Hyundai Getz - jazda bez płynu chłodniczego

03 Gru 2016, 18:58

Witam,
chciałbym na początku zaznaczyć, że jestem początkującym kierowcą i moja znajomość budowy samochodu ogranicza się do wiedzy z kursu.

Otworzyłem dziś maskę i ze zdziwieniem stwierdziłem, że nie ma płynu chłodzącego w zbiorniku. Trochę martwi mnie fakt, że mogłem jeździć bez tego płynu, choć z drugiej strony wyczytałem, że nie da się daleko zajechać bez niego. Ja tymczasem przejechałem dziś 3 trasy: raz 100 km, a potem jeszcze dwa razy po 13 km. Gdyby płynu rzeczywiście nie było, już chyba byłoby po silniku. Niestety nie zwróciłem uwagi na wskaźnik temperatury w czasie jazdy. Samochód nie gasł. Ogrzewanie wnętrza działa normalnie.

Odkręciłem też korek chłodnicy i tam zielony płyn pod korkiem widać. Co nie zmienia faktu, że przecież płyn w zbiorniku też powinien być. Aha - sprawdzenia dokonałem na zimnym silniku, po ok. godzinie od zgaszenia.

Oczywiście jutro zamierzam podjechać 5 km i kupić ten płyn. Samochód jeździ i niby nic się nie stało. Po co więc piszę? Chciałbym prosić o jakiś komentarz do tej sytuacji, który mnie może czegoś nauczy, bo całej sytuacji nie rozumiem...



Dziękuję.
ehhe
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Hyundai Getz
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

13 Gru 2016, 13:55

ehhe napisał(a):Odkręciłem też korek chłodnicy i tam zielony płyn pod korkiem widać.
Płynu jest za mało.

ehhe napisał(a):Co nie zmienia faktu, że przecież płyn w zbiorniku też powinien być. Aha - sprawdzenia dokonałem na zimnym silniku, po ok. godzinie od zgaszenia.
Dokładnie, na zbiorniczku wyrównawczym masz znaki MAX i MIN między którymi powinien zawierać się poziom płynu na zimnym silniku.
Dolej więc płynu do odpowiedniego poziomu i przed następną jazdą jak silnik będzie zimny sprawdź ponownie czy jest taki sam poziom jak wlałeś.

ehhe napisał(a):Po co więc piszę? Chciałbym prosić o jakiś komentarz do tej sytuacji, który mnie może czegoś nauczy, bo całej sytuacji nie rozumiem...
płynu może ubywać z powodu wycieków (nieszczelna chłodnica, łączenia przewodów gumowych, nieszczelna pompa układu chłodzenia), druga możliwość to problem z uszczelką pod głowicą (tu silnik pracowałby nie równo mógłby dymić na biało).

W twoim przypadku możesz obejrzeć dokładnie silnik i chłodnicę oraz sprawdzić czy jak auto stoi to nie ma pod nim mokrych plam.

Daj znać jak dolejesz płynu i sprawdzisz czy dalej będzie go ubywało.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

15 Gru 2016, 23:59

No więc pojechałem kupić płyn. Wróciłem, otwieram maskę i co widzę ... pojawił się płyn. Co prawda niewiele, bo połowę za mało niż minimum na skali, ale był! Wcześniej nie było ni kropli w zbiorniczku!

Dolałem potem do max i na razie jest. Niby trochę mniej niż wlałem, ale skąd mam wiedzieć czy wycieka czy znów się gdzieś "schował"? Tak jakby nie zawsze wracał do zbiorniczka gdy silnik wystygnie... Będę obserwował sytuację
ehhe
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Hyundai Getz
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

16 Gru 2016, 13:07

ehhe napisał(a):No więc pojechałem kupić płyn. Wróciłem, otwieram maskę i co widzę ... pojawił się płyn. Co prawda niewiele, bo połowę za mało niż minimum na skali, ale był! Wcześniej nie było ni kropli w zbiorniczku!
Może wcześniej sprawdzałeś jak by silnik zimny wtedy mogło go tam nie być, ciepły rozszerza swoją objętość przez co jest go wtedy trochę więcej :)

ehhe napisał(a):ale skąd mam wiedzieć czy wycieka czy znów się gdzieś "schował"? Tak jakby nie zawsze wracał do zbiorniczka gdy silnik wystygnie... Będę obserwował sytuację
Jak silnik wystygnie (np. po nocy) weź markera i zrób sobie kreskę na wysokości poziomu płynu. Następnego dnia po całonocnym postoju sprawdź czy jest tyle samo czy różnica jest znaczna. Tyle, obserwuj przez kilka dni :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    BMW xActivity 2003
    BMW xActivity, ten koncepcyjny SAV demonstruje połączenie w konstrukcji jednego pojazdu sportowej dynamiki jezdnej oraz przyjemności z podróżowania z otwartym dachem. BMW xActivity, zaprojektowane jako "kabriolet o ...