Zmiana biegu na skrzyżowaniu

12 Wrz 2012, 19:59

Witam. Uczę się jeździć, dopiero zaczynam i mam pytanie. Jeśli na skrzyżowaniu zatrzymałem się by ustąpić pierwszeństwa to redukuje bieg do 1. Następnie ruszam i jeśli zaraz po ruszeniu muszę skręcić (małe skrzyżowanie, mało miejsca), a mało prawdopodobne bym zdążył zmienić bieg na 2 to można skręcić na 1? A dopiero, gdy wyjedziemy na prostą to potem wrzucać dalsze biegi? Bo wszak na 1 można chyba skręcać (łuk na placu)? Bo już się pogubiłem, a mam dziwnego instruktora, który jak mi idzie to normalnie gada, a jak słabiej to zgrywa "obrażonego", mało mówi i nie podpowiada... Pozdrawiam
Jaworek
Obserwowany
 
Posty: 1
Auto: Fiat Panda
Paliwo: Benzyna
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Automatyczna

12 Wrz 2012, 20:10

Jeździsz tak jak jest ci wygodnie. 1 powinna być tylko do ruszania, potem wrzucasz 2. Jeśli musisz się zatrzymać to stajesz, wrzucasz 1 i ruszasz. Możesz nacisnąć sprzęgło i jechać z wciśniętym sprzęgłem (parę metrów), to tak jakbyś miał na luzie. To trudne pytanie, bo wszystko robi się intuicyjnie, odruchowo. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić instruktora, bo jeśli instruktor lipny to i lipnie pójdzie egzamin.
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

14 Wrz 2012, 19:06

Ja również bym tak zrobił, że krótki start na 1., a potem szybko 2. i dopiero skręt. Z własnego doświadczenia wiem, że tak jest wygodniej (przynajmniej mnie), bo na 1. strasznie szarpie (diesel). Czasami robię tak (jeśli mam naprawdę mało miejsca), że ruszam na 1., potem wbijam 2., ale NIE puszczam sprzęgła od razu, tylko pozwolę się toczyć autku przy skręcaniu, a zaraz potem puszczam sprzęgło i jadę. Minus tego taki, że przy skręcaniu na samym toczeniu, auto traci energię i prędkość, a puszczenie sprzęgła później obciąża silnik. Dlatego optymalnie (wg mnie) - 1. - ruszamy - szybko 2., delikatny gaz i skręcamy.
smarekxy
Początkujący
 
Posty: 219
Miejscowość: podkarpacie
Prawo jazdy: 29 09 2000
Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM

14 Wrz 2012, 21:25

Jaworek napisał(a):Następnie ruszam i jeśli zaraz po ruszeniu muszę skręcić (małe skrzyżowanie, mało miejsca), a mało prawdopodobne bym zdążył zmienić bieg na 2 to można skręcić na 1?


Nic nie stoi na przeszkodzie aby zmienić na 2-gi bieg w zakręcie . Wiem że dla początkującego jest to trudne do opanowania , ale z biegiem czasu i tak nabierze się takowy nawyk . Rączki , nóżki będą chodzić odruchowo. A więc po zatrzymaniu wciskamy sprzęgło , prawą rączką wrzucamy jedynkę . Ruszamy. Lewą rączką w stylu : mydełko fa : kręcimy kierą w żądanym kierunku . Prawa rączka na lewarek , w zakręcie sprzęgło , 2-gi bieg , puszczamy sprzęgło i dajemy gaz . Przy wychodzeniu z zakrętu nie siłujemy się z kierownicą . Odkręci się sama . Co tylko to kontrolujemy czy aby tak będzie i co najwyżej trochę jej pomagamy.Problemem jest tylko to że na nauce jazdy każą kurczowo trzymać kierownice dwoma rączkami , przy nawet tak niskiej prędkości i stąd brakuje miejsca , czasu na zmianę biegu na ciasnych skrzyżowaniach.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4949
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

15 Wrz 2012, 08:49

Każą trzymać obiema rękami kierownicę, ale biegów nogami nie zmieniamy. Można oderwać rękę, żeby zmienić bieg, opuścić sobie szybę czy włączyć wycieraczkę. Nie ma problemów również z tym, że podczas skrętu trzymamy jedną ręką kierownicę, ale tylko w momencie zmieniania biegu. Można też ruszyć trochę dynamiczniej, wtedy dosłownie od razu po ruszeniu można wrzucić 2. bieg. Przypomniało mi się jeszcze, że jak mnie uczyli to mi mówili, żebym starał się zawsze skręcając mieć włączony 2. bieg. Jak jedziesz szybciej to możesz zredukować bieg np. z 4. na 2.
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

16 Wrz 2012, 12:47

Widząc codziennie /niestety/jak poruszają się nauki jazdy bo o jeździe nie można tu mówić spokojnie pokonasz każde skrzyżowanie na jedynce.
kant95
Zaawansowany
 
Posty: 695
Miejscowość: lublin
Prawo jazdy: 01 01 1981
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Chrysler Voyager
Silnik: 2.5
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

17 Wrz 2012, 07:47

kamil638 napisał(a):Przypomniało mi się jeszcze, że jak mnie uczyli to mi mówili, żebym starał się zawsze skręcając mieć włączony 2. bieg.


