Zmiana oleju - Avensis 1.8

21 Lis 2017, 20:25

Witam wszystkich :)
Mam dylemat z powodu zbliżającej się wymiany oleju. Dotychczas moja Toyota
jeździła na oleju pół syntetycznym 10W40. Samochód użytkowałem praktycznie
tylko na autostradach, po uruchomieniu przejeżdżałem minimum 30 km. Teraz
jeżdżę dużo w ruchu miejskim i zastanawiam się czy nie lepiej byłoby przejść
na 5W30. Temperatury spadają, silnik startuje częściej...

Samochód ma przejechane blisko 250 tys. olej wymieniam regularnie co 10 tys.
Nie zauważyłem żeby ubywało oleju pomiędzy wymianami tak więc jeśli nawet
występuje jakaś konsumpcja to raczej niewielka.
ASO zdecydowanie odradziło mi przejście z 10W40 na 5W30. Czy mają rację ? :?
pepe03
Nowicjusz
 
Posty: 39
Auto: Toyota Avensis
Silnik: 1.8 Valvematic
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

21 Lis 2017, 21:35

pepe03 napisał(a):ASO zdecydowanie odradziło mi przejście z 10W40 na 5W30. Czy mają rację ?
Chodzi o to żeby w razie ewentualnych problemów nie mieć do nich pretensji :)

Ja nie widzę przeciwwskazań na przejście na pełny syntetyk tym bardziej że wymieniasz olej regularnie co 10tyś. km i nie masz ubytków od wymiany do wymiany. Możesz zastosować płukankę silnika i wtedy zalać dobrym pełnym syntetykiem. Do twojego silnika nawet zalecany jest pełny syntetyk.

Masz Avensisa T27 silnik 1.8 powinien latać na pełnym syntetyku. To jest bardzo fajny silnik Valvematic, mało pali ma hydrauliczne popychacze zaworów.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

22 Lis 2017, 16:28

A czy do tego silnka nie powinno się wlewać oleju 0W20?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lis 2017, 20:19

Nie wiem czy powinno ale 0W20 jest zalewany fabrycznie. Olejem zalecanym jest
również 5W30 zaś 10W40 jest dopuszczalny. Reszta na własne ryzyko.

Różnica w cenie pomiędzy 10W40, a 5W30 jest jeszcze znośna ale 0W20 to już prawie
cztery stówki za bańkę pięć litrów :/ Trochę słabo. Dostępny jest jeszcze droższy 0W30.
Czyli mam brać 5W30 + płukankę ?
pepe03
Nowicjusz
 
Posty: 39
Auto: Toyota Avensis
Silnik: 1.8 Valvematic
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

22 Lis 2017, 20:53

pepe03 napisał(a):Czyli mam brać 5W30 + płukankę ?

Płukanka przy 250 tyś km to troszkę ryzyko. Ale jak już bardzo chcesz, to ja na twoim miejscu najpierw poprosiłbym o opinie mechanika - niech sprawdzi w jakiej kondycji jest silnik. Wedłóg mnie, przy takim przebiegu jest rysyko rozszczelnienia silnika.
A tak wogóle, to ja bym nie znmieniał oleju na inną lepkość, bo to zupełnie nie ma sensu. Skoro auto jeździ bezproblemowo na 10W40, oleju nie ubywa, dbasz o regularną wymianę, to wg mnie nie ma sensu kombinować z olejami. A to, że idzie zima, że teraz jeździsz po mieście, to w tym przypadku nie ma znaczenia. Jedynie jakbyś chciał polepszyć silnikowi życie, to ja bym szukał oleju z jakimiś dodatkami np. typu CITY.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lis 2017, 21:40

Chodzi o to, że przy bardzo niskich temperaturach ciężko kręci rozrusznikiem.
Tak jakby akumulator był na wyczerpaniu, mam drugą Toyotę z 5W30 i odpala
znacznie lepiej ale jeśli jest ryzyko rozszczelnienia motoru to ja się w to nie bawię :roll:
pepe03
Nowicjusz
 
Posty: 39
Auto: Toyota Avensis
Silnik: 1.8 Valvematic
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak dobrze zaplanować podróż samochodem?
    Wybierając się w dłuższą podróż samochodem powinniśmy się do niej wcześniej przygotować aby uniknąć niespodzianek w trasie. O tym jak dobrze zaplanować podróż samochodem piszemy w kilku punktach które ...

23 Lis 2017, 14:59

pepe03 napisał(a):Chodzi o to, że przy bardzo niskich temperaturach ciężko kręci rozrusznikiem
No to może wina samego rozrusznika który już swoje przeżył i przydało by mu się zrobić jakąś regenerację. Kolejna sprawa może to być akumulator.

pepe03 napisał(a):znacznie lepiej ale jeśli jest ryzyko rozszczelnienia motoru to ja się w to nie bawię
Jeżeli nie bierze Ci oleju tak jak napisałeś to myślę że tu ryzyko jest znikome. Problem pojawia się kiedy chcemy zrobić płukankę a silnik popija od 500ml / 1000km w górę. Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie :) mu tu podpowiadamy co można zrobić i ewentualnie jak.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

23 Lis 2017, 16:54

pepe03 napisał(a):Chodzi o to, że przy bardzo niskich temperaturach ciężko kręci rozrusznikiem.

