01 Sty 2009, 15:12
Witam,
Kazde auto ma przypisany rozmiar i inne charakterystyki opon (wskaznik predkosci, wskaznik obciazenia), z ktorymi bylo ono homologowane. Niektore elementy samochodu sa tez scisle powiazane z tym wlasnie rozmiarem opon. Kazda zmiana rozmiaru, to przede wszystkim niezgodnosc auta z homologacja, co moze spowodowac powazne problemy prawne w przypadu powaznego wypadku z ofiarami.
Technicznie, jesli masz ochote zmienic opony, to trzeba absolutnie unikac montazu opon wezszych, niz oryginalne. Wskazniki predkosci i obciazenia nie moga byc nizsze niz oryginalne. Montaz kol o mnieszej srednicy (np 14" zamiast 15") jest czesto niemozliwy ze wzgledu na hamulce, a i opony o mniejszej srednicy maja zwykle nizszy wskaznik obciezenia. Mozesz bez problemu zalozyc opony szersze o 10 do 20 mm, jesli tylko nie ocieraja o amortyzatory lub nadkola, ale musza byc one nizsze (np 195/60 zamiast 185/65) dla zachowania tej samej srednicy zewnetrznej, co oryginalne. Prawnie, jedynie taka zamiana o jeden rozmiar w gore, jest tolerowana (przynajmniej u nas, w Europie zachodniej).
W niektorych autach rozmiar opon musi byc "zadeklarowany" w sterowniku ABS/ESP.
Pozdrawiam, Georges