13 Lut 2015, 14:18
Moment obrotowy
Jeden z dwóch najważniejszych parametrów charakteryzujących jednostkę napędową, wyrażany w niutonometrach (Nm), który informuje o potencjale silnika (im wyższy moment obrotowy, tym silnik wykazuje się większą dynamiką, czyt. elastycznością). Z definicji wynika, że wartość momentu obrotowego, czyli momentu siły, zależy od ciśnienia wytworzonego przez spalające się gazy w komorze spalania silnika oraz długości korbowodu. W komorze spalania następuje mieszanie się paliwa z powietrzem. Iskra dostarczona ze świecy powoduje spalenie powstałej mieszanki. Wytworzone ciśnienie wprawia w ruch tłok, który porusza się ruchem posuwisto - zwrotnym. Ruchomy tłok połączony z wałem korbowym za pomocą korbowodu przekazuje swoją energię (uzyskaną ze spalania mieszanki) na wał korbowy i wprawia go w ruch obrotowy. W ten sposób za pomocą tłoka i korbowodu (o odpowiedniej długości wykorbienia) następuje konwersja ruchu posuwisto - zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Pomiaru przebiegu momentu obrotowego silnika dokonuje się na hamowni. W wyniku pomiaru uzyskuje się wykres przebiegu momentu obrotowego silnika oraz przebiegu mocy silnika (silniki wysokoprężne osiągają maksymalną wartość momentu obrotowego czasami już od 1,3 - 2,2 tys. obr./min., podczas gdy silniki benzynowe 16-zaworowe zazwyczaj osiągają maksimum momentu obrotowego powyżej 4 tys. obr./min.).
Jeśli chodzi o moment to... tutaj ładnie napisane
http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html