Diesel latem i zimą

01 Paź 2010, 21:16

Prawdopodobnie dla większości forumowiczów pytania tu zadane wydadzą się (delikatnie rzecz biorąc) tendencyjne. Jestem początkującym użytkownikiem wynalazku zwanego autem i wszytko to dla mnie czarna magia, a co za tym idzie mam mnóstwo pytań....

1. jaki ON tankować? Obecnie jeżdżę na Diesel Gold Statoila, ale słyszałam że lepszy jest BP Ultimate Diesel... Czy rzeczywiście różnica jest znacząca? Na ile tankowane paliwo ułatwi mi odpalanie Golfa zimą szczególni że nie jest garażowany?

2. Z drugiej strony podobno paliwa uszlachetniane to nie jest dobry wybór... Niby dlaczego? Na mój babski rudy rozum jak coś jest uszlachetnione to powinno być czystsze, a co za tym idzie lepsze...

3. Zima zbliża się wielkimi krokami.Kiedy powinnam wymienić filtry? Już czy (jak radzą niektórzy koniec listopada/początek grudnia. No i ile mniej więcej taka wymiana kosztuje?

4. Przy jakiej temperaturze diesel może odmówić posługi i nie odpalić?

Będę wdzięczna za odpowiedzi w stylu "jak chłop krowie na rowie" w obawie że jak zaczniecie sypać fachowym słownictwem to się zgubię ;)

Pozdrawiam
Ruda
 

02 Paź 2010, 11:45

Co do paliw - to, że w paliwie są dodatki, nie oznacza, że jest ono czyściejsze - każde paliwo musi być jednakowo czyste. Inaczej nie zostałoby dopuszczone do sprzedaży.
Natomiast to, jaki ON kupujesz, tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia - wszystkie ON dostępne na stacjach ( mam tu na myśłi stacje patronackie Orlen, BP, Schell, Statoil ) są.... takie same. Jeżeli już się różnią, to minimalnie swoimi dodatkami uszlachetniającymi. Ale te dodatki, wcale nie są aż tak wielkie jskby się wydawało. Np. paliwo które tankujesz - norma/jest
- liczba cetanowa - jest to paramert, wg którego określa się zdolność mieszanki do samozapłonu - im większa wartośc, tym mniejszy czas potrzebny do zapłonu mieszanki ( mieszanka o której mowa, to miezanka paliwa i powietrza, która wybuchając w cylindrze powoduje ruch tłoka, a co za tym idzie powoduje, że silnik pracuje i koła się kręcą ) - minimum to 50/ Statoil daje 53
- pozostałośc po koksowaniu - ten parametr określa ilość tej czarnej substancji, którą widac w rurze wydechowej norma to 0,3/ Statoil daje 0,1
- zawartość zanieczyszczeń stałych - ten parametr określa to, o czym piszesz - czystośc paliwa - a są to zanieczyszczenia stałe, które przedostają się do paliwa podczas jego produkcji, magazynowania oraz transportu. Norma to 24/ Statoil daje 7,9.
- działanie korozyjne - ten parametr określa właściwości paliwa po kątem działania antykorozyjnego na metalowe cześci silnika - klasa 1. Zarówno tyle jest normą i tyle daje Statoil, czyli nie ma żadnej różnicy
- smarność - te parametr określa najprościej mówiąc skłonnośc paliwa do smarowania elementów silnika, które mają stycznośc z tym paliwem, czyli żeby się nie zacierały - norma to 460/ Statiol daje 200
- temperatura zablokowania zimnego filtra - ten parametr określa temperaturę, w której ON staje się na tyle gęsty, że nie przepłynie przez filtr paliwa norma to -20, Statoil daje -24. Ten parametr dzieli się na pięć gatunków, które są sprzedawane na stacjach zależnie od temperatur. I tak
A - max. 5 stopni
B - max. 0 stopni sprzedawany w okresie 16 kwiecień - 30 wrzesień
C - max. -5 stopni
D - max. -10 sprzedawany w okresie 1 marzec do 15 kwiecień oraz 1 październik do 15 listopad
E - max. -15 stopni
G - max. -20 stopni sprzedawany w okresie od 16 listopad do końca lutego
Paliwa innych stacji praktycznie nie różnią się tymi parametrami. Różnica oczywiście jest też niewielka między paliwami z dodatkami uszlacheniającymi, a paliwami zwykłymi. Paliwa zwykłe muszą mieścić się w normach tak czy inaczej. A normy gwarantują, ze silnik będzie pracował poprawnie.
Co do tych środków uszlachetniajacych - wszystkie stacje deklarują to samo, tylko w innych, czasami dobitniejszych słowach. Ale prostując ich deklaracje, to każde paliwo ma te same środki uszlachetniajace - czyszczące, antykorozyjne i przeciwutleniajace. A dlaczego nie piszą tego "zrozumiale"? żeby wyglądało "fachowo". Ci, którzy znaja się na paliwach, wiedzą o co chodzi. Ale większośc kierowców nie zna się na tych parametrach i każde słowo, które podkreśli, że paliwo jest lepsze, działa na podświadomosc kierowcy. I o to w reklamie chodzi....
Podsumowując moją wypowiedz - naprawdę nie jest ważne jakie paliwo tankujesz - każde ma swoje normy, ktore muszą zagwarantować poprawną pracę silnika. Paliwa ze środkami uszlachetniajacymi też niewiele pomagają - jest ich na tyle mało w tych paliwach ( różnicę ci pisałem wyżej ) że praktycznie dla silnika nie ma to znaczącej różnicy. No, może po około 500 tyś kilometrów jakaś niewielka różnica będzie w parametrach pracy silnika... Ale nie będą to żadne rewelacje.
Ja mając firmę od ponad 20 lat cały czas tankowałem zwykłe paliwa. a samochody, które mam ( od osobówek po ciężarowe ratownictwa drogowego ) pracują w nie raz w naprawdę ciężkich warunkach) No i poruszony kiedyś tymi " lepszymi paliwami" zaczałem przez jakiś okres czasu wydawać większe pieniędze na nie. Ale po około roku czasu zauważyłem, że nie ma żadnej różnicy w pracy silnika na tych paliwach. Powróciłem do tych tańszych, standardowych i nadal żadnej różnicy. MMam róznież warszaty samochodowe, w których oczywiście naprawiam swoje samochody. I wierz mi w środku silnika podczs jakichkolwiek napraw też żadnej różnicy nie zauwazyłem.
To tyle co ja sądzę o tych paliwach. Oczywiście sa i tacy, ktorym po wlaniu tego lepszego paliwa od razu samochód staje się żywszy, żawaszy, ma wiele więcej mocy, szybciej się rozpęza i szybciej jedzie itd. Ale z teoretycznego i praktycznego punktu widzenia jest to niemożłiwe i jest raczej tylko powodowane świadomością tego, że mam w baku lepsze palio, to samochód lepiej jedzie.
Niestety żadna korporacja paliwowa nie podaje na swoich stronach tabel technicznych właściwości swoich paliw, aby można było porównać. A jeżeli takie są, to bardzo ciężko je odszukać. Żadna korporacja nie podaje również na internecie testów z hamowni jak pracuje silnik na zwykłym paliwie, a jak na ulepszonym. Zastanów się dlaczego?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Paź 2010, 07:24

