Czy tak powinna się zachowywać temperatura w dieslu?

30 Mar 2023, 21:55

PhantomASA1 napisał(a):Po zakupie tej badziewnej chłodnicy,by mieć pewność,że to jej wina,(wiatrak się włączał,niestety nie mogłem go słyszeć w kabinie chociaż......................................................................................................... takiej temp.wiatrak zaprzęgało do roboty,ale latem w korkach temp.szła pod 100 st.c,gdybym nie włączał ogrzewania szłaby wyżej.
Naprawdę ??
Powiedz mi a przede wszystkim autorowi co to wniosło do tematu ? On ma hopla z motorem Y22DTR . Tak myślę z tego co napisał - diesel , rok , pojemność , moc, auto . Proszę Cię abyś skupił się na tym konkretnym aucie i silniku a nie opowiadał swoje przygody z nie wiadomo czym . Konkretnie . Co tutaj załącza wentylatory , jaki czujnik , moduł ? . W jakiej temperaturze ? , pewnie są dwa biegi ? . Ja szukałem i wyobraż sobie że nie znalazłem . Nie mam schematu . Nie będę opowiadać bajek .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4901
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Mar 2023, 06:47

Biore multimetr i sprawdzam zmianę rezystancji pod wpływem temp.i wiem czy czujnik jest sprawny,czy problem leży głębiej,problem czasami czasochłonny do przeskoczenia,czasami kosztowny,ja napisałem jak ja sobie sprawdziłem,w tym wypadku,gdyby okazało się się,ze czujnik jest dobry,a ECU nie uruchamia wiatraka,to sam bym sobie ten związek toksyczny uprościł tak,by wiatrak mi się właczał przy odpowiedniej temp,by działało to pewnie i niezawodnie,wiatraki potrzebują tylko prądu,moze być uszkodzony sam wiatrak,to też jestem w stanie sprawdzić ,inaczej co rusz przy współczesnych autach trzeba wypompowywać kasę z portfela,jedynie przy światłowodach nie można grzebnąć,tutaj są światłowody?!
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

31 Mar 2023, 13:00

PhantomASA1 napisał(a):gdyby okazało się się,ze czujnik jest dobry,a ECU nie uruchamia wiatraka
No dobra . Doszkoliłem się . Tutaj w temacie ECU nie załącza wentylatorów . Nie będę udawał mądrego i powielał co ktoś inny się napracował opisując co i jak , przy jakich temperaturach włączają się wentylatory a i sposób ich sprawdzenia .
https://forum.vectraklub.pl/topic/12332 ... ami-czyli/ . Opisane wszystkie wersje silnikowe więc czytając wnikliwie wybrać swój silnik.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4901
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Mar 2023, 15:48

