Czy tak powinna się zachowywać temperatura w dieslu?

02 Kwi 2023, 14:46

PhantomASA1 napisał(a):samochodowych.Wymieniaj filtr powietrza cyklicznie,trzymaj wysoki poziom paliwa w zbiorniku,wymieniaj filtr paliwa i pamiętaj,tylko oleje PAO ESTER są odporne na wysokie temp.tak szybko nie ulegają degradacji


Filtry olej wymieniam co 10k , olej mam zalany 10w40 Mobil , a poziomu pilnuje , nigdy nie zapaliła mi się rezerwa , nigdy nawet nie zszedłem poniżej ostatniej grubej kreski.

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi związane z układem chłodzenia, jutro wracając z pracy zobaczę wąż ten o którym pisał Bonifacy i umowie się jutro na termin zaraz po świętach bo i tak gorąca ma nie być, a nie chciałbym zostać bez auta na święta bo różnie to bywa jak by rozgrzebali auto.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

07 Kwi 2023, 18:56

Jestem winien wyjaśnienia odnośnie tej temperatury. Temperatura w tym samochodzie z tym silnikiem ma taka właśnie być. Może dochodzić do 100 stopni i nie jest w tym nic złego. Spotkałem dziś jednego z mechaników gdy chciałem się umawiać na to , on akurat ma największą wiedzę i doświadczenie więc można zaufać , a więc powiedział mi , że kilka lat temu przerabiali taki sam temat z Vectrą B , akurat z 2.0 dti ale to silnik bardzo podobny . I tak samo klientowi jak mi wydawało się że się przegrzewa , wymieniali części układu chłodzenia a temperatura zostawała bez zmian , tak samo się nagrzewało auto, uznali że tak ma być i gość jeździł jeszcze długo i wszystko było okej na czele z UPG które by sie przecież wypaliło od przegrzewania. Mam się zacząć martwić gdy temperatura zacznie wyraźnie wychodzić poza 100 stopni , a maksymalna bezpieczna temperatura dla tego silnika to 120 ale to już jest granica ostateczna jakiej nie wolno przekroczyć.

Ale jak przekroczy mi 100 to mam się zgłosić i będą działać ale pewnie tak nie nastąpi bo już by się dawno tak stało.

Dziękuję za pomoc w tym temacie, z autem wszystko było dobrze ale dzięki wam dużo się nauczyłem o układzie chłodzenia.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

07 Kwi 2023, 19:32

Patrzyłem przed wczoraj na YT,temat,gotujący się płyn w Astrze 1.4,mechanik sprawdził wszystko,płyn zaczął wrzeć a wiatrak załączał się po chwili i temp.zaczęła spadać,widocznie jeszcze nigdy nie robił przy Oplu żadnym,wymontował termostat,na nim było napisane 103 st c,przy takiej temp się otwierał,a płyn gotowało,gdyż był bardzo mało ,,skoncentrowany,,wymienił płyn ,temp.wrzenia 140 st.c i problem ustąpił,sam przyznał,że musiał się nasprawdzać i nagłowić,gdyż jeszcze się z tym nie spotkał,by termostat otwierał się przy takiej temp:)Ja tylko jestem ciekaw jak zachowuje się auto podczas upałów latem,silnik nie słabnie?! A co ze skrzynią biegów,tam olej też się rozgrzewa od sąsiada,skrzynia dopiero musi mieć ciężko,żadnego dodatkowego chłodzenia,manual oczywiście.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8606
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

08 Kwi 2023, 10:35

No przecież od samego początku wszyscy ci pisali, że układ chłodzenia w twoim aucie pracuje tak jak ma pracować. A ty na siłę szukasz dziury w całym....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Kwi 2023, 15:44

MotoAlbercik napisał(a):. A ty na siłę szukasz dziury w całym....


Lepiej dokładnie sprawdzić i się dowiedzieć niż jak ma coś być nie tak i skończyć się poważną awarią.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

