![](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/lexus-a25/lexus-rc-f-z-5-litrowym-silnikiem-na-wodor-t39312.jpg)
Samochody biorące udział w teście to:
- Toyota Yaris II 1.3 VVTi z instalacją LPG;
- Toyota Auris II 1.8 HSD TS (hybryda w kombi);
Przeprowadzenie testu:
- Temperatura zewnętrzna 2-3 stopnie Celsjusza;
- Większość trasy to teren zabudowany bez korków;
- Średnia prędkość z całej trasy około 40-45km/h (realnie jechałem w granicach 50-55km/h w terenie zabudowanym i nie więcej jak 70km/h poza nim);
- Droga sucha na całej długości;
- Pokonany odcinek w przypadku obu samochodów był identyczny;
- Klimatyzacja w obu przypadkach włączona;
- Opony zimowe (Yaris 185/60R15, Auris 205/55R16);
Spalanie z zimnego startu na krótkim odcinku 5,7km
Toyota Auris II 1.8 HSD TS (hybryda w kombi)
![Dystans krótki i długi (spalanie) - Yaris II 1.3 vs Auris TS Hybrid](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-auris-hybrid-ts-spalanie-a1972/srednie-spalanie-hybrydy-przy-niskiej-temperaturze-zewnetrznej-na-dystansie-5-7-km-toyota-auris-ts-m39098.jpg)
Toyota Yaris II 1.3 VVTi z instalacją LPG
![Dystans krótki i długi (spalanie) - Yaris II 1.3 vs Auris TS Hybrid](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/artek-a155/srednie-spalanie-benzyny-z-lpg-przy-niskiej-temperaturze-zewnetrznej-na-dystansie-5-7-km-toyota-yaris-1-3-vvti-lpg-m39129.jpg)
Spalanie na dłuższym dystansie z zimnego startu na odcinku 29km
Toyota Auris II 1.8 HSD TS (hybryda w kombi)
![Dystans krótki i długi (spalanie) - Yaris II 1.3 vs Auris TS Hybrid](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-auris-hybrid-ts-spalanie-a1972/srednie-spalanie-hybrydy-przy-niskiej-temperaturze-zewnetrznej-na-dystansie-29-km-toyota-auris-ts-m39097.jpg)
Toyota Yaris II 1.3 VVTi z instalacją LPG
![Dystans krótki i długi (spalanie) - Yaris II 1.3 vs Auris TS Hybrid](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/artek-a155/srednie-spalanie-benzyny-z-lpg-przy-niskiej-temperaturze-zewnetrznej-na-dystansie-29-km-toyota-yaris-1-3-vvti-lpg-m39130.jpg)
Podsumowanie testu porównania spalania
Spalanie na krótkim dystansie 5,7 km w obu przypadkach wyszło identyczne i wynosi 7,3 l/100km. W przypadku spalania na dłuższym dystansie 29 km wygrywa zdecydowanie hybryda. Spalanie w Yarisce wyniosło 5,7 l/100km, a hybrydowy Auris spalił 4,4 l/100km. Oczywiście samochody są z różnych segmentów i Yariska jest dużo lżejsza, mniejsza i ma też mniejszy i słabszy silnik oraz węższe opony. Nie wnikam tu już w przekłamanie wskazań licznika tylko opieram się na wartościach które tam się wyświetlają.
Oczywiście najlepszym porównaniem w takim teście było by takie zestawienie:
- Yaris 1.3 VVTI vs. Yaris 1.5 HSD
- Auris 1.6 Valvematic vs. Auris 1.8 HSD
Wnioski wynikające z przeprowadzonego testu
Napęd hybrydowy sprawdzi się przy testowanej temperaturze 3*C i niższej na dłuższych dystansach niż jednorazowe 4-6 km. W przypadku wyższych temperatur szczególnie 10*C i więcej hybryda będzie bardziej oszczędna. Ten wniosek dotyczy samochodów parkowanych pod chmurką.
Przypuszczam, że w przypadku testu Yaris 1.3 VVTI vs. Yaris 1.5 HSD już na tych pierwszych 5,7 km niższe spalanie byłoby w hybrydowej Yarisce.
Test miał na celu pokazanie jak wygląda różnica w spalaniu przy niższych temperaturach samochodu z zasilaniem hybrydowym w porównaniu z napędem konwencjonalnym benzynowym.
Jeżeli macie jakieś pytania piszcie w postach. Chętnie też przeczytam wasze komentarze odnoszące się do tego testu.