o zezłomowaniu pojazdu, ich założenie wiąże się z koniecznością spełnienia innych wymogów formalnych. Obie placówki muszą mieć ze sobą umowę, bowiem wyłącznie stacja demontażu ma prawo do rozbiórki przyjętych pojazdów. Wytyczne dotyczące postępowania z odzyskanymi odpadami oraz kwoty pobieranych opłat, są regulowane przez Ustawę z dn. 20 stycznia 2005 roku o Recyklingu Pojazdów Wycofanych Z Eksploatacji.

snitch napisał(a):5. Jak wygląda procedura oddawania auta na lawetę - komu okazać jakie dokumenty i co on z nimi zrobi po kolei?
Ta opcja może być dodatkowo płatna. Po dokumenty musisz i tak udać się osobiście do stacji demontażu bo auto musi zostać zważone itd. Dlatego przy odbiorze auta nie jest możliwe otrzymanie wszystkich potrzebnych dokumentów o zezłomowaniu samochodu.

Po przyjęciu samochodu do przeprowadzenia kasacji, pracownik legalnej stacji demontażu przekaże Ci dokumenty potrzebne do wyrejestrowania samochodu w wydziale komunikacji na ich podstawie zgłaszasz też to do ubezpieczyciela. Dokumentu to:
- zaświadczenie o przyjęciu samochodu na złom,
- unieważnienie dowodu rejestracyjnego, tablic i karty pojazdu, jeśli została wydana.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10197
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najpopularniejsze auta terenowe z USA - co warto importować?
    Samochody terenowe z USA cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie, a ich import do Europy, w tym Polski, stale rośnie. Miłośnicy motoryzacji doceniają ich niezawodność, wytrzymałość oraz niepowtarzalny styl. ...