A jak ma się rzecz z wymianą filtrów?
Ruda
 

03 Paź 2010, 11:25

Z wymianą filtrów powietrza ( od silnika i klimatyzacji ) nie ma co patrzeć na ilość przejechanych kilometrów. Zazwyczaj w instrukcjach pisze, że filtr należy wymienić po...km. Ale to ,co piszą to jest poprostu czysty bezsens. Filtry najlepiej kontrolować samemu i jak jest wizualna potrzeba wymiany to wymieniać. Ktoś, kto jeździ samochodem po asfaltówkach będzie rzadziej wymieniał filtr powietrza niż ten, co jeździ po drogach nieutwardzonych lub mieszanych. I nawet jak samochód stoi to filtr też trzeba wymienić - chłonie wilgoć.
Co do filtra oleju i paliwa - te trzeba wymieniać niestety tak jak piszą w instrukcjach, ponieważ nie ma fizycznej możliwości sprawdzić jaki jest jego stan. Ale zazwyczaj bywa tak, że filtr paliwa jest wymieniany dopiero wtedy jak zaczynają się problemy z silnikiem. A filtr opleju jest wymieniany z wymianą oleju. A ten olej też mało kto wymienia wg instrukcji. Z wymianą oleju to z kolei jest tak, że zazwyczaj obserwuje się jego kolor i porównuje z kolorem oleju nowego. Dopiero jak jest już całkiem ciemny to robi się wymianę. Ale z wymianą oleju i filtra to też zależy w jakim samochodzie - w niektórych lepiej trzymać się sztywnych zasad zawartych w instrukcjach, ponieważ nawet lekko zanieczyszczony olej może spowodować dość poważną awarię.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Paź 2010, 11:57

A jakie dodatki uszlachetniające i w jakich proporcjach lać do diesla zimą? Jeśli można jakieś nazwy i ew. namiary to będę wdzięczny
elmo
Początkujący
 
Posty: 56
Miejscowość: KR/RZ/SG

03 Paź 2010, 12:15

Aby się tego dowiedzieć, to wystarczy iśc do sklepu motoryzacyjnego lub nawet jakiegoś marketu na dział motoryzacyjny i popatrzeć na półki. Jest tego tam pełno zarówno do ON jak i Pb, a nawet LPG. A o proporcjach i całej reszcie dowiesz się czytając instrukcję.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczna podróż na ferie zimowe
    Ferie są dla kierowców okresem wyjazdów rodzinnych w góry, na narty czy na wypoczynek. Wypadające w okresie zimowym podróże oznaczają trudne warunki na drogach, a co za tym idzie wymagają dobrego ...