W tym przypadku zmiana oleju wiele nie pomoże. Wina prędzej będzie przy słabym aku albo kończącym się rozruszniku jak wspominał kolega wyżej.
pepe03 napisał(a):jeśli jest ryzyko rozszczelnienia motoru to ja się w to nie bawię

Kacper napisał(a):Jeżeli nie bierze Ci oleju tak jak napisałeś to myślę że tu ryzyko jest znikome.

Kacper, a jesteś na 100% pewny, że ryzyko jest znikome? Nie wiemy ile zanieczyszczeń się odłożyło w przeciągu tych 240 tys km. A są napewno. I jak widać dość dobrze "uszczelniają" silnik. A co się stanie jak zostaną wypłukane? Mogą rozsczelnić silnik i bedą przedmuchy. Do tego może się też zdarzyć, że płukanka nie wypłuka wszystkich zanieczyszczeń i niektóre może tylko zmiękczyć i po wlaniu nowego oleju bedą one wypłukiwane. I za jakiś czas znowu będzie trzeba wymienić olej z filtrem. Oprócz tego stosując płukankę w silniku z tym przebiegiem może też dojść do zatkania magistrali olejowych.
Oczywiście to tylko moje przypuszczenia, wzięte z wieloletniego doświadczenia. No i oczywiście nie twierdzę, że akurat w tym silniku tak się stanie. Może być wręcz przeciwnie - płukanka pomoże. Jednak właściciel samochodu moim zdaniem powinien wiedzieć, jakie jest rysyko.
Jeżeli jednak zdecydujesz się na tą płukankę, to po wlaniu nowego oleju trzeba dośc często kontrolować olej - zazwyczaj po płukankach w silnikach z dużym przebiegiem dość szybko robi się czarny. Jest to efekt wypłukiwania przez nowy olej zmiękczonych wcześniej przez płukankę osadów. Płukanki są moim zdanie dobre, ale do silników nowszych, w których od samego początku jest stosowany olej syntetyczny.
Podsumowując, uważam, że jeżeli chcesz wymieniać olej tylko z tego powodu, że przy niskich temp. ciężko kręci ci rozrusznik, to ja bym się nie bawił w żadne płukanki, zmiany lepkości olejów tylko zaczął od sprawdzenia kondycji aku ( można go sprawdzić w praktycznie każdym porządnym warsztacie, albo tam, gdzie sprzedawają akumulatory ) , a następnie rozrusznika, przewodów między aku a masą i altkiem i rozrusznikiem oraz napięcia ładowania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Lis 2017, 20:15

MotoAlbercik napisał(a):Kacper, a jesteś na 100% pewny, że ryzyko jest znikome? Nie wiemy ile zanieczyszczeń się odłożyło w przeciągu tych 240 tys km. A są napewno. I jak widać dość dobrze "uszczelniają" silnik. A co się stanie jak zostaną wypłukane? Mogą rozsczelnić silnik i bedą przedmuchy. Do tego może się też zdarzyć, że płukanka nie wypłuka wszystkich zanieczyszczeń i niektóre może tylko zmiękczyć i po wlaniu nowego oleju bedą one wypłukiwane. I za jakiś czas znowu będzie trzeba wymienić olej z filtrem. Oprócz tego stosując płukankę w silniku z tym przebiegiem może też dojść do zatkania magistrali olejowych.
Jeżeli olej wymieniany co 10tyś. km nawet półsyntetyk to moim zdaniem nie będzie tam zbyt dużo zanieczyszczeń tym bardziej taki które mogą pociągnąć za sobą poważne skutki. Oczywiście zgadzam się że może też tak się zdarzyć jak piszesz i chyba zawsze będzie ryzyko nawet jak by dokładnie obejrzał silnik mechanik.

Robiłem płukankę w silniku 1.8 Avensisa tylko modelu T25 czyli w tym wcześniejszym niż ma nasz autor. Tam było nalatane prawie 270tyś. km i brał prawie litr oleju na 1000km nie było nic do stracenia bo nastawiliśmy się i tak na wymianę silnika. Co się okazało że po dwóch płukankach i preparacie antykoks zaaplikowanym bezpośrednio do komory spalania. Branie oleju spadło do 300ml / 1000km. Silnik ciszej chodził pracował równo i przejeździł kolejne 30tyś. bez problemu :) no ale może to akurat przypadek.

