Błąd czujnik temperatury powietrza dolotowego

09 Gru 2023, 02:48

Obawiam się, że mam uszkodzony sterownik silnika (Z16SE). Czytałem, że to częsta przypadłość tych jednostek.

Objawy są takie, że silnik szarpie, gdy chociaż trochę się rozgrzeje. Gdy jest zmarznięty, problem nie występuje. Szarpie przy puszczaniu gazu, przy jeździe na pedale wciśniętym częściowo oraz podczas przyspieszania. Jest mułowaty, trzeba go deptać, żeby się zbierał.
Czasami obroty gwałtownie spadają przy hamowaniu.

Nie gaśnie i odpala normalnie.

Byłem podłączyć auto do komputera, jedyny błąd jaki występuje to czujnik temperatury powietrza dolotowego.
Czy to on może powodować takie cyrki, czy raczej sterownik kaput?

Ten czujnik był wyjęty z dolotu i nie wiem, po co ktoś to zrobił.
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

09 Gru 2023, 06:21

A odczyt z tego czujnika? Jaką temperaturę pokazuje?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

09 Gru 2023, 15:11

Tego nie wiem. Wiem tylko, że działa nieprawidłowo i idzie od niego błąd.
Może dlatego ktoś go odłączył.
On ma jakieś duże znaczenie? Steruje kątem zapłonu czy coś?
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

09 Gru 2023, 18:41

Tak ma duże znaczenie i bardzo wpływa na dawkowanie paliwa i zapłon, jest to tak kluczowe urządzenie jak przepływomierz.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

14 Gru 2023, 20:03

To fajnie, że ktoś go wyciągnął z dolotu zamiast wymienić na nowy :)
Może to on powoduje te dziwne dźwięki z góry silnika. Takie głuche jęczenio-pukanie, ciężko to określić, ale występuje tylko przy wciskaniu mocniej gazu. Poza tym tego wcale nie słychać.
Wygląda to na dźwięk spalania stukowego.
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

15 Gru 2023, 11:07

Odpal silnik, sprawdź miernikiem czy na wtyczce ( od strony instalacji samochodu ) jest 5V. Jak jest to ok. Następnie trzeba sprawdzić sam czujnik - mierzy się jego rezystancję, która jest zależna od temperatury. Ja niestety nie mam na chwilę obecną rozpiski temperatura/rezystancja. Może ktoś z kolegów na forum będzie miał. Jeżeli nie, to po prostu go podepnij, podłącz się pod kompa i będziesz widział jaką temp. pokazuje. Temp. powinna być zbliżona do temp. zewnętrznej. A jak nie, to po prostu kup nowy czujnik i załóż. Nie jest drogi, bo kupisz za 50 - 100 zł. Zależy od firmy. Wcześniej jednak warto sprawdzić to napięcie, bo nawet jak czujnik będzie nowy, a napięcia nie będzie, to wymiana nic nie da.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Auto Bartosza Ostałowskiego w płomieniach!
    Bartosz Ostałowski jest wyjątkowym drifterem. Jako pierwszy Polak gościł w kultowym programie The Grand Tour. Ponadto, jest jedynym na świecie posiadaczem zawodowej licencji FIA, mimo że auto prowadzi bez użycia rąk. Poprzez ...

15 Gru 2023, 14:52

Meh napisał(a):Może to on powoduje te dziwne dźwięki z góry silnika. Takie głuche jęczenio-pukanie, ciężko to określić, ale występuje tylko przy wciskaniu mocniej gazu.
Ciężko powiedzieć ale czujnik jak już wspomnieli koledzy ma duże znaczenie i ja bym o jak najszybciej przywrócił. Co do tych dźwięków to może to być tzw. spalenie stukowe to dość dobrze znane zjawisko. Pojawia przy dużym obciążeniu silnika benzynowego a jego występowanie w starszych silnikach było następstwem złego ustawienia zapłonu, zbyt dużego stopnia sprężania czy zastosowania benzyny o zbyt małej liczbie oktanowej.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10021
Zdjęcia: 35

15 Gru 2023, 20:44

Podejrzewałem sworzeń tłoka, ale z poprzedniego samochodu wiem dobrze, jaki to dźwięk i to zdecydowanie nie to.

Czujnik jest zakupiony, tylko nie umiem go wymienić. Za nic w świecie nie mogę ściągnąć z niego gumowej uszczelki. Szarpałem się z tym i odpuściłem, bo nie chcę nic uszkodzić.
Podejrzewam, że ktoś też nie potrafił go wymienić, dlatego wyjął z dolotu i tak zostawił :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

15 Gru 2023, 20:59

Daj foto tego czujnika o jaką gumkę Ci chodzi
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16555
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

16 Gru 2023, 18:29

Już czujnik wymieniony na nowy.
Przy okazji pan mechanik powiedział, że kabel nie posiada izolacji, robi zwarcie i dlatego pojawia się błąd.

W sumie to jest też jakiś zmaltretowany i ma poprzerywane pojedyncze druciki.
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

17 Gru 2023, 11:00

Zatem kabelek do wymiany. Nie jest to jakaś wielka robota - troszkę lutowania i termokurczka + osłonka na cały kabel. Ewentualnie jak kabel jest uszkodzony przy wtyczce, to poszukać na autozłomie takiego auta i odciąć 10 cm od wtyczki i połączyć z instalacją twojego auta lutując + termokrurczka. W sumie prosta robota. Przy okazji warto pooglądać resztę kabli bo nie wiadomo co się stam stało, że kabel nie ma izolacji.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Gru 2023, 14:36

Wymigałem dzisiaj gaz-hamulec błąd P0110 "za wysokie napięcie czujnika temperatury powietrza dolotowego". No to kupię sobie całą wtyczkę z kabelkiem :)
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

17 Gru 2023, 15:33

Jeżeli masz uszkodzoną izolację przewodów tego czujnika i robią zwarcie, to błąd jest jak najbardziej prawidłowy. Zatem wymiana okablowania :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Gru 2023, 22:51

W ogóle nie znam się na elektronice i kablach, dlatego dam elektromechanikowi tą wtyczkę do naprawy.

A ten dźwięk z silnika udało mi się określić jako coś przypominającego stukanie palcem o wnętrze metalowej puszki. Słychać to z okolicy pierwszego lub drugiego cylindra.
Nie zaszkodzi może zmierzyć kompresji.
Zawsze najbardziej to słychać na zimnym, po rozgrzaniu nieco mniej.
Meh
Początkujący
 
Posty: 68
Miejscowość: Szczekociny
Prawo jazdy: 04 12 2015
Przebieg/rok: 9tys. km
Auto: Opel Astra G
Silnik: 1.6 Z16SE 85 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2003

28 Gru 2023, 14:23

Meh napisał(a):Nie zaszkodzi może zmierzyć kompresji.

No to może dużo powiedzieć. Warto też zmierzyć ciśnienie oleju na zimnym silniku - takie stuki mogą być spowodowane zużytym olejem albo słabym ciśnieniu tego oleju.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000