Mnie też tak uczyli i jest to dobry nawyk, bo potem tylko puszczam sprzęgło i jadę dalej bardzo płynnie. Chociaż z biegiem lat i kilometrów twierdzę, że nie ma takiego skrzyżowania, gdzie by się nie dało wrzucić tej dwójki...
smarekxy
Początkujący
 
Posty: 219
Miejscowość: podkarpacie
Prawo jazdy: 29 09 2000
Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM

28 Paź 2012, 15:22

A dlaczego 1 bieg jest tylko do ruszania? Jazda na jedynce jest szkodliwa dla auta? A w korku jak się poruszacie? Może źle robię :) ale ruszam z jedynki i toczę się bez gazu, bo jaki ma sens najpierw ruszenie i potem zmiana na 2, jak za 10 sekund będę musiał się zatrzymać, nie lepiej powoli się potoczyć i być może uniknąć zatrzymania bo korek się znowu kawałek ruszy?
Prawo jazdy już mam, ale mam małe doświadczenie i stąd pytania :)
I czy jazda na 1 jest jakoś szkodliwa? Słyszałem też żeby jeździć na "optymalnych" obrotach, tzn żeby nie spadać np. poniżej 2000 obr., ślimakowata jazda na dwójce nie będzie bardziej szkodliwa niż na jedynce (wprawdzie auto samo jedzie bez gazu, no ale obroty są niskie :) )?
I jak ruszać - zaraz po ruszeniu zmiana na 2 czy jeśli osiągnę te 2,5-3tys obrotów?
hehe
Początkujący
 
Posty: 104
Prawo jazdy: 10 06 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: VW Polo 6n2
Silnik: 1.0 50KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

28 Paź 2012, 16:43

Jazda w korku jest zupełnie inna. Ja jak widzę, że zaraz będę stawał to wrzucam 1. i ruszam, wciskam sprzęgło i toczę się powoli, jak przede mną ruszy to wrzucam 2. a jak staje no to ja też staję. Dobrze jest dla oszczędności sprzęgła podczas postoju z odpalonym silnikiem puścić sprzęgło i na luzie stać.
Co do czasu wrzucenia 2. to jest to odruchowe. 1. bruuuum, 2. bruuuuum, 3. bruuuuum itd (takie dźwiękowe przedstawienie :naughty: )
kamil638
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 643
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mercedes w210
Silnik: 2.9 td
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

10 Lis 2012, 21:06

hehe napisał(a):Może źle robię :) ale ruszam z jedynki i toczę się bez gazu, bo jaki ma sens najpierw ruszenie i potem zmiana na 2, jak za 10 sekund będę musiał się zatrzymać, nie lepiej powoli się potoczyć i być może uniknąć zatrzymania bo korek się znowu kawałek ruszy?

I bardzo słusznie robisz.

hehe napisał(a):I jak ruszać - zaraz po ruszeniu zmiana na 2 czy jeśli osiągnę te 2,5-3tys obrotów?

Gdzieś do tych 2 tys. obrotów i 2 bieg.

kamil638 napisał(a):Co do czasu wrzucenia 2. to jest to odruchowe. 1. bruuuum, 2. bruuuuum, 3. bruuuuum itd (takie dźwiękowe przedstawienie :naughty: )

Kiedyś jeździłem Cinquecento, nie było obrotomierza i też tak robiłem. Słuchałem jak silnik pracuje. Teraz też słucham silnika (bo to też piękna muzyka - przynajmniej dla mnie), chociaż też zerkam na obrotomierz :ok:
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

06 Maj 2013, 08:53

Ja nie sugeruję się nawet obrotomierzem,przecież słychać jak samochód pracuje,kiedy silnik się męczy oraz na jaki bieg trzeba zmienić. Śmiało można ruszać z dwójki jeżeli ktoś am wyczucie.
Alkomaty
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 376
Miejscowość: Warszawa

10 Cze 2013, 10:16

To też zalezy jaką szybkością jedziesz, ogólnie jedynka słuzy do ruszania, myślę że lepiej tu na dwójce skręcić wtedy nie piłujemy auta, ale jeśli dopiero z czerwonego ruszamy to z jedynki też da radę, każde skrzyzowanie inne i inne odległości do zakrętu, troche praktyki i te dwa biegi będą automatycznie wchodzić i wejdzie się w wprawe :ok:
motomoto
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 53
Miejscowość: Wrocław
Auto: PASSAT B5, 1,9, 101KM