Fiat Cinquecento

17 Lut 2009, 09:16

Cinquecento miało zastąpić fiata 126. Do produkcji weszło pod koniec 1991 roku, ostatni egzemplarz z taśm montażowych zjechał 7 lat później.
W porównania do poprzednich małych modeli fiata dokonano postępu i zaczęto montować niezależne zawieszenie z przodu i tyłu, tarcze hamulcowe z przodu,wzmocnienie bocznego nadwozia ze strefami zgniotu. Samochód można było zamówić z licznymi dodatkami jak centralny zamek, elektryczne szyby, szyberdach i nawet klimatyzacja.

Cinquecento, w przeciwieństwie do fiata 126 było napędzane na przednie koła. Początkowo było dostępne do wyboru z dwoma silnikami, później dołączył 1.1 Fire. Jednostka 704 cc ohv była montowana wzdłużnie. Natomiast większe silniki ułożone były poprzecznie. Ta ciekawostka, to ewenement na skalę światową - w niewielu samochodach stosowano takie rozwiązanie. Najmniejszy silnik - dwucylindrowy 30-konnysprzedawano tylko w naszym kraju. Przejęto go z fiata 126, by dostosować go do przedniego napędu przeprowadzono modyfikacje polegającą na zmianie kierunku obracania rozrządu w przeciwną stronę.

Czterocylindrowa jednostka 903/899 cc ohv dostarczała odpowiednio 40 i 39 km. Pojemność obniżono ze względów podatkowych.

1.1 FIRE (Sporting) to już silnik ohc, moc - 54 km. Wersja ta była obniżona o 30 mm, miała 13-calowe koła, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozie. Sporting zapoczątkował grupę A Kit-Car.
tadzio89
Nowicjusz
 
Posty: 1

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych
    Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór ...
    Czy stosowanie dodatków do oleju i paliwa się opłaca?
    Kierowcy ze względu na utrudnioną sytuację na rynku samochodów, coraz częściej poszukują rozwiązań, które pomogą im utrzymać silnik pojazdu w jak najlepszym stanie przez długi czas. Jedną z opcji, jaką oferują ...