Praktyczny mały samochód hybrydowy

24 Kwi 2018, 13:36

Samochody z alternatywnymi napędami od lat systematycznie zyskują na popularności, a prym w tym segmencie wiodą tańsze i bardziej praktyczne od samochodów elektrycznych modele z napędem hybrydowym. Ile kosztuje ekologia? Znacznie mniej niż mogłoby się wydawać.

Napędy alternatywne – elektryczne oraz hybrydowe – osiągają obecnie całkiem spore wzrosty na rynku europejskim. Zgodnie z ostatnimi danymi JATO Dynamics, liczba rejestracji takich pojazdów zwiększyła się w ubiegłym roku o ponad 46 proc. Udział samochodów z napędem benzynowym wzrósł w tym czasie już tylko o ponad 10 proc.
Praktyczny mały samochód hybrydowy Prym w segmencie samochodów z napędem ekologicznym wiodą auta hybrydowe – napędzane układem silnika konwencjonalnego i silników elektrycznych. Dane JATO Dynamics pokazują, że samochód elektryczny chciałoby kupić 45 proc. nabywców, ale ostatecznie tylko 4 proc. z nich staje się właścicielem takiego auta. Skąd tak mały odsetek? Nabywcy prywatni – podobnie jak instytucjonalni, co pokazują wyniki badań KPMG – podchodzą do samochodów napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi z dużą rezerwą. Powodem jest nie tylko cena, ale również ograniczone zasięgi i brak wystarczającej sieci stacji szybkiego ładowania.

Ile kosztuje samochód hybrydowy?
Układ hybrydowy to połącznie właściwości silnika spalinowego – szybkie tankowanie, duże zasięgi – z zaletami napędu elektrycznego. Oba te układy wzajemnie się uzupełniają. W mieście samochód hybrydowy w znacznym stopniu wykorzystuje energię elektryczną odzyskiwaną podczas hamowania – wynikiem jest niskie spalanie (nawet około 3 litrów na 100 km w warunkach miejskich).

Wbrew pozorom zaawansowana technologia i dobre wyposażenie nie oznaczają, że samochód jest znacznie droższy od wersji z konwencjonalnymi układami napędowymi. Najtańszą hybrydą na polskim rynku jest obecnie Toyota Yaris. Samochód w odmianie hybrydowej kosztuje od 66 400 zł i już na starcie oferuje więcej niż przyzwoite wyposażenie. Co więcej, to jedyny w Polsce przedstawiciel segmentu B z takim napędem!

Na liście wyposażenia niewymagającego dopłaty znalazł się system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ alarmujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy automatyczne światła drogowe. To nie koniec – samochód wyposażony jest również w siedem poduszek powietrznych, czujniki deszczu i automatyczną klimatyzację dwustrefową.

Nowa Toyota Yaris Hybrid może zużywać zaledwie około 3,1 litra na 100 km. Jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra wspomagana jest przez motor elektryczny. Układ ten generuje 100 KM mocy, a napęd przekazywany jest przez bezstopniową skrzynię automatyczną E-CVT. Inżynierowie modyfikując układ hybrydowy skupili się na jeszcze cichszej jeździe.

Hybryda to chyba obecnie najlepsze rozwiązanie do poruszanie się po mieście. Porównując Yarisa 1.33 zasilanego LPG spalanie w mieście wyjdzie około 8 litrów tego paliwa 17zł, a przy spalaniu hybrydy 3,5 litra benzyny mamy około 16zł. Jednak w przypadku kiedy udamy się za miasto przewaga samochodu z LPG nad hybrydą znacznie rośnie.

źródło: JATO Dynamics, Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3804
Zdjęcia: 13106
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    700 tysięcy aut elektrycznych na koniec 2017 r. w UE
    Ponad 200 tysięcy pojazdów elektrycznych zostanie zarejestrowanych w UE w 2017 r. Ogólna liczba aut z napędem elektrycznym poruszających się po drogach Starego Kontynentu może wynieść 700 tysięcy – prognozuje ...
    AFT - Alternative Fuels Technology
    Rynek branży paliwowej nieustannie poszukuje technologicznych rozwiązań, które pozwolą zasilić auto w sposób jeszcze bardziej nowoczesny oraz dostosowany do norm ekopolityki. Nowe targi paliw alternatywnych ...