na oszczędność tak na prawde ma wpływ nie moc a dostępność momentu obrotowego,
im większy moment obrotowy i dostępny przy niższych rpm tym silnik oszczędniejszy (porównując te same auta) oczywiście do pewnego momentu, jeśli wsadzimy ogromny silnik o ogromnym momencie i mocy to niestety też go czymś musimy wykarmić
co do pytanie które lepsze
![Mr. Green :mrgreen:]()
diesel ze względu na swoja konstrukcje ma wyższy moment obrotowy (zwykle) ale jeśli porównamy silniki o podobnej budowie z zapłonem samoczynnym i iskrowym to róznice już nie będą takie ogromne, co prawda różnica będzie zawsze ze względu na inne paliwo
co do turbiny to sprawa się ma inaczej
![Mr. Green :mrgreen:]()
turbina pozwala upakować w culindrze więcej mieszanki niż w silniku wolnossącym, przez co w teori ten silnik spala więcej, ale ma też lepsze parametry, dlatego wymusza inny styl jazdy przez co spala mniej paliwa, jak byś cisnął wolnossaka i doładowanego tak samo to spalą podobnie, nawet wolnossak spali mniej bo nie osiągnie nigdy takich parametrów mieszanki (za to pojedzie wolniej i mniej dynamicznie)
a silnik jaki najlepszy? to zależy od stylu jazdy i upodobań, najmniej spali silnik typu SDI ale styl jazdy będzie emeryta na środkach uspokajających, najszybciej pojedzie doładowana benzyna z bezpośrednim wtryskiem ale ze względu na to że będziesz ją cisnął spali dużo więcej
optymalnym wyjściem zwykle jest wolnossąca benzyna lub turbo diesel z dobrze dobranym momentem obrotowym, co nie oznacza że największy silnik z możliwych jest najlepszy
![Mr. Green :mrgreen:]()
przykładowo weźmy najpopularniejszy pojazd w Polsce WV Golf 3
silnik:
-1,4 benzyna słaby pali dużo nie jedzie
-1,6 8v słaby pali mniej niż 1,4 już zaczyna jechać
-1,6 16v dobrze dobrany silniczek, w miarę oszczędny i w miare dobrze się jedzie
-1,8 8v (jak 1,6 16v ciut mniej pali)
2.0i 8v najlepszy i najtrwalszy silnik WV spalanie porównywalne do 1,8 za to przyjemność z jazdy duża
-2.0i 16v to autko już pędzi, a przez to zjada więcej
-2,8/2,9VR6 mega przyjemność i mega spalanie
- 1,9SDI słabe oszczędne (duży moment brak turbiny trwałość, brak też przyśpieszenia)
- 1,9 TDI oszczędne, nudne
z tego jak widac do auta które waży tone najlepiej mieć silnik z w miare dużym momentem obrotowym i mocą w granicach 100 KM na tonę
![Wink :wink:]()
wtedy jazda jest i przyjemna i w miarę przyjazna dla kieszeni
jeśli chodzi o oszczędność/przyjemność to z powyższego przykładu wynika że 2.0i 8v z LPG nie ma sobie równych i w oszczędności i w przyjemności z jazdy
![Mr. Green :mrgreen:]()
ale tylko ze względu na dobrą cenę LPG, jeśli bieżemy auto z niezmienionym systemem zasilania to albo 1,9 SDI/TDI albo 1,6 benzyna
@ silvo44 spójrz na suzuki swift (ta tego starego) silniczek 1,3GS spalanie spokojnie może być w granicach 5,5-6 litrów beny na 100 tak samo w 1,3GTI spalanie w granicach 6 (przy normalnej jeździe) a 100kilka koni robi z auta ważącego 800kg potwora
![Wink ;)]()
da się jeśli tylko się chce, wszytko zależy od korelacji masa/moment obrotowy