Audi A4 B5 1.8, 92 kw, 1995r przegrzewa się.

20 Lis 2018, 21:22

Witam,

Mam problem z moją Audi A4 B5 1.8, 92kw, rocznik 1995 z gazem. Mianowicie samochód się przegrzewa.

Usterkę zauważyłem po tym jak zjechałem z autostrady. Temperatura dochodziła do 110, ale kontrolka jeszcze się nie zaświeciła. Zatrzymałem się, zgasiłem auto i zerknąłem pod maskę. Widać było już parę oraz widać było, że ciśnienie jest tak duże, że płyn szuka wszędzie wyjścia.

Jakieś 50km jechałem z prędkością 120-150km/h. Może go przegrzałem? Przy wyjeżdżaniu w trasę sprawdzałem stan płynu i był na odpowiednim poziomie. Jedyny problem z grzaniem a raczej niedogrzewaniem się samochodu przy wyższych prędkościach miałem jak był padnięty termostat. Wtedy przy prędkościach powyżej 120 km/h temperatura spadała do 75-80 stopni.

Zauważyłem następujące rzeczy:

Jak samochód się już nagrzeje do tych ~110 i się go zgasi to po chwili słychać bulgotanie spod maski a po kilku minutach stan płynu chłodniczego opada prawie do samego dna(Jeżeli samochodem jechało się z odkręconym zbiorniczkiem). Przy zakręconym zbiorniczku płyn nie opada.

Przy jeździe z zakręconym korkiem na maksimum nagrzewa się szybciej niż przy jeździe z odkręconym korkiem. (Nie ubywa płynu)

Maksymalny dystans jaki można przejechać, zanim samochód osiągnie temperaturę 110 stopni i zacznie brakować płynu(przy odkręconym korku) to około 5-6km.

Zimne powietrze z nawiewu przy temperaturze ustawionej na max, a jak już się zdarzy, że wieje cieplejsze powietrze to nie jest tak ciepłe jak powinno być przy tak ustawionej temperaturze.

Samochód nie chciał przełączyć się na gaz, możliwa jazda tylko na benzynie.

Zimna chłodnica.
Ciepłe przewody dolny i górny.
Wiatrak się włącza.
Przewody od nagrzewnicy ciepłe.

UPG:
Brak mazi pod korkiem wlewu oleju.
Brak dodatkowego oleju przy sprawdzaniu oleju bagnetem. Ten sam poziom co zawsze.
Brak plam oleju w zbiorniczku wyrównawczym.
Brak białego dymu z tłumika.

Dokładne słowa mechanika:

Pierwszy telefon:

"Uszkodzona jest uszczelka pod głowicą. Za bardzo się on grzeje nawet on się nie zagrzeje, zapowietrzony jest. Generalnie tak, spaliny się nie przedostają do układu wodnego, ale też może być taka opcja, że pompuje, ale nie przedostają się spaliny, czyli generalnie jest kompresja, ale na inny dolot, w inny sposób. Jakby był termostat to by nie było w ogóle tej cyrkulacji, byłby chociaż powrót." - Sama robocizna od 1200zł.

Drugi telefon:

"Może jakimś cudem pompa wody się ukręciła, bo też się zdarzały takie przypadki i też były takie objawy jakby pompowało."

Trzeci telefon:

"Najprawdopodobniej pompa wody jest uszkodzona. Pompa wody jest poza rozrządem, ale żeby ją wymienić trzeba ściągnąć rozrząd bo jest tam obudowa pod paskiem rozrządu, czyli nie wymienimy jej bez ściągania rozrządu. Naszym zdaniem pompa wody jest uszkodzona ponieważ do zbiorniczka nie wraca płyn chłodniczy, dlatego auto może się grzać. Nie ma po prostu obiegu czyli jakby pompa się kręciła z paska, bo ona jest z paska osprzętu kręcona a urwany jest wirnik w środku, czyli nie pompuje." - Przy tej opcji koszt najtańszej naprawy czyli, wymiana rozrządu, pompy i płyn - 1070zł. Opcja z droższym rozrządem do 1275zł. Sama robocizna to około 550zł.

Jeżeli ktoś się już kiedyś spotkał z taką usterką to bardzo bym prosił o jakieś info tak abym mógł ewentualnie podpowiedzieć coś mechanikowi. Nie chcę żeby wyszła sytuacja, że zrobi pompę, zrobi upg a okaże się, że wina leżała jeszcze gdzieś indziej i można byłoby to zrobić szybko i w miarę tanio.

Ps. Mieszkam w Warszawie. Czy takie ceny robocizny są ok?

Z góry dziękuję za pomoc.
Kornelo
Nowicjusz
 
Posty: 19
Auto: Nie mam

20 Lis 2018, 21:46

Kornelo napisał(a):Zimne powietrze z nawiewu przy temperaturze ustawionej na max
Kornelo napisał(a):Przewody od nagrzewnicy ciepłe.
jedno wyklucza drugie, no chyba że masz problem ze sterowaniem klapami ciepło/zimno.
Kornelo napisał(a):Zimna chłodnica.
Ciepłe przewody dolny i górny.
tu też są sprzeczne informacje, można by było podejrzewać że zatkana chłodnica ale wtedy wywalało by płyn przez korek to samo by było jakby pompa wody się ukręciła. Ja bym wimontował termostat na próbę
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16573
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

21 Lis 2018, 18:18

Kao napisał(a):jedno wyklucza drugie, no chyba że masz problem ze sterowaniem klapami ciepło/zimno.