09 Kwi 2023, 08:38

MotoAlbercik i inni Koledzy piszący w tym temacie twierdząc,że jest wszystko OK mieli rację,Ineedl ,z kolei Ty pytając zrobiłeś bardzo słusznie.Ja jednak pomimo wszystko musiałem przyglądnąć się temu tematowi głębiej.Opel zastosował taki manewr ,by silniki paliły mniej,niestety odbija się to na twałości jednostek,szybszej degradacji oleju,większemu obciązeniu układu chłodzenia(przewody,platikowe obudowy).Użytkownicy Opli we włsnym zakresie,oczywiście ci,którzy sami zauwazyli,że jednak aż tak nie powinno być,robią modyfikacje termostatów,temp.robocze płynu oscylują w okolicach 90 st.c podczas dynamicznych jazd po autostradach latem,zużycie paliwa wzrosło jak sami piszą ale minimalnie,,co prawda temat dotyczył silników 1.4T,ale sami zauważyli ,że tak wysokie temp.to niezbyt dobry pomysł(zdarzały się pęknięcia tłoków),ciagłe obawy czy układ chłodniczy nie sprawi psikusa,ciągłe sprawdzanie kondycji samego korka zbiorniczka,nabrzmiałe do maksimum przewody,obawa o rozszczelnienie układu,po modyfikacji sami przyznali,że odetchnęli.Czy dobrze robią uzytkownicy Opli,że zaczęli myśleć,dowiadując się,że chodzi tylko o ekologię?! Słusznie,ekologia czy trwałość jednostki,wybór nalezy do użytkownika.Jedno pewne,tak wysokie temp.skracają żywotnosć jednostek.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8606
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych
    Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór ...
    Audi A3 e-tron ma 204KM i zużywa zaledwie 1,5l na 100 km
    Audi prowadzi intensywne prace nad elektryfikacją napędu przy pomocy hybrydowej techniki plug-in. Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, producent zaprezentuje Audi A3 e-tron. Moc systemowa samochodu ...

11 Kwi 2023, 08:37

PhantomASA1 napisał(a):co prawda temat dotyczył silników 1.4T,ale sami zauważyli ,że tak wysokie temp.to niezbyt dobry pomysł
Tam jak i w innych benzynach jest termostat sterowany elektrycznie . Wprawdzie nominalna temperatura otwarcia termostatu jest wysoka. Jednakże program ECU w przypadku stwierdzenia dużego obciążenia silnika wymusi jego otwarcie w niższej temperaturze.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4948
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Kwi 2023, 18:27

Bonifacy,jak sądzisz,w tych silnikach 1.4T,tzn.w termostatach zastosowano tak mocną sprężynę,ze az wypycha plastikowe zaczepy,które w końcu pękają przegrzewane, i trzeba cały plastikowy,,moduł,,wymienić na nowy,jak zachowywałby się sam termostat gdyby zastosować spręzynę bardziej miękką,powiedzmy o te 20%"
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8606
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

16 Kwi 2023, 19:09

PhantomASA1 napisał(a):Bonifacy,jak sądzisz,w tych silnikach 1.4T
1.4 T nie jest pępkiem świata . Niżej opisane przez Ciebie problemy z termostatem tyczą też innych silników hopla jak i również innych marek . Np. wieśwagenowy tam któreś rozwiązanie dziurawi pokrywkę . Ale jest światełko w tunelu . Np. dla opla są dostępne zamienniki z obudową metalową .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4948
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

16 Kwi 2023, 19:20

To prawda,są zamienniki,które obniżają temp.silników,ale chyba nie są tanie,bo byle kto tego nie produkuje,BEHR na pewno zajął się tym tematem.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8606
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

17 Kwi 2023, 18:47

PhantomASA1 napisał(a):To prawda,są zamienniki,które obniżają temp.silników,ale chyba nie są tanie,bo byle kto tego nie produkuje,BEHR na pewno zajął się tym tematem.
Nie zrozumieliśmy się albo na siłę forsujesz teorię obniżenia temperatury silnika . Jeszcze raz
PhantomASA1 napisał(a):Bonifacy,jak sądzisz,w tych silnikach 1.4T,tzn.w termostatach zastosowano tak mocną sprężynę,ze az wypycha plastikowe zaczepy,które w końcu pękają przegrzewane
a tutaj się zgadza . Plastik jest be... Są zamienniki zrobione w metalu i zaczepy nie pękają . Tańsze jak oryginały w plastiku . To nie tylko w 1.4 T . Co do temperatury . Ktoś kto bagatelizuje błąd zapisany w sterowniku silnika odnośnie grzałki termostatu to aż prosi się o wysoką temperaturę . Dorwę jakiegoś hopla to zapodam tutaj wykres czy tzw. logi jak to tam w rzeczywistości jest z tą temperaturą .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4948
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

