Zmiana kół na jednej osi

22 Lis 2014, 19:17

Witam,
wróciłem dziś z wymiany kół i gdy porządkowałem koła (mam dwa zestawy alufelgi + opony na lato, felgi stalowe + opony na zimę), to zauważyłem że w tym sezonie letnim, wulkanizator zamienił koła na osi względem tego co było w zeszłym roku, czyli lewe koło wylądowało z prawej strony i odwrotnie.

Oczywiście teraz jest już po "fakcie", ale czy może mieć to jakieś negatywne skutki w dalszych latach (szybsze zużycie itp.)?

Opony to Contientale i chyba typu asymetrycznego (napisy outside, inside). Nie jestem biegły w tym temacie, ale z tego co wyszukałem, to w takim przypadku zamiana kół względem osi jest niezalecana.
Yuras
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Skoda Fabia

23 Lis 2014, 12:02

Z mojego punktu widzenia wielkiego problemu nie ma - tez mam asymetryki i przerzucając nawet nie zwracałem uwagi na zeszłoroczną pozycję kół..
Ważne żeby były dobrze założone na feldze - napis "outside" na zewnątrz auta..
Gdyby jednak źle ci się jeździło, występowały drgania, ściąganie to zawsze możesz je zamienić..
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

23 Lis 2014, 12:23

No ten sezon cały przejeździłem już "inaczej" i raczej nic złego nie czułem.. Teraz to już wyszło po fakcie. Pytałem tak tylko zasadniczo, czy np. nie skraca to jakość długości życia opony, albo stwarza nie wiem jakieś inne ryzyka. Ale jeśli nie, to ok. Dzięki;)
Yuras
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Skoda Fabia

23 Lis 2014, 12:28

Pod tym względem co piszesz to nie ma problemu..
Jedynie można się przyczepić do jednego - opona pracuje na "swoim" miejscu, a po zmianie stron musi się od nowa "ułożyć" .. Tylko tu bym widział chwilowy dla niej dyskomfort przez kilkaset km..
Może jeszcze nasz forumowy spec od ogumienia coś doda, potwierdzi lub nie.. Poczekamy .
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

23 Lis 2014, 12:30

Właściwie to wulkanizator zrobił prawidłowo - dobrze jest zmieniać opony miejscami. Chodzi o równomierne ich zużycie. Np. opony na osi napędowej zużyją się szybciej niż na drugiej osi. Zmiana opon jest nawet rekomendowana przez producentów. Oczywiście przy takiej operacji trzeba to robić przy zachowaniu pewnych zasad, bo ich nieprzestrzeganie może doprowadzić do zniszczenia opony. Chodzi tu o opony kierunkowe, opony o jakich pisał kolega wyżej itd.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Lis 2014, 12:38

No właśnie czytałem o tych różnych rodzajach, z tym że widziałem że właśnie dla asymetryka zalecana jest zmiana przód/tył po tej samej stronie. Tu natomiast zaszła zmiana ułożenia na jednej osi. Oczywiście część "outside" dalej jest na zewnątrz, aczkolwiek w tym sezonie opony jeździły w innych kierunkach.

Gdzieś też właśnie czytałem, że przez jakiś czas opona będzie się dostosowywać do nowej sytuacji, gdzieś indziej pojawiły się nawet pojedyncze, bardziej radykalne teorie, no ale nie mniej jednak ten sezon dały radę.

Przez moment jak zobaczyłem stare oznaczenia, zwątpiłem czy dobrze opisałem w tym roku, ale raczej nie ma tu mowy o pomyłce.

Dzięki.
Yuras
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Skoda Fabia
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Gdzie nie warto tankować LPG? Wysokie ceny Autogazu!
    Miałem okazję w weekend wybrać się w góry a dokładniej w Karkonosze. Podróż oczywiście z Warszawy trasą A2 następnie A1 i S8, a dalej kawałek A4. Ceny w Warszawie LPG były na poziomie 2,10 - 2,18zł. Jednak na ...

24 Lis 2014, 14:40

Hej,

To musiałeś mieć bardzo kiepskie osiągi zwłaszcza na mokrej nawierzchni i nie jeździj już nigdy do tego wulkanizatora. Przy wiosnennej wymianie pojedź do innego i niech oglądnie czy opony są równomiernie zużyte. Mogło Ci nawet auto trochę ściągać - nic nie czułeś? Ja nie wiem kto tam pracuje, ludzie mówią, że pracy nie ma a to tak jakby pójść do mięsnego poprosić z schabu na schaboszczaka a dają Ci nogę z kurczaka.... no serio zero profeski
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

24 Lis 2014, 15:07

No mam plan by następnym razem jechać gdzie indziej.
Generalnie to nie było żadnych problemów z prowadzeniem, tak to może by mi dało coś to do myślenia.
Akurat zużycie obu opon może być podobne - to była jednak "tylko" zamiana w ramach jednej osi, a nie np. przód na tył, a w moim przypadku więc była to zamiana kół na osi nienapędzanej. Żadnego problemu ze sterownością, ściąganiem, również nie zauważyłem - auto prowadziło się bardzo dobrze..
Yuras
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Skoda Fabia