REKLAMA
Dzień dobry wszystkim - ponownie .
Pacjent - Honda Accord 7 2.4 rocznik 2003. Przebieg ~240 tys. km
Od momentu kupna samochodu w 2020 roku pobierał on w okolicach od 200 do 300 ml oleju na 1000 km. Jazda raczej spokojna, od czasu do czasu auto kręcone pod czerwone pole, ale zawsze na rozgrzanym silniku.
Mnie osobiście taki pobór oleju niepokoił, niestety na wielu forach stwierdzono, że ten typ tak ma, że to normalne zużycie itp. Auto nie miało żadnych wycieków itp. Bez rozbierania silnika ciężko cokolwiek stwierdzić.
Pech chciał, że jadąc autostradą z prędkością około 140 km/h zaświecił się Check Engine i auto straciło moc, nie chodził pierwszy cylinder. Niestety wypalił się jeden zawór na tym cylindrze (nie pamiętam czy dolotowy czy wydechowy).
Głowica trafiła do regeneracji i się okazało, że na wszystkich prowadnicach zaworów dolotowych był luz, a uszczelniacze zaworowe pozostawiały wiele do życzenia, prowadnice wydechowe bez zastrzeżeń.
Głowica zregenerowana, za kilka dni będzie montowana w samochodzie.
Mechanik zaproponował, żeby na próbę zalać do silnika olej 5w50.
Ja do tej pory używałem polecanego przez Was Shell Helix Ultra 5w30.
Mam dwa pytania:
- czy olej 5w50 może zaszkodzić temu silnikowi? Teoretycznie producent zezwala na używanie olejów o lepkościach od 0w20 do 5w40 jeśli dobrze pamiętam,
- czy luzy na prowadnicach zaworowych mogły spowodować tak duże zużycie oleju? Wyczytałem, że częstą przyczyną nadmiernego zużycia oleju w tym silniku mogą być zapieczone pierścienie jeśli poprzedni właściciel używał złego oleju i nie dbał o jego regularną wymianę, natomiast bez rozbierania dołu silnika się tego nie dowiem. W takim przypadku olej 5w50 powinien zmniejszyć jego zużycie, ale nie wyeliminuje problemu.
Z góry dziękuję za Waszą pomoc.
PS:
Auto posiada instalację LPG, natomiast przed LPG problem poboru oleju też istniał.
PS 2:
Co do poboru oleju - auto nie dymiło:
- ani przy rozruchu (chyba typowy objaw dla uszczelniaczy zaworowych),
- ani przy ostrej jeździe
- ani przy próbie trzymania go przez chwilę na wysokich obrotach i odpuszczania gazu,
- analiza spalin w normie.