Zmiana oleju z 15W50 - 1.4 TSI 122 KM (przy niskich temp. słabo pali)

20 Mar 2023, 23:33

Hej,

poprzedni właściciel wlewał do skody octavii 2 1.4 TSI 122 KM(2009 r.) olej MOTUL 300V COMPETITION 15W50 a ja chciałbym zejść i wlewać rzadszy/mniej lepki -> czy to nie uśmierci silnika?

Główny w sumie powód dla którego chce zmienić, to mam problemy z odpaleniem samochodu przy niższych temperaturach, sprawia wrażenia że silnik się dławi, dopiero jak dodam gazu to silnik wskakuje na obroty. W innym przypadku samochód gaśnie i sytuacja się powtarza, przez chwilę kopci wtedy na szaro/czarno, ponowne odpalenie potem silnika już jest bezproblemowa.
dzyzus
Nowicjusz
 
Posty: 4

21 Mar 2023, 10:13

Jak wygląda zużycie oleju w tym silniku TSI?
Wybrałeś już olej na który chciałbyś zmienić?

Obecny olej jest zalecany do samochodów które użytkowane są zazwyczaj rzadko (chodzi tu głównie o rozruch zimnego silnika) i z dużym obciążeniem silnika. Poza tym to nie jest olej do silników w miarę ciasno spasowanych tu masz krótkie podsumowanie producenta oleju do jakich silników warto go stosować: "300V Competition 15W-50 jest szczególnie zalecany do długodystansowych silników wyścigowych lub starych silników wyścigowych (przebudowanych silników), które wymagają zwiększonej ochrony przed zużyciem i spadkami ciśnienia oleju.

W celu uzyskania optymalnych osiągów silnika należy unikać mieszania z innymi syntetycznymi lub mineralnymi środkami smarnymi.
Odpowiedni do paliw na bazie alkoholu ze skróconym okresem między wymianami.
".

Dla tego silnika najlepszym wyborem jest olej 0W30 lub 5W30, a nawer 0W40. Dużo kierowców poleca olej Eurol Syntence 0W-30-FS do tego silnika z oznaczeniem CAXA. Ja od siebie mogę jeszcze polecić Amsoil 0W30, jak byś chciał 0W40 to można pójść w Eurol Synergy 0W40 lub Millers XF longlife 0W40.

Jak byś miał silnik zalewany olejem 5W50 to bym zrozumiał ale dlaczego ktoś dał 15W50 do tego silnika to już ciężko mi to zrozumieć.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

21 Mar 2023, 19:40

Ja podejrzewam,iż dlatego poszli po bandzie,widocznie ktoś musiał właścicielowi doradzić taki olej,gdyż olej znikał jak gotówka obecnie w sklepach,nie widzę innej możliwości.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8550
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

21 Mar 2023, 21:01

Olej po wymianie zazwyczaj starczał na te 10-12 tyś km, czasami trzeba było 'kapkę' dolać. Jeszcze nie wybrałem oleju na który bym chciał przejść, pytam tylko czy jest sens, bo z tego co wiem zdania są podzielone i zazwyczaj każdy odradza, bo to będzie zabójstwo dla silnika, jeśli go wypłukam
dzyzus
Nowicjusz
 
Posty: 4

21 Mar 2023, 21:02

W sumie też głównym pytaniem moim, ale to może nie na ten dział, czy trudności z odpalaniem silnika, gdy jest zimny mogą być spowodowane tym, że olej jest za gęsty?
dzyzus
Nowicjusz
 
Posty: 4

21 Mar 2023, 21:36

Ależ oczywiście,kiedyś,kiedyś silnik odpalał mi od strzała,przed wymianą oleju postanowiłem zrobić eksperyment wlać motodoktora,zaznaczam ,był mróz,rano rozrusznik nie był w stanie ruszyć tłoki ,wymieniłem olej,aku nawet nie podładowałem,po wymianie oleju znowu odpalał bez problemu.,pytanie tylko,jak było zimno?
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8550
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Summer Cars Party 2013 za nami! / relacja
    W tym roku w drugi weekend września odbyła się VII ecycja największej motoryzacyjnej imprezy Summer Cars Party. Tym razem pierwszy raz w historii SCP mieliśmy dwa dni na odwiedzanie imprezy na lotnisku "Muchowiec" w Katowicach. ...

