Chory na 4x4

27 Mar 2009, 22:46

no źle się wyraziłem :oops:

Może nie są to SUV-y lecz terenówki o innej specyfikacji, niż wyżej omawiane :wink:
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

27 Mar 2009, 23:05

Cechy terenówki:
- rama;
- conajmniej jeden sztywny most napędowy;
- reduktor z prawdziwego zdarzenia a nie jakaś badziewna wiskoza;

SUV to SUV, terenówka to terenówka
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

28 Mar 2009, 10:50

Według mnie ta definicja jest troche za sztywna, ale nie ma co się o pierdoły sprzeczać.
I jakby nie patrzeć to terenówki są tak różne i różniste, że ciężko jednoznacznie powiedzieć co jest a co nie jest terenówka w niektórych przypadkach.
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

28 Mar 2009, 10:55

Może i tak. Ale dorzuciłbym jeszcze jedną ważną cechę, którą nazwałbym "potencjałem motaniowym" czyli podatnością na wszelkiego rodzaju modyfikacje i usprawnienia zmierzające do poprawy własności terenowych pojazdu
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

28 Mar 2009, 16:40

w nr 1/2009 magazynu OFF-Road.pl pojawił sie artykulik nt podzialu aut terenowych:

1. Terenowe użytkowe (prawdziwe terenówki)
- HUMVEE, Bremach,
- SCAM
- Unimog,
- Praga,
- Iveco Daily 4x4

2. SUV-y terenowe (SUV-y twarde)
- Mercedes G,
- Land Rover Defrender,
- Suzuki Jimny,
- Toyota Land Cruser 70, 120, 200,
- Nissan Patrol,
- Jeep Wrangler,
- Iveco mastiff,
- Santana PS10

3.SUV-y drogowo-terenowe (SUV-y miękkie)
- Range Rover Sport
- Land Rover Discovery
- Mitsubishi Pajero
- VW Tuareg
- Porsche Cayenne
- Jeep Grand Cherokee
- Suzuki Grand Vitara
- Ssang Yong Rexton (z reduktorem)
- Kia Sorrento
- Mercedes GL
- Jeep Commander
- Jeep Cherokee
- Ssang Yang Action
- Nissan Pathfinder

4. Pick-upy z napedem obu osi mieszczą sie pomiedzy SUV-ami drogowo-terenowymi a drogowymi
- Nissan Navara
- Nissan NP300
- Ford Ranger
- Mitsu L200
- Toyota Hilux
- Mazda BT50
- Ssang Yong Action Sport

5.Crossovery drogowo-uterenowione (Twarde Crossovery)
- Subaru Forester
- Panda Cross
- Volvo XC90
- Hyundai Tucson
- Hyundai santa Fe
- Land Rover Freelander
- Nissan X-trial
- Nissan Qashqai
- Jeep patriot
- BMW X5
- Dodge Nitro
- Chevrolet Captiva/Opel Antara
- Kia Sportage
- Mitsubishi Outlander
- Audi Allroad

6. Crossovery drogowe (miekkie crossovery)
- Toyota RAW 4
- Honda CRV
- Subaru Outback
- Panda 4x4
- Skoda 4x4
- Audi Q5
- Volvo XC60
- Volvo XC70
- Mazda CX-7
- VW Cady 4x4
- Nissan Murano
- Lexus RX
- Infinity FX
- Ford Kuga
- Subaru Tribeca
- Jeep Compas
- Dogde Journey
- BMW X3
- Renault Kaleos
- Skoda scout
- BMW X6

Opis dlaczego te auta w poszczególnych grupach jest dosyć długi i nie chce go tu przepisywać

Pozdrawiam
IR
ir
 

28 Mar 2009, 17:05

Nie wiem skąd ci redaktorzy się urwali... :roll:
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

29 Mar 2009, 11:21

leon zet napisał(a):Nie wiem skąd ci redaktorzy się urwali... :roll:


Według mnie jest to trochę dziwne, ale ma też troche racji w sobie :mrgreen:
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

29 Mar 2009, 13:43

Chętnie przeczytałbym to w jakie kryteria panowie redaktorzy przyjęli do podziału...
Bo ten cały podział dęty jest...

Ciekawe jak się czują właściciele gelend, defenderów, landcruiserów czy też innych patroli - nagle okazało się, że SUVami upalają w terenie...

