Auto bez centralnego dyfra - jak jeździć? (Galloper)

25 Sie 2014, 14:34

Hej. Nie znalazłem kącika przywitań, więc witam się tutaj. I od razu mam pytanie dotyczące mojego niedawno zakupionego Hyundaia Gallopera. To mój pierwszy samochód 4x4, nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie...

Jak z pewnością wiecie, Galloper nie ma centralnego układu różnicowego, generalnie zasadę użytkowania tej terenówki znam - jeśli włączać napęd 4x4 to na drogach gruntowych, unikać włączania na suchym asfalcie. Ale... jak to jest w praktyce? Jak jeździć, żeby mieć pożytek z napędu na 4 koła i nie uszkodzić niczego?

Jeśli spadnie śnieg, przejedzie piaskarka, jest błotko pośniegowe, to mogę zostawić 4x4 jadąc do pracy (13km po asfalcie), tak?
A jeśli asfalt jest czarny, ale miejscami są plamy lodu?
Inaczej mówiąc, na ile "czarny" musi być asfalt, żeby bezwzzględnie odłączać 4x4 ?

A teraz drogi poza asfaltem. Czy dłuższa jazda po polnej drodze (latem) z włączonym napędem 4x4 może go uszkodzić? I co to znaczy "dłuższa jazda"? 5km? 10km? 50km?
Jeśli jadę po utwardzonej drodze we wsi, to mogę włączyć, czy nie?

Chodzi mi zasadniczo o sytuacje, w można włączyć napęd 4x4 i nic złego się nie stanie, nie będzie to obciążenie dla opon, mechanizmu itp.

No możecie się śmiać, ale po prostu brak mi kompletnie wyczucia, kiedy włączać 4x4. :mrgreen:
powell
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Hyundai Galloper
Silnik: 3.0 V6
Paliwo: Benzyna
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

25 Sie 2014, 21:22

Witaj. Poza asfaltem jeździsz ile chcesz na4x4. Drogi brukowane, błoto pośniegowe nie są problemem osiowy mechanizm różnicowy pochłonie chwilowe napięcia,auto jest stabilniejsze. Asfalt nawet mokry stanowi duży opór zwłaszcza na zakrętach i w czasie manewrów. Nie wiem jak Galloper ma realizowane zapinanie przodu. W Montereyu na zimę zapinam sprzęgieł ka manualne i reduktorem zapinam przód w miarę potrzeby.Kosztuje to 0.8 l/100 km po czarnym jeżdżę na tyle zapięcie przodu to 5% mojej jazdy w zinie. Trzeba się z tym pogodzić albo kupić auto z centralnym dyfrem.
piotr R
Aktywny
 
Posty: 354
Miejscowość: WGM

26 Sie 2014, 10:39

U mnie również są już sprzęgiełka manualne.
Dzięki za odpowiedź !
powell
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Hyundai Galloper
Silnik: 3.0 V6
Paliwo: Benzyna
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Elektryfikacja według Toyoty
    Toyota pracuje nad zelektryfikowanymi samochodami od 25 lat. Pierwszym efektem tych prac była hybrydowa Toyota Prius, która trafiła do seryjnej produkcji 22 lata temu. Japończycy zajmowali się samochodami elektrycznymi, ...