Zwiększenie ciśnienia doładowania a....

07 Lut 2008, 13:03

Hej,
Mam takie pytanko, czy po zwiększeniu ciśnienia doładowania turbosprężarki należy stosować paliwo o większej liczbie oktanowej czy raczej to nie jest uzależnione od siebie?
Pozdrawiam.
Tuningowi diesli - NIE
arek_89
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 903
Miejscowość: Małopolska

15 Lut 2008, 12:49

Witam,

Wszystko jest uzależnione od parametrów w jakich będzie zachodził proces spalania mieszanki w komorach spalania.
Często zdarza się tak, że zwiększenie ciśnienia doładowania w konsekwencji powoduje powstanie zjawiska spalania stukowego (detonacyjnego).

W celu ochrony silnika przed jego skutkami, nowoczesne jednostki napędowe wyposażane są w tzw. knock - sensor' y czyli czujniki spalania stukowego montowane w bloku cylindrów.

Powstanie tego zjawiska zostaje odebrane przez jednostkę centralną auta jako błąd w pracy silnika, a najczęstszym sposobem jej przeciwdziałania jest opóźnienie zapłonu, co odbywa się bez wiedzy użytkownika.

Na rynku dostępne są także czujniki spalania stukowego (knock - sensor' y) posiadające właściwy wskaźnik montowany w kabinie pasażerskiej.

W kwestii paliwa...
Zwiększona liczba oktanowa zawsze daje gwarancję bezpieczniejszego użytkowania silnika w przypadku stosowania zwiększonego ciśnienia doładowania z wiadomej przyczyny... im wyższa liczba oktanowa (w teorii, gdyż praktyka jest nieco bardziej zawiła), tym paliwo ciężej "podda" się procesowi niekontrolowanego zapłonu doprowadzając w konsekwencji do powstania właśnie spalania stukowego (detonacyjnego).

W trakcie strojenia auta warto zadać sobie trud sprawdzenia czy w wyniku wysokich obciążeń jednostki napędowej nie występuje opisane zjawisko.

Pozdrawiam - SpeedR :)
Serdecznie pozdrawiam
Łukasz /SpeedR/ Bielakowski
SpeedR
Nowicjusz
 
Posty: 44
Miejscowość: Warszawa