Kiedyś czytywałem prasę motoryzacyjną - chociażby takie tytuły jak "auto - technika motoryzacyjna". Ludzie, którzy wtedy pisali artykuły byli kompetentni i mieli rzetelną wiedzę... Nie to co teraz.
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Miejscowość: Wyszków i okolice

29 Mar 2009, 14:55

zgadzam się z przedmówcą,lecz obecnie ze dwa czaspopisma z branży na dobrym poziomie znają się
Jeba* i się nie dać, a wyniki same przyjdą...
Wezyrro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 844
Miejscowość: Wałbrzych/Wrocław

30 Mar 2009, 18:08

załączam podział z wynikami sprzedaży wg AS 4x4


Zdjęcie

PS. Może wyłączyć ten temat w osobny watek?
ir
 

30 Mar 2009, 19:15

nr 1/2009 magazynu OFF-Road.pl
AUTOR: Michał Pierewicz

Definicja samochodu terenowego jeszcze 30 lat temu była łatwa - auto miało mieć napęd obu osi i być zdolne do użytku nawet przez wojsko. Od tego czasu sporo się zmieniło, a pojęcie auta terenowego mocno się zagmatwało. Pora na wyjaśnienia.

Czym jest dzielność terenowa?
Dzielność terenowa to zdolność pojazdu do pokonania przeszkód terenowych, oceniana na podstawie zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, parametrów geometrycznych i eksploatacyjnych. Pisaliśmy o tym szczegółowo, ale przypomnę:

    rozwiązania konstrukcyjne umożliwiają przede wszystkim sprawniejsze przekazywanie siły napędowej i funkcjonowanie w trudnych warunkach,

    parametry geometryczne określają, jak ukształtowanie podwozia i nadwozia po-zwala unikać kontaktu z przeszkodami terenowymi,

    parametry eksploatacyjne wyznaczają graniczne zdolności poruszania się w określonych warunkach - pochyłości, woda, temperatury, zapylenie itp.


Terenowe użytkowe
Prawdziwe terenówki
Funkcja ponad formą - terenowe prosto z fabryki


Auta terenowe użytkowe przeznaczone są do pracy w trudnych warunkach terenowych. Z tego założenia wynika ich konstrukcja, przewidziana do sprostania dużym obciążeniom i pokonywania przeszkód terenowych w trudnych warunkach eks-ploatacyjnych. Najczęściej użytkownikami takich pojazdów są służby mundurowe, przedkładające trwałość i niezawodność nad nowoczesność.

PODWOZIE I NAPĘD
Wśród tego typu pojazdów nadal spotyka się ramy nośne, pozwalające przyjmować duże i skupione obciążenia od napędu ładunku i zawieszenia. Zastosowanie ramy nośnej pozwala także na łatwe modyfikacje i instalację osprzętu. Innymi słowy-wydająca się dziś archaiczna rama nadal sprawdza się w użytkowych autach terenowych. W dziedzinie zawieszenia nie ma już takiej zgodności, aczkolwiek zawieszenie zależne na sztywnych mostach wydaje się być najlepiej dostosowane do sprostania trudom eksploatacji. Do resorowania mogą być użyte resory piórowe (Bremach, Scam), pełniące funkcję elementów prowadzących, jak i sprężyny śrubowe (Unimog), wymagające dodatkowych drążków lub wahaczy. W Duro wykorzystano sztywną oś de Dion, pozwalającą zmniejszyć masy nie resorowane.
Zawieszenie niezależne nie jest rzadkością: HUMVEE korzysta z podwójnych wahaczy poprzecznych, a Pinzgauer z pojedynczych - ma zato nietypowe rozwiązanie, eliminujące przeguby przy przekładniach głównych rozwiązaniem, ułatwiającym pokonywanie ciężkiego terenu, są zwolnice - pozwalaja one zwiększyć prześwit poprzeczny i zmniejszają obciążenia półosi i ich przegubów.
Niezbędnym wyposażeniem jest na pewno przekładnia redukcyjna. Tzw. reduktor, wyposażony często nie tylko w jedno przełożenie zredukowane, zwiększa siłę napędową, potrzebną do pokonania trudnych odcinków terenu lub drogi.
Źródłem napędu aut użytkowych są najczęściej silniki wysokoprężne, przede wszystkim ze względu na ich lepszą ekonomię eksploatacji. Jednak ze względu na konieczność spełnienia wymagań, dotyczących emisji spalin, nie są to już tak proste i niewysilone konstrukcje jak dawniej. Normą są systemy common rail i turbodoładowanie - na szczęście z korzyścią dla osiągów.