20 Maj 2023, 15:53

Znów pytanie mam o tą temperature, bo do 100 może dochodzić jak tu ustaliliśmy ale do 110 raczej nie . Umówiłem się na środę , pierwsze miał mechanik sprawdzać podłączając komputer biegi wentylatora czy są sprawne , potem czujniki i przekaźniki itd. Ale dziś wróciłem ze sklepu temp była ok 100 , podłączyłem mój mini skaner, było 97, otworzyłem maskę i stałem obserwując działanie wentylatora w zależności od temperatury no i wyszło że wentylator chodzi , zszedł do 93 i się wyłączył, gdy auto się rozgrzało znów , i tylko gdy wybiło 98 włączył się pierwszy bieg który schłodził do 93 po czym się wyłączył. Więc książkowo jak ma być w Vectrze, no ale jednak gdy autem jedzie się dłużej i bardziej intensywnie wskazówka jest niedaleka czerwonego pola i wtedy zaczyna spadać zatrzymując się na 100st. Gdy zaczyna spadać jak rozumiem chodzi drugi lub trzeci bieg wentylatora który wyłącza się dopiero gdy zbije temp do 93 ale z jakiegoś powodu nie może tej temperatury zbić

Więc jeżeli UPG jest okej , wycieków brak, biegi wentylatora działają jak należy więc czy można sądzić w ciemno że winny jest termostat skoro wentylator działa jak trzeba ?
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

21 Maj 2023, 11:03

Generalnie jest ok, ale...
ineedl napisał(a):Więc książkowo jak ma być w Vectrze, no ale jednak gdy autem jedzie się dłużej i bardziej intensywnie wskazówka jest niedaleka czerwonego pola i wtedy zaczyna spadać zatrzymując się na 100st.

Pytanie co to znaczy dla ciebie jazda bardziej intensywna. Bo im większe obciążenie dla silnika, tym większa temp. płynu. Trzeba też pamiętać, że układ chłodzenia ma jakąś zdolność chłodzenia, której nie da się zmienić.
Jeżeli siedzi ci na sercu ten termostat, to można go wymontować i sprawdzić w jakiej temp. się faktycznie otwiera, w jakiej zaczyna przymykać i wogóle jak pracuje. Nie sugeruj się też tak całkiem temp. 100 stopni, bo w układzie nie masz wody, tylko płyn z określoną temp. wrzenia. I pojawia się też teraz pytanie - jaki masz płyn i kiedy był wymieniany/sprawdzany, bo on też z czasem traci swoje właściwości.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

21 Maj 2023, 14:25

MotoAlbercik napisał(a):Pytanie co to znaczy dla ciebie jazda bardziej intensywna. Bo im większe obciążenie dla silnika, tym większa temp. płynu. Trzeba też pamiętać, że układ chłodzenia ma jakąś zdolność chłodzenia, której nie da się zmienić.


No choćby najprostszy przykład na autostradzie ostatnio doszła dwa razy do czerwonego pola i dopiero spadała do 100 st, dla porównania rok temu w środku lata gdy było na zewnątrz 30+ (a nie tak jak teraz powiedzmy ok.20 st) i jeździłem autostradą temperatura dochodziła niedaleko 100 i spadała do ok90 więc teraz musi być coś popsute. Mówię o "pomiarze" w takiej samej prędkości 140km/h.

Lub też inny przykład to taka jedna górka w drodze z pracy gdzie są dwa pasy ruchu i teren niezabudowany, tam temperatura też szybuje lekko ponad 100 gdzie zeszłego lata była na oko 95.
Mówiąc intensywna jazda miałem na myśli długie podjazdy bądź długotrwała jazda z dużą prędkością. Różnica w przeciwieństwie do tamtego lata jest teraz o 10° więcej , gdzie na ten moment jest wiosna i nie było upalnych dni. Tak więc coś musiało się popsuć .

Co do płynu , z tego co wynika z kwitków poprzedniego właściciela, jest paragon na 5l płynu chłodzącego z listopada 2020 ( raczej na dolewkę nie kupował tylko na wymianę ) co przekłada się na przebieg +/- 35000 , liczę na podstawie ile miał na przeglądzie właśnie w tym roku .
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

24 Maj 2023, 14:45

Wyjaśniła się już sprawa , auto się nie przegrzewało tylko sprawiało takie wrażenie ponieważ wskaźnik wyraźnie przekłamywał . Mechanik jeździł z podłączonym komputerem i gdy auto było bardzo mocno obciążone maksymalnie się nagrzalo do 95° . Ale nie żałuję się oddałem do sprawdzenia. Zapłaciłem naprawdę niedużo a mogę ze spokojna głową jeździć.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1049
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001