21 Mar 2023, 22:36

Temperatury od 5-10*C w dół i problem zaczyna występować, poniżej 0 to jak postoi parę godzin/noc to już jestem pewien, że nie odpalę od strzała, podejrzewałem też sondę lambda, ale mechanik stwierdził że po podłączeniu pod komputera nie było żadnych błędów/pomiarów etc.
dzyzus
Nowicjusz
 
Posty: 4

22 Mar 2023, 03:21

Dzyzus, ja stosuję 0w40, wyobraź sobie, diesel, przy -17 st.c na b.słabym aku potrafił mi odpalić na łi, łiiii, lampki aż przygasły, trudno w to uwierzyć, gdy kupiłem auto był zalany 10 W40, nawet wiosną na takim oleju musiałem trochę rozrusznikiem zakręcić, poza tym przez moment słychać było zawory, teraz dosłownie odpala przy milisekundowym przekręceniu kluczyka na zapłon, ledwo ruszy tłok już pali, oleje 0w40 to najlepszy wybór do jazd na miejscu, oraz na zimową porę, do wszystkich silników, wszystkich, 5W40 już takie szybkie nie są, wedle testów docierają do wałków głowicy drugie tyle wolniej, a 15 w40 zimą, 100 razy, wolniej, nim się olej pojawi tam przy minusowej temp silnik potrafi pracować na sucho nawet pół minuty, na 15W40, to sobie teraz wyobraź jaki opór musi mieć taki rozrusznik, pozbądź się Pudziana, który trzyma za korbowody od dołu, napisz do mnie na priv, poszukam Tobie oleju o takich parametrach, by był szybki, miał wysoki wskaźnik lepkości, nie odparowywał, ja do swojego po analizach parametrów wszystkich wybrałem Specol Gold 0w40, to Usain Bolt, rewelacyjny olej,o sparowalność 8, podczas gdy średnio inne oleje mają 10-12, jedynie b.drogie, 3-4 razy droższe mają podobny, mi przez rok nie ubyło w silniku nawet o mm, ten olej sobie zastosuj, poczujesz różnicę, na 15W50 ukatrupisz ten silnik, skrócisz jego żywotność znacznie.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8550
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

22 Mar 2023, 10:14

dzyzus napisał(a):czy trudności z odpalaniem silnika, gdy jest zimny mogą być spowodowane tym, że olej jest za gęsty?
Oczywiście, że mogą.

dzyzus napisał(a):Olej po wymianie zazwyczaj starczał na te 10-12 tyś km, czasami trzeba było 'kapkę' dolać
No to nie jest źle, bo praktycznie od wymiany do wymiany nic nie musisz uzupełniać.

dzyzus napisał(a):pytam tylko czy jest sens, bo z tego co wiem zdania są podzielone i zazwyczaj każdy odradza, bo to będzie zabójstwo dla silnika, jeśli go wypłukam
Problem jest w tym, że obecny olej nie nadaje się do tego silnika i jazda na nim szczególnie uruchamianie przy niskich temperaturach to jest dopiero wysiłek dla silnika. Decyzja należy oczywiście do Ciebie ale Ja pewnie wolałbym zaryzykować zrobić płukankę i zalać olejem który będzie bardziej odpowiedni dla tej jednostki.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

22 Mar 2023, 10:24

Jakie wymagane parametry oleju podaje instrukcja do tego silnika ?
SAE.ACEA,API - ??
Ten olej który stosujesz ma zby dużą lepkość stąd trudny rozruch.
Na nasze warunki klimatyczne 5W30 jest olejem optymalnym.
0W30 i 0W40 też można zastosować ale w Polsce aż tak nisko temperatury nie spadają ...zobacz poglądową fotkę.Podaj jakie parametry SAE,API,ACEA wymaga olej do twojego silnika to coś dobierzemy i jakościowo i cenowo.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 449
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

24 Mar 2023, 19:31

Oleje OW nawet latem są ,,szybsze,,podczas rozruchu,ja o tym wiem od b.dawna,jeśli sobie przypominam,to chyba prof Chris na YT ,jako jedyny powiedział to samo,oleje SHELL są rzeczywiścierewelacyjne.OW40 carbon nieutral wypadł w testach na trwałość filmu olejowego w temp.100 st.c tak samo jak b.drogie oleje,nie wszystkie,jak na razie tylko GULF 0W30,któryś ROYAL PURPLE,MOTUL prawdziwy full synteyk b.drogi,RAVENOL RUP,reszty nie pamiętam,co ciekawe,najlepiej wypadają oleje 0w właśnie,bardzo cienko oleje w stylu W50/60,one dopiero robią robotę w b.mocnych silnikach,w słabych ,ale w bdb stanie wręcz szkodzą.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8550
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)