NADWOZIE
Prymat funkcji nad formą widać najlepiej w formie nadwozia: elementy blaszane najczęściej są płaskie i formowane gięciem lub płytkim tłoczeniem, a bardziej złożone kształty wykonuje się z laminatów. Sprawdza się to nie tylko w eksploatacji, ale jest też po prostu tańsze w małoseryjnej produkcji.

Przykłady:
- HUMYEE,
- Bremach,
- SCAM,
- Unimog,
- Pinzgauer,
- Duro,
- Praga,
- Iveco Daily 4x4.
Ostatnio edytowany przez ir, 30 Mar 2009, 19:40, edytowano w sumie 1 raz
ir
 

30 Mar 2009, 19:27

Najwięcej kontrowersji budzi temat SUV-ów. Skrót nazwy to Sport Utility Yehicle, czyli pojazd sportowo-użytkowy. Bardzo pojemna nazwa. Kiedy powstawała ta kategoria samochodów, ortodoksyjni off-roaderzy krzywili się na widok aut z niezależnym zawieszeniem czy bogatym wyposażeniem wnętrza. Jednak wobec powstania klasy crossoverów trzeba uznać istnienie SUV-ów, ale dopiero po ich podziale na terenowe i drogowo-terenowe.

SUV-y terenowe
SUV~y twarde

Solidna baza do terenowego tuningu

SUV-y terenowe są bardziej użytkowe niż sportowe. Stąd w autach tej klasy spotyka się rozwiązania znane z pojazdów terenowych użytkowych. Jednakże producenci zdają sobie sprawę, że ich SUV-y w większości przypadków będą poruszać się po drogach, więc „fabryczne" zdolności terenowe nie mogą przeszkadzać w codziennym użytku na drodze. To swego rodzaju kompromis, ale użytkownik po zakupie otrzymuje bazę do swobodnej konfiguracji według własnych potrzeb, które wcale nie wykluczają ciężkiej pracy. SUV-y terenowe sprawdzą się też w sporcie - tego typu samochody są bazą dla pojazdów startujących w klasie Extrerne Pucharu Polski OFF-ROAD PL

PODWOZIE I NAPĘD
Bazą terenowych SUV-ów jest ramowe podwozie, które nie tylko jest trwałe, ale i znacznie ułatwia wszelkie przeróbki zawieszenia, układu napędowego i instalację dodatkowego wyposażenia. W zawieszeniu królują sztywne mosty, niekiedy zastępowane z przodu układem podwójnych wahaczy. Sztywne mosty poza swoją solidnością oferują także łatwość poważnych modyfikacji zawieszenia. W skrajnych przypadkach poza wymianą elementów resorujących i prowadzących można dokonać wymiany samych mostów na lepiej spełniające wymagania użytkownika.
Układ napędowy ustawionyjest podłużnie - umożliwia to bowiem użycie za skrzynią biegów skrzyni rozdzielczej z przełożeniem zredukowanym. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przewidziane są wszelkie modyfikacje napędu - poczynając do zmiany przełożeń, po wymianę całych skrzyń oraz wałów napędowych.
Do napędu stosuje się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne i można spotkać pośród nich zarówno jednostki małolitrażowe, jak i o wielolitrowych pojemnościach.

NADWOZIE
Architektura terenowych SUV-ów jest dość konserwatywna i spotyka się wśród nich linie nadwozia niezmienne od dziesięcioleci: płaskie powierzchnie blach i szyb, zagięcia lub kanty blach, widoczne zawiasy i łączenia elementów. Nie można jednak odmówić takiej stylistyce zalet: bardzo dobrej widoczności, dobrej ochronie nadwozia i łatwości przeróbek. Nieniosące nadwozie przyjmuje wszelkie rodzaje modyfikacji - od przycinania po body lift. Z czasem nowsze karoserie zaokrągliły się, by lepiej spełniać wymogi bezpieczeństwa i aerodynamiki, ale styl „off-roado-wy" nadal jest rozpoznawalny i co ważniejsze - dla tych SUV-ów jest uzasadniony.