W innych samochodach również stosowałem płukanki i nigdy do tej pory nie zdarzyło mi się żeby zaszkodziła.

Jeżeli silnik jest bardzo brudny w środku to zaleca się płukankę później wymiana oleju i jazda przez około 100km i znowu wymiana oleju najlepiej z czyszczeniem smoka po zdjęciu miski olejowej.

MotoAlbercik napisał(a):Podsumowując, uważam, że jeżeli chcesz wymieniać olej tylko z tego powodu, że przy niskich temp. ciężko kręci ci rozrusznik, to ja bym się nie bawił w żadne płukanki, zmiany lepkości olejów tylko zaczął od sprawdzenia kondycji aku ( można go sprawdzić w praktycznie każdym porządnym warsztacie, albo tam, gdzie sprzedawają akumulatory ) , a następnie rozrusznika, przewodów między aku a masą i altkiem i rozrusznikiem oraz napięcia ładowania.
I od tego trzeba zacząć :ok: Ostatnio nie mamy mrozów -20 a półsyntetyk przy kilkustopniowym mrozie nie robi wielkiej różnicy przy samym odpalaniu.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

24 Lis 2017, 01:08

W starej wersji z tymi silnikami chyba ogólnie był jakiś problem ( wada fabryczna )
bo sąsiad robił remont przy 150 tys. właśnie z powodu wysokiej konsumpcji oleju.
Po remoncie oleju nie bierze ale dziwnie pracuje ( klekocze jak Diesel ).

Wracając do tematu to jednak pozostaję przy 10W40. Macie rację, jak jeździ dobrze
to lepiej nie kombinować. Rozrusznik ma ciężko przy dużych mrozach, myślałem, że
to przez zbyt gęsty olej. Teraz przeglądam historię serwisu i nie widzę akumulatora,
możliwe, że jest jeszcze fabryczny także może nie przeżyć kolejnej zimy :/
pepe03
Nowicjusz
 
Posty: 39
Auto: Toyota Avensis
Silnik: 1.8 Valvematic
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

24 Lis 2017, 09:54

pepe03 napisał(a):Teraz przeglądam historię serwisu i nie widzę akumulatora,
możliwe, że jest jeszcze fabryczny także może nie przeżyć kolejnej zimy
Podjedź do sklepu gdzie specjalizują się w akumulatorach na pewno będą mieli tester do akumulatorów. Wykonają ci taki test na miejscu i będziesz wiedział w jakim stanie masz akumulator.

pepe03 napisał(a):W starej wersji z tymi silnikami chyba ogólnie był jakiś problem
Tak, ale to był inny zupełnie silnik :) chociaż pojemność taka sama 1.8 i coś tam poprawiono po 2006 roku.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

26 Lis 2017, 09:18

Silnik,olej 0W20 ,wlewanie 10W 40 to skrajna glupota.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8609
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

26 Lis 2017, 13:29

PhantomASA1 napisał(a):Silnik,olej 0W20 ,wlewanie 10W 40 to skrajna glupota.

pepe03 napisał(a):Nie wiem czy powinno ale 0W20 jest zalewany fabrycznie. Olejem zalecanym jest
również 5W30 zaś 10W40 jest dopuszczalny.

Pisałem o tym, że powinien być 0W20. Ale autor tematu jak widać wie lepiej, więc co się będę kłócił... A instrukcja obsługi samochodu z tym silnikiem mówi wyraźnie - "Do silnika tego samochodu najlepszy jest olej o lepkości SAE 0W-20,
W przypadku braku oleju silnikowego o lepkości SAE 0W-20, można
zastosować olej SAE 5W-30. Jednak przy następnej wymianie zalecane
jest zastąpienie go olejem o lekpości SAE 0W-20."
Nie wiem, skąd autor tematu wziął oleje, o których pisze. Być może z instrukcji obsługi dla pozostałych silników.
Olej 0W20 zapewne powinien tam, być ze względu na to, że jest to silnik wolnossący, z systemem Valvematic, a więc dwa wariatory na rozrządzie i bezzstopniowa regulacja wzniosu zaworowego. I zapewne te elementy są wrażliwe na olej, a napewno na jakość oleju. No i mając taki wspaniały silnik, ja sam nie ryzykowałbym innego oleju, płukanek itp i dbałbym o niego jak nie wiem o co, bo żal by mi było ten silnik zniszczyć. A to taka kultowa i naprawdę dobra jednostka...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Lis 2017, 13:47

T@k,tak,tak jest:-)
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8609
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

26 Lis 2017, 13:58

Poza tym oczywiscie,ze rozni producenci olejow zalecaja rozne oleje 0W30,5W30 a nawet 0W40,ale czy nie myla silnikow?!Do poprzednika tak,mozna,do tego silnika 0W20 wlasnie przez te wariatory,musza byc blyskawicznie smarowane ,dlatego nalezy stosowac sie do zalecen Toyoty.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8609
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)