Ford Fiesta - przy wymianie zalany niewłasciwy olej

23 Wrz 2021, 19:56

Czołem!

Mam problem, dotyczący Forda Fiesty 1.4 TDCI DPF. Samochód był na serwisie okresowym z wymianą oleju. Do tej pory cały czas silnik jeździł na oleju Motul 8100 Eco-nergy 5W-30. Mechanik omyłkowo kupił i zalał Motul 8100 Eco-clean 5W-30.
Obydwa to syntetyczne oleje 5W30, ale ten właściwy spełnia specyfikację ACEA A5 / B5 (czyli zalecaną przez Forda), ten obecnie zalany ACEA C2 (w karcie produktu nigdzie Ford się nie pojawia). Przyznam, że nie do końca wiem, o co chodzi :wink: Do tej pory słyszałem. że najważniejsza jest specyfikacja, nie lepkość. Czy ten obecnie zalany olej zaszkodzi w czymś silnikowi?
Nie zależy mi na wykłócaniu się z mechanikiem sztuka dla sztuki. Tym bardziej, że to mój kolega. Sam przyznał się do błędu i zaoferował, że jeśli chcę, to mi zmieni olej na swój koszt, ale jednocześnie dodał, że wg niego to bardzo podobne oleje. Nie chcę mu robić kosztów jeśli to niepotrzebne. Ale też chciałbym się dowiedzieć, czy taki olej może rzeczywiście zostać.
Z góry dzięki za odpowiedzi!
solti
Początkujący
 
Posty: 76
Prawo jazdy: 17 12 1997
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Ford Fiesta, BMW E46
Silnik: diesel + benzyna
Skrzynia biegów: Manualna

24 Wrz 2021, 16:09

Jako, że to silnik grupy PSA, to będzie nawet lepszy do dpfa, więc zostaw go.
Gość114260
 

27 Wrz 2021, 19:59

Ten który masz obecnie lepiej chroni DPF, a tamten bardziej dba o silnik. Tak to można powiedzieć w skrócie nie zagłębiając się w szczegóły. Możesz na nim jeździć ale przy następnej wymianie wróciłbym do tamtego.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10136
Zdjęcia: 35

10 Lis 2021, 19:17

Obaj przedmówcy mają rację.
Możesz jeździć i nic się silnikowi nie stanie.
Postaram się wyjaśnić to bardziej szczegółowo
Ten pierwszy olej z normą A5/B5 jest to olej lekko bieżny ,paliwo oszczędny .Na nim silnik ma mniejsze opory wewnętrzne a więc spala mniej paliwa .Ten drugi olej z normą C-2 to olej średnio popiołowy ,,Mid SAPS" ukierunkowany na ochronę DPF. Taka jest między nimi różnica a silnik smarują bardzo ,bardzo podobnie.
Co więcej Motul 8100 Eco-clean 5W-30. ma klasę API-SN czyli wyższą od
Motul 8100 Eco-nergy 5W30 który ma klasę API :SL

Jak to wygląda w praktyce...

Po między ścianką cylindra a tłokiem w czasie pracy powstaje tzw.film olejowy aby gładź cylindra i tłok były smarowane.Olej ten ( film olejowy) wraz z paliwem ulega częściowemu spaleniu i w postaci sadzy wraz z spalinami wylatuje kanałami wydechowymi gdzie sadza wychwytywana jest przez filtr DPF.Im więcej sadzy tym częściej wypalasz DPF bo sadza go zapycha. Aby ograniczyć to zjawisko stosuje się oleje średnio popiołowe (C2 ) lub nisko popiołowe (C3)
Dlatego oleje podzielono na klasy : nisko popiołowe Low SAPS (C3),średnio popiołowe Mid SAPS *C2) i pełno popiołowe Full SAPS

a tutaj masz parametry lepkości olejów z kart produktu Motul

Motul 8100 Eco-nergy 5W-30.

lepkość w temp. 40*C - 57,6
lepkość w temp.100*C - 10,1
index lepkości - 163

Motul eco-clean 5W30

lepkość w temp. 40*C - 61,1
lepkość w temp.100*C - 10,5
index lepkości - 164
Jak widzisz są niemal identyczne
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 467
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

11 Lis 2021, 12:52

Zrób jak piszą koledzy.
solti napisał(a):Do tej pory słyszałem. że najważniejsza jest specyfikacja, nie lepkość.