Przykłady:
- Mercedes G,
- Land Rover Defender
- Suzuki Jimny,
- Toyota Land Cruiser 70, 120, 200,
- Nissan Patrol,
- Jeep Wrangler,
- Iveco Masilf, Iveco Campagnola,
- Santana PS1O
Ostatnio edytowany przez ir, 30 Mar 2009, 19:29, edytowano w sumie 1 raz
ir
 

30 Mar 2009, 19:28

SUY-y drogowo-terenowe
SUV-y miękkie
Rekreacja terenowa


Ewolucja SUV-ów była nieunikniona - skoro i tak niewielki procent użytkowników chciał zmieniać swój pojazd w „pożeracza bezdroży", to po co przepłacać za zbyt off-roadową konstrukcję? Złagodzono więc kryteria, a ego potencjalnych klientów podbudowano marketingiem. Ważniejsze było zachowanie na drodze, bo tego ludzie doświadczali na co dzień, a że przyszła moda na SUV-y, to wśród klientów pojawili się tacy, którzy chcieli nimi jeździć jak osobówkami i to nawet równie szybko. Jazda sportowa w terenie jest wprawdzie możliwa - po odpowiednim tuningu, ale raczej w klasie Adventure, a i tak lepsze do tego celu są SUV-y terenowe.

PODWOZIE
Do jazdy drogowej oddzielna rama nie jest potrzebna, a nawet przeszkadza, więc jest w zaniku. Po zintegrowaniu jej z nadwoziem obniża się środek ciężkości i masa pojazdu - w środku jest też więcej miejsca. Innymi słowy - same plusy, nikt też nie narzeka na niemożliwość zrobienia body liftu.
W podwoziu króluje niezależne zawieszenie, pozwalające na szybką i bezpieczną jazdę po drogach. W niektórych markach jeszcze z tyłu ostaje się tradycyjny sztywny most, ale to raczej kwestia czasu i presji konkurentów, kiedy kolejne modele Jeepów czy SsangYongów będą w pełni niezależne.

NAPĘD
Tradycja zachowana została na szczęście w układzie napędowym - jest nadal ułożony wzdłużnie i pozwala na instalację przełożenia zredukowanego w skrzyni rozdzielczej. Oczywiście zdarzają się wersje takich SUV-ów bez reduktora, a nawet bez przedniego napędu, ale to oferta tylko dla tych, którzy potrzebują jedynie image'u terenówki.

Przykłady;
- Rangę Rover Sport,
- Land Rover Discovery,
- Mitsubishi Pajero,
- VW Touarsg,
- Porsche Cayenne,
- Jeep Grand Cherokee,
- Suzuki Grand Yitara,
- SsangYong Rexton (z reduktorem),
- Kia Sorento,
- Mercedes GL,
- Jeep Commander,
- Jeep Cherokee,
- SsangYong Actyon,
- Nissan Pathfinder
Ostatnio edytowany przez ir, 30 Mar 2009, 19:29, edytowano w sumie 1 raz
ir
 

30 Mar 2009, 19:28

Pick-upy

Pick-upy z napędem obu osi mieszczą się gdzieś pomiędzy SUV-ami drogowo-terenowymi a drogowymi. Ich rozwiązania konstrukcyjne wynikają z jasno określonego użytkowego przeznaczenia. To, że w Polsce traktowane są jak samochody drogowe, wynika wyłącznie z przepisów podatkowych. Właściwości drogowe pick-upów są po prostu słabe - w większości mają stale napędzana tylną oś, zazwyczaj nieobciążoną i zawieszoną na resorach piórowych. Wtakiej sytuacji dołączenie napędu na przód jest koniecznością, jeśli chce się uzyskać trakcję na śliskich nawierzchniach. Zdolności terenowe są ograniczone przez kiepskie kąty: rampowy i zejścia oraz długi tylny zwis. Dzielność można za to łatwo poprawić tuningiem, czemu sprzyja ramowa konstrukcja.

