![](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/galeria-samochodow-a2/pelnowymiarowe-suv-y-t31282.jpg)
![Elektryfikacja według Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-a44/toyota-prius-plug-in-hybrid-m32299.jpg)
Elektryfikacja wszystkich modeli
W 2030 roku Toyota planuje sprzedawać już 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów rocznie – w tym milion aut bezemisyjnych. Wcześniej, bo od 2025 roku wszystkie modele Toyoty i Lexusa będą dostępne z różnymi alternatywnymi napędami. Wspomniane wyżej wersje elektrycznego napędu będą pojawiać się w ofercie japońskiego koncernu w ciągu najbliższych 12 lat. W 2020 roku najpierw w Chinach i Indiach, a następnie w Japonii, Europie i Stanach Zjednoczonych ruszy masowa produkcja zasilanych akumulatorami trakcyjnymi samochodów elektrycznych.
Toyota jest jedynym i pierwszym na świecie producentem, oferującym pełną gamę samochodów z napędem hybrydowym – począwszy od miejskiego Yarisa, przez kompaktowego Aurisa czy sportowego Lexusa LC 500h, aż po luksusową, flagową limuzynę – Lexusa LS 500h. W 2012 roku zadebiutował Prius Plug-in Hybrid, a jego druga generacja z 2017 roku ma dwa razy większy zasięg od poprzednika i jest obecnie najbardziej wydajną hybrydą plug-in na świecie. W ofercie nie mogło zabraknąć też crossoverów i SUV-ów z napędem spalinowo-elektrycznym: kompaktowego modelu Toyota C-HR Hybrid, średniej wielkości Toyoty RAV4 Hybrid i Lexusa NX oraz dużego SUV-a, Lexusa RX.
Dodajmy, że pierwszą generację modelu RAV4, który był w tamtym czasie pionierem w klasie kompaktowych SUV-ów, zbudowano również w wersji z napędem elektrycznym. W 1997 roku pojawiła się odmiana wyposażona w niklowo-metalowo-wodorkowe baterie (NiMH), dające zasięg do 193 km po 5-godzinnym ładowaniu. W 2012 roku na rynku zadebiutowała kolejna generacja RAV4 EV z silnikiem o mocy 156 KM, zasilanym przez baterie litowo-jonowe (Li-Ion).
Auta elektryczne i hybrydy
Na początku przyszłej dekady Toyota wprowadzi do swojej oferty aż 10 w pełni elektrycznych samochodów (BEV). W pierwszej kolejności nowe modele zadebiutują w Chinach, po czym trafią do salonów w Japonii, Indiach, USA i Europie. W latach 20. na rynku pojawią się kolejne elektryczne modele osobowe i użytkowe Toyoty z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
![Elektryfikacja według Toyoty](https://www.forumsamochodowe.pl/galeria/toyota-a44/toyota-prius-4-generacje-modelu-m32300.jpg)
Jednym z pierwszych modeli, stworzonych zgodnie z planem elektryfikacji gamy modelowej japońskiego koncernu, może okazać się planowana na 2020 rok, oparta na platformie TNGA nowa generacja Lexusa CT. Pod maską pojawią się prawdopodobnie trzy różne wersje napędu, w tym nowa hybryda z dwulitrowym silnikiem benzynowym, opracowana dla nowego Aurisa 2019, a także napęd w pełni elektryczny, który pozwoliłby Lexusowi CT bezpośrednio konkurować np. z Teslą Model 3.
Infrastruktura i akumulatory nowej generacji
Baterie są dziś – nomen omen – najsłabszym ogniwem samochodów elektrycznych. Współczesne akumulatory trakcyjne mają wiele ograniczeń, wynikających z niewystarczającej gęstości energii, dużej masy i objętości, długiego czasu ładowania i wysokich kosztów. Toyota pracuje nad bateriami litowo-jonowymi nowej generacji – ze stałym elektrolitem, o znacząco większej pojemności energetycznej i ze znacznie krótszym czasem ładowania. Ponadto, wspólnie z firmą Panasonic, rozważa rozpoczęcie produkcji pryzmatycznych baterii litowo-jonowych.
Alternatywne napędy wymagają też nowej infrastruktury. Powstaje już coraz gęstsza sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru, a także system redystrybucji zużytych akumulatorów trakcyjnych. Te, które są już za słabe, by napędzać samochód, można nadal wykorzystywać np. jako źródło energii w budynkach. Takie właśnie rozwiązanie, oparte na zestawie baterii z Toyoty Camry Hybrid ładowanych panelami fotowoltaicznymi, zastosowano już w obiektach dyrekcji Parku Narodowego Yellowstone.
Toyota Environmental Challenge 2050
W październiku 2015 roku japoński koncern ogłosił składający się z 6 głównych celów globalny plan Toyota Environmental Challenge 2050, którego zadaniem jest całkowite wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko zarówno samochodów, jak i całej działalności firmy. Jednym z założeń jest aż 90-procentowa redukcja średniej emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody Toyoty w porównaniu z 2010 rokiem. Kolejny cel – sprzedaż ponad 1,5 mln zelektryfikowanych, hybrydowych samochodów rocznie – został osiągnięty już w 2017 roku, na 3 lata przed terminem zakładanym na 2020 rok. W 2017 roku ruszyła też sprzedaż miejskich autobusów na ogniwa paliwowe. Ponad 100 takich pojazdów będzie jeździć w tokijskiej komunikacji miejskiej przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w 2020 roku. Do tego czasu – zgodnie z założeniami Environmental Challenge 2050 – roczna sprzedaż napędzanych wodorem samochodów Toyoty osiągnie poziom 30 000 egzemplarzy.
źródło: Toyota