Tutaj coś źle zrozumiałeś - lepkość to też specyfikacja :wink: Ale dla jasności - zarówno lepkość jak i pozostałe parametry są ważne. Tu nie ma tak, jak piszesz, że jeden jest ważniejszy, a drugi mniej ważny. I lepkość i jakość jak i dodatki są ważne.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Lis 2021, 18:59

Olej silnikowy to mieszanina kilku składników. To nie jest tak ,że rafinujesz ropę naftową i masz gotowy olej silnikowy. Każdy olej posiada tzw.bazę czyli to co stanowi trzon oleju .BAZA - stanowi zazwyczaj od 70-80% oleju ,reszta to dodatki nadające olejowi określone cechy. Porównajmy olej 0W30 i 5W30 wykonane w tej samej technologii i tego samego producenta >>olej 0W30 będzie bardziej płynny w niskiej temperaturze (poniżej -40*C) ale już w wysokiej temp. oba oleje będą miały takie same parametry i właściwości. Po prostu olej 0W30 ma więcej dodatków niskotemperaturowych.Olej 5W30 też je ma ale w mniejszej ilości i zapewnia płynność (-35*C) jak widać różnice są nieznaczne
Ja stosuję olej Amsoil Sygnature Serie 100% Synthetic 5W30 (ASL) . Olej ten nie ma aprobaty Mitsubishi i żadna instrukcja go nie wskazuje do stosowania. Ale olej jest na bazie PAO a nie HC i na nim silnik pracuje rewelacyjnie. Moja instrukcja dopuszcza obok oleju 0W20 stosowanie oleju 0W30,5W30 i podaje jego parametry a olej Amsoil je spełnia. Poprzednio miałem zalany fabrycznie olej zalecany przez producenta>> Eneos 0W20<<.Na nim silnik pracował głośno jak kosiarka do trawy .Zimą silnik był ciągle nie dogrzany ,wskaźnik temperatury po przejechaniu 15 km pokazywał tylko 1/3 wartości tej co latem .Sam zdecydowałem o zmianie oleju 0W20 na 5W30 . Sam znalazłem odpowiedni olej i wymieniłem .A skoro lepkość 5W30 jest wymieniona w instrukcji a olej spełnia normy oleju określone w instrukcji to ASO zalało mi to co wskazałem i nie było problemu. Moje auto jest na gwarancji a gwarancja trwa 5 lat ,olej zmieniłem jak auto miało 1 rok i 4000km przebiegu. Nim jednak zalałem Amsoil 5W30 SS (ASL)też rozważałem zalanie silnika olejem Motul 8100 Eco-nergy 5W-30 bo spełnia normy dla mojego auta.
Polecam >>https://motofocus.pl/technika/73378/czym-sa-bazy-olejowe-co-to-jest-baza-pao
A co do twojego oleju i silnika to śpij spokojnie ...mechanik swoją pomyłka zrobił ci przysługę Ten olej chroni silnik lepiej niż poprzedni a dodatkowo DPF
Ostatnio edytowany przez Acer66 11 Lis 2021, 19:24, edytowano w sumie 3 razy
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 467
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego zwolennicy hybryd wybierają Toyotę C-HR?
    Toyota C-HR Hybrid szturmem zdobyła rynek hybryd w Polsce i jest liderem aut z takim napędem. Sprawdzamy, co czyni ten samochód aż tak popularnym. Odważny crossover Pierwszą zapowiedź kompaktowego crossovera Toyoty ...

11 Lis 2021, 19:10

Normy, normy... Przykładowo fiat akceptuje tylko oleje petronas, więc każdy leje co chce biorąc pod uwagę tylko SAE(lepkość) i jakość(w europie ACEA) wystarczy się trzymać tylko tego, ew zwrócić uwagę na wysokie wymagania innych producentów np. VW 504/507 lub MB 229.5, co gwarantuje dobry olej.

Również nie ma sensu zwracać uwagi na lepkości, bo liczą się dodatki i baza. Shell helix ultra 5w40 ma lepkość w 100st w dolnej granicy dla sae 5w40 ok 13, ale może być bardziej odporny na spadek lepkości w trakcie eksploatacji(przez III grupę baz na GTL) od bardziej "tłustego" np. Eurola który przy 100st ma ok 14,5.
Gość114260