Praktyczny mały samochód hybrydowy

24 Kwi 2018, 12:36

Samochody z alternatywnymi napędami od lat systematycznie zyskują na popularności, a prym w tym segmencie wiodą tańsze i bardziej praktyczne od samochodów elektrycznych modele z napędem hybrydowym. Ile kosztuje ekologia? Znacznie mniej niż mogłoby się wydawać.

Napędy alternatywne – elektryczne oraz hybrydowe – osiągają obecnie całkiem spore wzrosty na rynku europejskim. Zgodnie z ostatnimi danymi JATO Dynamics, liczba rejestracji takich pojazdów zwiększyła się w ubiegłym roku o ponad 46 proc. Udział samochodów z napędem benzynowym wzrósł w tym czasie już tylko o ponad 10 proc.
Praktyczny mały samochód hybrydowy Prym w segmencie samochodów z napędem ekologicznym wiodą auta hybrydowe – napędzane układem silnika konwencjonalnego i silników elektrycznych. Dane JATO Dynamics pokazują, że samochód elektryczny chciałoby kupić 45 proc. nabywców, ale ostatecznie tylko 4 proc. z nich staje się właścicielem takiego auta. Skąd tak mały odsetek? Nabywcy prywatni – podobnie jak instytucjonalni, co pokazują wyniki badań KPMG – podchodzą do samochodów napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi z dużą rezerwą. Powodem jest nie tylko cena, ale również ograniczone zasięgi i brak wystarczającej sieci stacji szybkiego ładowania.

Ile kosztuje samochód hybrydowy?
Układ hybrydowy to połącznie właściwości silnika spalinowego – szybkie tankowanie, duże zasięgi – z zaletami napędu elektrycznego. Oba te układy wzajemnie się uzupełniają. W mieście samochód hybrydowy w znacznym stopniu wykorzystuje energię elektryczną odzyskiwaną podczas hamowania – wynikiem jest niskie spalanie (nawet około 3 litrów na 100 km w warunkach miejskich).

Wbrew pozorom zaawansowana technologia i dobre wyposażenie nie oznaczają, że samochód jest znacznie droższy od wersji z konwencjonalnymi układami napędowymi. Najtańszą hybrydą na polskim rynku jest obecnie Toyota Yaris. Samochód w odmianie hybrydowej kosztuje od 66 400 zł i już na starcie oferuje więcej niż przyzwoite wyposażenie. Co więcej, to jedyny w Polsce przedstawiciel segmentu B z takim napędem!

Na liście wyposażenia niewymagającego dopłaty znalazł się system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ alarmujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy automatyczne światła drogowe. To nie koniec – samochód wyposażony jest również w siedem poduszek powietrznych, czujniki deszczu i automatyczną klimatyzację dwustrefową.

Nowa Toyota Yaris Hybrid może zużywać zaledwie około 3,1 litra na 100 km. Jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra wspomagana jest przez motor elektryczny. Układ ten generuje 100 KM mocy, a napęd przekazywany jest przez bezstopniową skrzynię automatyczną E-CVT. Inżynierowie modyfikując układ hybrydowy skupili się na jeszcze cichszej jeździe.

Hybryda to chyba obecnie najlepsze rozwiązanie do poruszanie się po mieście. Porównując Yarisa 1.33 zasilanego LPG spalanie w mieście wyjdzie około 8 litrów tego paliwa 17zł, a przy spalaniu hybrydy 3,5 litra benzyny mamy około 16zł. Jednak w przypadku kiedy udamy się za miasto przewaga samochodu z LPG nad hybrydą znacznie rośnie.

źródło: JATO Dynamics, Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 13120
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Prius Plug In Hybrid dla Księcia Monaco
    Prius Plug In Hybrid jest pierwszym samochodem hybrydowym Toyoty z możliwością ładowania baterii z gniazdka elektrycznego. W trybie elektrycznym (EV) samochód przejeżdża 25 km, bez emisji dwutlenku węgla, tlenków ...
    Chroń środowisko! Nie wylewaj olejów gdzie bądź!
    Natknąłem się na artykuł który przedstawia kilka negatywnych aspektów wylewania olei gdzie popadnie. Wiadomo każdy z nich korzysta, ale nie każdy wie co z nimi potem robić. "Wiele ludzi, przede wszystkim właściciele ...