Aj tam Bonifacy,doszkoliłeś się,zle mnie zrozumiałeś,nawet ne pomyślałem o tym,by w przypadku tego auta wkładać czujnik do garnka z wodą i podpinać żarówki,ja tak zrobiłem w przypadku czujnika temp.zastosowanego w aucie z gażnikiem,jedyna elektronika to tylko moduł zapłonowy,żadnego kompa,niczego,wtedy nie było jeszcze internetu,zastanowiłem się nad tym jak taki czujnik działa,domyśliłem się,że skoro tylko jeden kabelek do niego podpięty,to znak,że coś musi w środku pod wpływem temp masować,tutaj w tym przypadku bez multimetra ani rusz,oczywiście,że miałeś rację.Teraz mam już auta inne,już sam pewnych rzeczy nie zrobię,dobrze,że chociaż wiatrak mam wiskotyczny,jeśli mi się coś stanie i przestanie działać,po prostu dorażnie go sobie skleję z obudową pompy i będzie chłodził cały czas,natomiast innych rzeczy nie ogarnę za chiny,przerazające jest jedno,facet ogarnia Bentleye,Ferrari ,przywoza mu auta na lawecie,bez kluczyka ani jednego,dorabia(koduje)wszystko,a poległ na Mercedesie W210,coś nie pykło,sam przyznał,że jeszcze się mu to nie przydarzyło.Zmierzam do tego,że w tym przypadku należy podążyć od rzeczy najprostszej do sprawdzenia,po kolei w głąb,moi bracia chcieli robić głowice w dwóch autach,bo u jednego olej walił do układu chłodzenia,u drugiego pojawiła się biała jak śnieg maż w układzie chłodzenia,do tego MB W204,ew.koszty niebagatelne,w przypadku Peugeota winna była chłodniczka oleju,w drugim przypadku najprawdopodobniej wtedy mechanik się pomylił,i wlał trochę płynu do spryskiwaczy,a z doswiadczenia wiem,że nawet delikatne pienienie się płynu chłodniczego,wyrzut pewny,chłodniczka do pierwszego,starego szrota tylko w ASO,700 zł a komplet uszczelek 40 zł,nasi mechanicy obstawiali problem z wiadomo czym,ja zacząłem od najprostszych sprawdzań,no bo jeśli wyrzut płunu przez korek,to wiadomo,jednak nie głowica,czy uszczelka,kto by się spodziewał,że auto jeszcze z czasów Flinstonów posiada chłodniczkę oleju,do tego,,silnicek,,1.1 troszeczkę mocniejszy od kucyka ma chłodnicę oleju?!Naturalnie dla pewności tester na CO2 w układzie wykorzystałem,bracia nie mają z.pojęcia,musiałem im udowadniać namacalnie,rurka z dymiona,płyn wlany,dmuchnąłem ustami,zmienił kolor z niebieskiego na jasnożółty,a w silnikach pracował po 15 minut i pozostał niebieski,chociaż ,,fermentował,,mechanika samochodowa to jeden z najtrudniejszych zawodów,lekarze nie ponoszą żadnej odpowiedzialności,życie to pokazuje,tutaj nie ma to tamto,zrobisz coś żle a najlepszym to się zdarza,grzebiesz od nowa,tam ciało idzie na cmentarz i już nie ma tematu,dlatego ja nawet nie pomyślałem o tym,by mieć pretensje do gościa,który mi kluczyk programował,czekam cierpliwie na telefon,komentarz mu wystawię pozytywny mimo wszystko,bo wiem jak trudną profesją się para.a kto to wie,czy np.w tym wypadku głowica jest OK?!Miałem przypadek,temp.płynu szła mi w górępodczas jazdy pod górę,tylko przy wzniesieniach nawet zimą,płynu nie wywalało,nie dostawał się jeszcze ani do oleju,ani olej do płynu,bądż tu mądry,przecieki płynu do oleju pojawiły się za jakiś czas,no ale wtedy nie było jakichś tam testerów za 20 zł.Jako ciekawostkę podam,że chłodniczka oleju do W204 1.8 CGI jest o połowę tańsza niż Peugeota 106,pomimo tego,że jest modułowa ,czyli wraz z podstawą wkładu filtra oleju,do tego drugiego nie kupi nowej poza ASO,dlatego,modułowa nie jest.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

31 Mar 2023, 16:52

bonifacy napisał(a):.
https://forum.vectraklub.pl/topic/12332 ... ami-czyli/ . Opisane wszystkie wersje silnikowe więc czytając wnikliwie wybrać swój silnik.


Szczerze to bywam na tym forum ale ten artykuł mi umknął , pytałem tez tam o to przegrzewanie ale tam aktywnośc związana z tym modelem jest mała . I czytając można się dowiedzieć że pierwszy bieg wentylatora załącza się przy temp. 100 stopni , to można wywnioskować że taka temperatura dla tego silnika.szkodliwa nie jest ?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1031
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

31 Mar 2023, 20:09

Niektore silniki BMW osiągają temp.płynu nawet 140 st.c,Niemcy uważają,że materiały użyte do produkcji motorów świetnie sobie radzą z taką temperaturą oraz współczesne oleje,poza tym następuje obniżenie zużycia paliwa,zalecają też wymianę oleju co 30 tyś km.Czy taka temp.100 st c rzeczywiście służy akurat temu silnikowi?Bardzo łatwo to sprawdzić,trzeba zasięgnąć informacji jaka żywotność jest tych silników,jak często dochodzi do uszkodzenia głowic,czy uszczelek pod nimi,zatarc,jedno pewne,w tym wypadku należy wybierać oleje PAO Ester,do takiego silnika potrzeba olejów odpornych na wysokie temperatury.Muszę się przyglądnac tym silnikom,czy uszkodzenia jednostek jest częste,bdb ,że pytasz,zobaczymy
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Touareg I
    Touareg to duży SUV klasy średniej-wyższej, bezpośredni konkurent m.in. Mercedesa ML i Toyoty Land Cruiser. Konstruktorzy z Wolfsburga postawili na luksus i to, co teoretycznie w terenówce powinno być najważniejsze, ...

