27 Lis 2007, 17:56
Witam:)
Na to trzeba zwórcić uwagę przy kupnie auta
stan ogólny - korozja jest szczególnie niebezpieczna na progach, podłużnicach, nadkolach, zagięciach zderzaków i na spodzie drzwi. Korozja atakuje także miejsca ukryte pod listwami ozdobnymi, pod wykładziną podłogową i w bagażniku. Bez większego znaczenia są natomiast drobne odbicia lakieru w miejscach po uderzeniu kamienia.
czy auto jest powypadkowe - różne odcienie lub ślady na uszczelkach gumowych i elementach z tworzyw sztucznych mogą oznaczać, że auto jest po wypadku. Można odchylić uszczelkę przedniej szyby i porównać lakier pod nią z pozostałym. W ogóle przyjrzeć się wszystkim uszczelkom czy nie są popryskane drobnymi kropkami farby świadczącymi o przebytym lakierowaniu.
Można przypatrzeć się autu z pewnej odległości czy nie sprawia wrażenia krzywego, przekoszonego, czy jeździ prosto i czy jest faktycznym dwuśladem. Jeśli błotniki nie są ustawione symetrycznie, jeden jest wyraźnie wyżej od drugiego, drzwi i pokrywy nie pasują dokładnie do swoich miejsc może to świadczyć o powypadkowej przeszłości auta.
Należy zwrócić uwagę na to czy szpary między drzwiami są mniej więcej równe. Dotyczy to wszystkich elementów ruchomych tzn. szpary między drzwiami a dachem, przy klapie bagażnika i przy masce.
Należy otworzyć kolejno wszystkie drzwi na oścież i sprawdzić czy spaw mocujący zawias jest oryginalny (wykonany przez automat jest równy na całej długości). Przy okazji należy zwrócić uwagę na bolce przy tych zawiasach, czy są oryginalne i mają właściwe zabezpieczenia. Występujące odchyłki przy omówionych elementach świadczyć mogą o przebytym uderzeniu bocznym (trudnym do wykrycia) lub dachowaniu.
Można też przyjrzeć sie szybom i ich numerom czy są takie same i z jednego roku produkcji.
układ kierowniczy - nierówności zużycia bieżnika opon mogą świadczyć o niesprawności amortyzatorów, hamulców, złej geometrii, luzach w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Stan amortyzatorów można sprawdzić w nastepujący sposób: należy mocno nacisnąć w jednym miejscu karoserię i szybko ją puścić, nie powinna się "zakołysać" więcej niż 3 razy. Wilgoć i wycieki na rurze amortyzatora świadczą o jego zużyciu.
Opony starsze niż 5-letnie, praktycznie nadają się na złom niezależnie od stanu bieżnika.
przebieg - stopień zużycia poszczególnych elementów nie musi wynikać z przebiegu widniejącego na liczniku kilometrów. Przyjrzyj się licznikowi kilometrów czy cyferki są ułożone w jednej linii (przekręcony licznik). Licznik może być precyzyjnie przekręcony lub po prostu wymieniony. Właściwie to nie należy się sugerować stanem licznika, cofanie liczników jest wręcz powszechne i na dodatek legalne (dopiero zatajenie informacji o cofnięciu licznika jest karalne). Wymieniane elementy silnika lub skrzyni biegów pozwalają przypuszczać, że samochód ma duży przebieg.
silnik - sprawdź poziom oleju. Zwróć uwagę na jego kolor. Jeśli jest czarny jak smoła to znaczy, że właściciel nie wymieniał go od wieków.
Odpal silnik. Zwróć uwagę jak zapala, i czy równo pracuje na wolnych obrotach (jeśli jest nagrzany). Wyjmij miarkę oleju, przygazuj. Nie powinien dymić (leciutki dymek jest dopuszczalny). Zobacz jak dymi z rury (tylko gdy jest dobrze nagrzany i jest ciepło na dworze) gdy właściciel przygazuje (ciemno niebieski dym śmierdzący olejem świadczy o zużyciu najważniejszych elementów i zbliżającym się remoncie).
Opiłki metalu w oleju silnikowym (sprawdzić na bagnecie) wskazują na zatarcie łożyska. Jeśli, przy włączonym silniku, z wlewu oleju wydobywają się gazy, znaczy to najczęściej, że uszkodzone są pierścienie. Głośne stukanie to dowód, że silnik jest całkowicie zużyty. Kropelki wody w oleju (sprawdzić na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy cylindrów.
Można też sprawdzić sprężanie w silniku. Należy to robić przy gorącym silniku specjalnym sprzętem pomiarowym. Sprężanie jest prawidłowe, gdy wykazuje odpowiednie wartości wg producenta i jest równe dla wszystkich cylindrów.
Można też sprawdzić szczelnośc układu wydechowego. Jeśli po zatkaniu rury wydechowej pracujący na jałowym biegu silnik gaśnie to oznacza to, że układ jest szczelny.
chłodzenie - ciecz chłodząca nie może być ani zaolejona, ani rdzawa. Zwróć uwagę na szczelność chłodnicy i przewodów doprowadzających wodę (białe ślady wapienne). Jeśli przy włączonym silniku woda w chłodnicy bulgocze, uszkodzona jest uszczelka głowicy cylindrów.
ogrzewanie - sprawdź szczelność wymienników ciepła i przewodów doprowadzających wodę. Nieszczelności można rozpoznać po wapiennych osadach. Skontroluj działanie ogrzewania wnętrza. Natężenie zapachu przy włączonym ogrzewaniu powinno być nieznaczne
.::Pozdrawiam::.