03 Paź 2010, 12:29

Z tego co piszesz wynika że sama mogę zobaczyć jak wygląda tej filtr i czy już do wymiany czy jeszcze nie? Matko... Trzeba wiedzieć gdzie on jest ;)
Swoją drogą życzliwi logiści mi nagadali w pracy że przed zimą i tak dobrze wymienić. Pytanie tylko czy już jest przed zimą, czy to np za miesiąc dopiero? ;)
Ruda
 

03 Paź 2010, 13:37

Jeżeli chodzi o filtr powietrza czy klimatyzacji to jasne, że możesz go sama zobaczyć, a nawet wymienić. To nic trudnego. I nie jest powiedziane, że trzeba to robić przed zimą. Kolegom pewnie chodziło o filtr klimatyzacji - zazwyczaj przegląd klimatyzacji należy robić raz do roku - bardzo często robi się to na wiosnę lub rzadziej na zimę. Ale nie jest to sztywno podyktowane.
No niestety trzeba wiedzieć, gdzie on jest. Tak samo jak trzeba wiedzieć, gdzie są bezpieczniki, jak poznać, że jakiś jest spalony czy gdzie sprawdza się stan oleju w silniku czy płynu hamulcowego...
Samo posiadanie samochodu to jeszcze nic. Trzeba wiedzieć coś niecoś o nim. A jak nie, to trzeba płcić za swoją niewiedzę mechanikom...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Paź 2010, 14:09

akurat stan oleju umiem sprawdzić, nawet sama żarówki wymieniam :D
A co do filtrów to na pewno nie chodziło im o filtr klimatyzacji. A to z tej prostej przyczyny ze za klimę latem musi mi robić otwarte okno :)
Mowa była raczej o filtrach paliwa, oleju czy czegoś tam... W każdym razie o filtrach które mają znaczenie przy uruchamianiu samochodu zimą
Ruda
 

03 Paź 2010, 17:38

No to jeżeli chodziło im o filtr powietrza czy paliwa, to nie ma nic takiego, że należy wymieniać je przed zimą. Należy je wymieniać tak jak pisałem. Największe znaczenie podczas uruchamiania samochodu ma filtr paliwa oczywiście.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Paź 2010, 23:43

Chryste Panie, a skąd ja mam wiedzieć co instrukcja mówi? Ja do samochodu mam dowód rej. i kartę pojazdu a nie instrukcję... :(
Ruda
 

04 Paź 2010, 12:22

Tutaj masz stronkę, na której możesz pobrać całą instrukcję wraz z danymi technicznymi oraz co należy kontrolować po danym przebiegu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

04 Paź 2010, 16:49

Widzę, że jeździsz dieslem dlatego się wypowiem co do dodatków na zimę do paliwa.
Osobiście używam Diesel Protector, napisane ma do -35*C. Z mojej praktyki wiem, że przy -32*C ropa nie zamarza. Tyle, że przy tej temperaturze paliwo nie jest jedynym problemem, przez który samochód może nie odpalić.
"... wypadki drogowe powstają dlatego, że dzisiejsi ludzie jeżdżą po wczorajszych drogach jutrzejszymi samochodami z pojutrzejszą prędkością..."
stasiowski121
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2201
Miejscowość: Podkarpacie
Auto: VW T4/Audi 80 B4/Passat B3
Silnik: 2.5 TDI AXG
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

06 Paź 2010, 12:34

Ja tam lałem całą zeszłą (srogą) zimę zwykłego diesla na Statoil, żadnych świństw (dodatków) do baku nie doodawałem i nie było takiego poranka, zeby nie odpalił od kopa ;) Także polecam nie świrować z paliwami i dodatkami do nich. Lepiej sprawdzić stan świec żarowych. Filtr paliwa wymień jeśli nie wiesz kiedy poprzednio był wymieniany.
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

28 Gru 2010, 15:05

ja zimą leje vervę z orlenu, nieraz normalnego diesel, oba rodzaje paliwka są ulepszane na zime, także problemów z odpalaniem nie powinno się zaobserwować, ja nie mam na razie;) oby tak zostało.
interkuli
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 31