Zacznijmy od początku. Ford ma diesle ze skrótem TDCI. Silniki te mają dobrą kulturę pracy i są dość mocne, ale bardzo czułe na jakość paliwa. Potrafią też zastrajkować. Volvo S40 ma silnik oznaczony jako D są to też silniki praktycznie od Forda. Nie do końca można powiedzieć, że Volvo to droższy Ford. Fakt ma wspólne części z Focusem ale liczy się prestiż i komfort który dostarcza. Co do francuzów to odpuść sobie nie należą do trwałych i bezawaryjnych. Silniki TDI są to diesle występujące w grupie VW (VW, Seat, Audi, Skoda). Są to bardzo dobre silniki aczkolwiek nie należą do kulturalnych (nie posiadają systemu Common Rail, tylko pompowtryskiwacze). Najnowsze TDI mają już Common Rail ale to w nowych autach dopiero. Silniki CDTI są to silniki diesla Opla żywcem przeniesione z Fiata (dzięki kooperacji Fiata z GM). Silniki oznaczone i-CTDI są to diesle Hondy z tego co mi wiadomo jedne z najlepszych na rynku. Nie masz co patrzeć na nazwy diesli bo każda marka ma swoją nazwę diesla. Przykładowo:
TDI - VAG
Multijed (JTD) - Fiat Group
CDTI - Opel
TDCI - Ford
D4-D - Toyota
CDI - Mercedes
CTDI(starsze), i-CTDI - Honda
D - BMW, Mazda, Volvo itd
HDI - PSA (Peugeot/Citroen)
DCI - Renault
CRD - Jeep
CRDI - Hyundai/Kia
TiD/TTiD - Saab
To z tych ważniejszych skrótów
rządzić na drodze niekoniecznie znaczy być na niej najszybszym...