31 Mar 2023, 20:32

ineedl napisał(a): czytając można się dowiedzieć że pierwszy bieg wentylatora załącza się przy temp. 100 stopni
No dobra . Ten artykuł co przytoczyłem jednak jest dla bardziej zaawansowanych czy bardziej zaangażowanych w dociekaniu co tam w moim aucie jest. Wynika z niego że w danej jednostce napędowej mogą być różne rozwiązania . Wystarczy otworzyć maskę silnika i zobaczyć jakie tam fizycznie są czujniki , włączniki i dostosować do opisu . Tak strzelam , patrząc na fotkę komory silnika którą umieściłeś wcześniej (( jeśli to twój sprzęt ) to masz tam włącznik termiczny wentylatorów oznaczony jako S66. Trzy biegi wentylatora . Pierwszy załączany przy 98 stopni . Rzeczywiście może być w zakresie 96-100 stopni . Po prostu tolerancja wykonania . Nie zmienia to faktu że producent /konstruktor przewidział że to bezpieczna temperatura . Jak już sprawdzisz namacalnie co tam pod maską siedzi to według opisu należałoby sprawdzić czy fizycznie wentylatory pracują na tym pierwszym biegu . Jeden czy dwa . Nie to być może jest/ są uszkodzone opornice . Nie będzie pierwszego biegu to drugi bieg włącznik załączy przy 103 stopniach . Drugi bieg też będzie uszkodzony to temperatura osiągnie 108 stopni i włączy się bieg trzeci czyli maksymalne chłodzenie . 108 to już ekstremum , wysoko. To bez włączonej klimatyzacji . Z włączoną wentylatory załączą się bez względu na temperaturę silnika . Jak dobrze się wczytałeś poszczególne biegi załączają się w zależności od ciśnienia w układzie klimatyzacji . Czujnik S65 i jak wynika tutaj pierwszy bieg nie jest załączany / wykorzystywany . Na koniec jeszcze taka uwaga . Do klimatyzacji i układu chłodzenia silnika są wspólne wentylatory . Są załączane albo z czujnika klimy albo dla ograniczenia temperatury silnika . Jeśli klimatyzacja je załączy to płyn zawarty w chłodnicy zostanie schłodzony . Wtedy temperaturę silnika reguluje termostat. Sprawny nie pozwoli na spadek poniżej tych 92 stopni ( temperatura otwarcia )
Ostatnio edytowany przez bonifacy, 31 Mar 2023, 21:10, edytowano w sumie 1 raz
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4901
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

31 Mar 2023, 21:06

Ogólnie układ chłodzenia w moim aucie zachowuje się jak mu się chce . No bo przy większym mrozie 90 stopni osiągał gdy docisnąłem na podjeździe , jak już osiągnął to trzymał tak temperaturę nawet jakbym jechał wolno czy z górki więc można powiedzieć że istniało ryzyko niedogrzania

Ostatnio właśnie z tym 100 stopni wyskoczył żeby na następny dzień przy bardziej intensywnej jeździe w wyższej temperaturze osiągać delikatnie ponad 90 stopni.

Moje wątpliwości co do prawidłowości działania chłodzenia są takie bo część osób które pytałem uważa że wszystko jest dobrze bo ople lubią się grzać a inni że coś jest nie tak , w internecie opinie też podobne. W najbliższym czasie gdy będę mógł zostawię auto w warsztacie na dzień no nic nie wykombinuje czy tak ma być czy jednak nie . Ostatnio dawałem na hamulec ręczny , dzwoniłem potem że jakby mieli czas to żeby zerknęli ale naprawa się przeciągnęła i zrobili tylko to na co byłem pierwotnie umówiony.

Wahanie tej temperatury mogą być spowodowane popsutym termostatem ale gdy temperatura wznosi się delikatnie ponad 90 , wąż chłodnicy ten bliżej akumulatora przestaje być gorący , zaczyna się robić chłodny albo chociaż przestaje być ciepły więc można wywnioskować ze termostat płyn puszcza ? Zdjęcie które wstawiałem wcześniej to zdjęcie mojej komory silnika .

Sprawdzałem też UPG , wszystko jest tutaj wporzadku.