Tak jak pisałem już wcześniej:

"Zimne powietrze z nawiewu przy temperaturze ustawionej na max, a jak już się zdarzy, że wieje cieplejsze powietrze to nie jest tak ciepłe jak powinno być przy tak ustawionej temperaturze."

Możliwe, że przewody od nagrzewnicy były ciepłe jak akurat zdarzył się moment gdy wiało w miarę letnie powietrze.

Jak wiało zimne powietrze(Większość czasu) to prawdopodobnie przewody były zimne lub letnie.

Sterownik klap też mi czasami szwankuje, więc go też można podejrzewać o złe działanie.

Kao napisał(a):tu też są sprzeczne informacje, można by było podejrzewać że zatkana chłodnica ale wtedy wywalało by płyn przez korek to samo by było jakby pompa wody się ukręciła. Ja bym wimontował termostat na próbę


Przez korek od zbiorniczka z płynem chłodniczym? Jak tak to jest wyrzucany płyn przez korek, lub jak się go odkręci to przez otwór gdzie powinien być korek.

Jeżeli chodzi o chłodnicę to na bank jest zimna. Co do tego nie mam żadnych wątpliwości.

Przewody mogą być ciepłe bo może w jakiś sposób dostał się tam rozgrzany płyn.

Myślałem żeby powiedzieć mechanikowi aby zobaczył czy chłodnica nie jest przypadkiem zatkana lub żeby sprawdzić termostat i korek od zbiorniczka płynu chłodniczego.

Są jeszcze jakieś inne miejsca, które można szybko i w miarę tanio sprawdzić, bo może się zepsuły zanim przejdziemy do wymiany rozrządu lub w ostateczności upg?
Kornelo
Nowicjusz
 
Posty: 19
Auto: Nie mam

21 Lis 2018, 18:56

Kup tester na uszczelkę i bedziesz miał obraz sytuacji ale jak na moje oko przedstawionych przez Ciebie informacji to chłodnica.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16573
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

21 Lis 2018, 19:55

Też obstawiam chłodnicę, skoro węże są ciepłe a chłodnica zimna no to co innego? Gdyby pompa była walnięta to by nie pchała wody do wężów, a z samej dyfuzji to by się nie rozgrzały, prędzej byś silnik zatarł.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

24 Lis 2018, 12:24

Dzięki za podpowiedzi,

Mechanik dobrał się do pompy i okazało się, że to ona była uszkodzona. W poniedziałek rano jadę zobaczyć czy rzeczywiście tak było.

Przy okazji wymienię rozrząd bo już na niego pora.

Zamówiłem rozrząd firmy INA i pompę wody HEPU.

Jak samochód będzie sprawny i będę pewny co było zepsute to dam znać w tym temacie.
Kornelo
Nowicjusz
 
Posty: 19
Auto: Nie mam
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Samochody Lexusa pracują na lotnisku
    Naprawdę wygodne auto potrafi sprawić, że nawet długa podróż na czterech kołach jest równie komfortowa, co krótki lot samolotem. Czasami jednak trzeba skorzystać z możliwości silnika odrzutowego. Ale ...

27 Lis 2018, 21:38

Uszkodzeniu uległa pompa wody, a dokładniej wirnik pompy, który pękł w pół. Dzięki za odpowiedzi. :)

Przy okazji:

Temperatura na zegarach trzyma się równo na 90 a na panelu klimatyzacji na kodzie 51 pokazuje się temperatura 92. To jest normalne? Wcześniej nie sprawdzałem temperatury na tym kodzie więc nie wiem czy powinno tyle być.
Kornelo
Nowicjusz
 
Posty: 19
Auto: Nie mam

30 Lis 2018, 12:51

Kornelo napisał(a):Temperatura na zegarach trzyma się równo na 90 a na panelu klimatyzacji na kodzie 51 pokazuje się temperatura 92. To jest normalne? Wcześniej nie sprawdzałem temperatury na tym kodzie więc nie wiem czy powinno tyle być.
Bardzo często temperatura w samochodach na wskaźniku stoi równo na 90 stopni w czasie kiedy tak naprawdę waha się w granicach nawet 10 stopni czyli od momentu kiedy otwiera się termostat do włączenia wentylatorów. Kiedyś to sprawdzałem w trzech różnych samochodach i tak to mniej więcej działało podłączony komputer w jednym z nich pokazywał nawet 102 stopnie a wskaźnik 90 :) układ funkcjonował prawidłowo bo przy takiej temperaturze załączały się wentylatory.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

02 Gru 2018, 12:43

Ok. Dobrze o tym wiedzieć. Dzięki za info. :)
Kornelo
Nowicjusz
 
Posty: 19
Auto: Nie mam