PODWOZIE, NAPĘD I NADWOZIE
Standardem jest ramowe podwozie z niezależnym przodem i sztywnym mostemztyłu. Wzdłużny układ napędowy, najczęściej 4x4 (są też modele ze stałym napędem obu osi, jak L200), na wyposażeniu reduktor. Można się jednak spodziewać rozwinięcia trendu zapoczątkowanego przez Hondę modelem Ridgeline, w którym karoseria jest samonośna, a zawieszenie w pełni niezależne.
Nadwozia wielu pick-upów są odmianą SUV-ów: mają wspólną część aż do słupka B odmiany czterodrzwiowej. Za nim różnią się nie tylko nadwoziem i ramą, ale także zawieszeniem, które w osobowym SUV-ie musi być wygodniejsze, ale nie musi być takie solidne jak w pfck-upie

Przykłady:
- Nissan Navaia, NP300,
- Ford Ranger,
- Mitsubishi L200,
- Toyota Hilux,
- Mazda BT50,
- SsangYong Actyon Sports
ir
 

30 Mar 2009, 19:30

Najnowszą modą są crossovery, czyli po polsku - krzyżówki. Korzystają z osobowej bazy, wzbogaconej o napęd drugiej osi, opakowanej w mniej lub bardziej off-roadowo kojarzące się nadwozie. Korzyści z takiego pomysłu są dla producenta następujące: wykorzystuje istniejącą płytę podłogową, dodaje inne nadwozie i nowy modny produkt gotowy - bez większych kosztów. Klient też jest zadowolony, bo jeździ modnym crossoverem prawie jak osobówką, ale siedzi za to wyżej, no i jest przeświadczony, że ma prawie terenowe auto.

Poniżej przedstawiamy subiektywny podział tej klasy, subiektywny dlatego, że dopiero jazda testowa daje podstawy do klasyfikacji. Nie da się tego zrobić bazując wyłącznie na parametrach i rozwiązaniach konstrukcyjnych.

Crossovery drogowo -uterenowione
Twarde crossovery
Na każdą drogę


Uterenowienie crossoverów polega głównie na uwzględnieniu przez producenta istnienia podłoża innego niż twarda i równa nawierzchnia. Może być to droga gruntowa, zabłocona lub zaśnieżona polna droga, ale ciągle jest to droga. Projektanci nie uwzględnili możliwości zjazdu z przetartych szlaków - słaby prześwit i ukształtowanie nadwozia utrudnia atakowanie przeszkód, a brak reduktora skutkuje paleniem sprzęgła przy większych oporach ruchu.

NADWOZIE
Stylizacja nadwozi crossoverów drogowo-terenowych wbrew pozorom jest istotna -to głównie ukształtowanie spodu wyznacza terenowe możliwości. Najlepszym przykładem jest VW Tiguan, występujący z pakietem off-road, poprawiającym kąt natarcia. W innych crossoverach pakiety „off-roadowe" ograniczają się głównie do plastikowych rekwizytów, sugerujących terenową dzielność: matowe nakładki, pseudoosłony itp. l to one właśnie pierwsze podlegają brutalnej weryfikacji w czasie ambitniejszej jazdy w koleinach czy dołach.

PODWOZIE
Ponieważ zazwyczaj bazą crossovera jest osobowa platforma podwoziowa, to nie ma większych możliwości stworzenia terenowego podwozia. Zresztą nie ma takiej potrzeby, poza lekkim zwiększeniem prześwitu i innym zestrojeniem koniecznym dla podwyższonego środka ciężkości.

NAPĘD
W temacie napędu panuje spora różnorodność, ale poza przypadkiem Subaru Forestera zarzucono stosowanie reduktora. Oprócz „szybkiego" reduktora Forestera (tylko z manualną skrzynią), przydatnego raczej podczas holowania przyczepy, jedynie Jeep Patriot ma jego protezę w postaci krótkiego przełożenia w pakiecie off-road. Brak prawdziwego terenowego reduktora to w zasadzie główny wyróżnik napędu crossoverów. Terenowe ambicje ma zaspokoić automatyczny system napędu, przewidujący jednak jazdę po gorszych nawierzchniach. Stąd możliwość ingerencji kierowcy w automatykę: blokowanie rozdziału siły napędowej lub znieczulanie ESP, dopuszczające poślizgi.

Przykłady;
- Subaru
- Panda Cross,
- Volvo XC90,
- Hyundai Tuscon,
- Hyundai Santa Fe,
- Land Rover Freelander,
- Nissan X-Trail,
- Nissan Qashqai,
- Jeep Patriot,
- BMW X5,
- Dodge Nitro,
- Chevrolet Captiva,
- Opel Aritara,
- Kia Sportage,
- Mitsubishi Outlander,
- Audi Allroad
ir