Problem pasowałoby ogarnąć albo chociaż sprawdzić sprawność podzespołów żeby potwierdzić tezę że ma się tak grzać. Dlatego tu pisze bo co dam radę sprawdzę sam , zawsze to dla mnie kolejna nauka . Zależy mi żeby w aucie wszystko działo jak należy bo przegrzewanie do niczego dobrego nie prowadzi a tutaj trafił mi się niezły motor bo oleju nie bierze ani nie ma wycieków i generalnie się dobrze trzyma a co mogę jeszcze sam sprawdzic?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1031
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

31 Mar 2023, 22:10

ineedl napisał(a):wąż chłodnicy ten bliżej akumulatora

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Zaznaczyłem na czerwono . Wąż od termostatu do chłodnicy .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4901
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

01 Kwi 2023, 08:10

Sprawdzę jeszcze raz dokładnie i dam znać .
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1031
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Kwi 2023, 07:53

Nie ma nic w opiniach mechaników,by te silniki ulegały zacieraniu,czy miały problem z uszczelkami,czy głowicami,natomiast słyną z padających pomp paliwa,pół biedy gdy szlag trafi te mniej zaawansowane,stosowane były dwa rodzaje.Teraz moje przemyślenia,jak ma ,czy miał ich nie trafiać szlag,jeśli te silniki hulają na takich temperaturach,a z powrotem do zbiornika wraca ukrop?! To jakie własności smarne ma ,,gotujący,, się ON? Załóżmy ,że ta temp.jest typowa i właściwa,jeśli tak,to ja nigdy nie ważyłbym się na to,by mój zbiornik przynajmniej nie był zapełniony do połowy,a najlepiej prawie pełen,myślę,że przy niskim poziomie paliwa latem,w zbiorniku jajka by ugotował.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Kwi 2023, 10:02

PhantomASA1 napisał(a): To jakie własności smarne ma ,,gotujący,, się ON
Być może nie ma co panikować . Vectra b to już że względu na staroć auta trudno wyszukać coś bardziej konkretnego . Jednak te silniki 2.2 i bliżniacze 2.0 były też w innych modelach . Zafira A ma na bank sporych rozmiarów chłodnicę paliwa .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4901
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

02 Kwi 2023, 10:38

O widzisz Bonifacy,tego nie wiedziałem,że zaczęto montować chłodnice paliwa,nie wiem jak jest w innych autach(firmy),ale wiem,że są modele,w których dopatrzono sie,ze głównym powodem awarii pomp jest zbyt gorące paliwo.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Kwi 2023, 10:57

bonifacy napisał(a):Zafira A ma na bank sporych rozmiarów chłodnicę paliwa .


Vectra B czegoś takiego nie ma , sprawdzałem szukałem i nie natknąłem się na takiego coś , Vectra C już takie coś miała .
PhantomASA1 napisał(a):Nie ma nic w opiniach mechaników,by te silniki ulegały zacieraniu,czy miały problem z uszczelkami


Trochę się nie zgodzę z drugą częścią.twojej wypowiedzi ,największą bolączką silnika obok pompy wtryskowej jest psucie się uszczelki pod głowicą.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1031
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Kwi 2023, 14:37

ineedl,tak może być,ja dysponuję opiniami z przed kilku lat,tak jak napisał MotoAlbercik,czas potrafi zrobić swoje(np.parcieją) do tego wysoka temp.taka w okolicach 100 st.c i wyższa ,nie tylko szybciej degraduje własności oleju,ale nawet silikony wysokotemperaturowe,przez dłuższy czas potrafią trzymac się dzielnie,ale po latach poddawane wysokim temperaturom potrafią zmieniać konsystencję z twardo elastycznej,na lepko miekką,natomiast te,które użyte są w miejscach ,w których temp.występują niższe od wrzenia wody,nic im się nie dzieje,z olejami jest podobnie,jeśli cała objętość oleju silnikowego osiągnie temp 130 st c,olej nadaje się do wymiany,nie przeszkadza mu chwilowa temp.ok 300 st c(okolice pierścieni),grozi to tylko olejom używanym w sportach samochodowych.Wymieniaj filtr powietrza cyklicznie,trzymaj wysoki poziom paliwa w zbiorniku,wymieniaj filtr paliwa i pamiętaj,tylko oleje PAO ESTER są odporne na wysokie temp.tak szybko nie ulegają degradacji,w tym wypadku te temp.są do przyjęcia,być może,natomiast myślę,że mój silnik by uj strzelił po jakimś czasie,jest zaprojektowany do temp.niższych.Dlatego uszczelki pod głowicami potrafia przeżywać silniki,uszczelnienia zaworowe też,ja tam wolę niższą temp silnika w granicach dopuszczalnych,niż b wysoką a też mieszcząca się ,dopuszczalną.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)