Jaki olej po regeneracji głowicy? - Honda Accord VII K24A3

30 Maj 2023, 21:43

Dzień dobry wszystkim - ponownie :).
Pacjent - Honda Accord 7 2.4 rocznik 2003. Przebieg ~240 tys. km

Od momentu kupna samochodu w 2020 roku pobierał on w okolicach od 200 do 300 ml oleju na 1000 km. Jazda raczej spokojna, od czasu do czasu auto kręcone pod czerwone pole, ale zawsze na rozgrzanym silniku.

Mnie osobiście taki pobór oleju niepokoił, niestety na wielu forach stwierdzono, że ten typ tak ma, że to normalne zużycie itp. Auto nie miało żadnych wycieków itp. Bez rozbierania silnika ciężko cokolwiek stwierdzić.

Pech chciał, że jadąc autostradą z prędkością około 140 km/h zaświecił się Check Engine i auto straciło moc, nie chodził pierwszy cylinder. Niestety wypalił się jeden zawór na tym cylindrze (nie pamiętam czy dolotowy czy wydechowy).
Głowica trafiła do regeneracji i się okazało, że na wszystkich prowadnicach zaworów dolotowych był luz, a uszczelniacze zaworowe pozostawiały wiele do życzenia, prowadnice wydechowe bez zastrzeżeń.
Głowica zregenerowana, za kilka dni będzie montowana w samochodzie.

Mechanik zaproponował, żeby na próbę zalać do silnika olej 5w50.
Ja do tej pory używałem polecanego przez Was Shell Helix Ultra 5w30.

Mam dwa pytania:
- czy olej 5w50 może zaszkodzić temu silnikowi? Teoretycznie producent zezwala na używanie olejów o lepkościach od 0w20 do 5w40 jeśli dobrze pamiętam,
- czy luzy na prowadnicach zaworowych mogły spowodować tak duże zużycie oleju? Wyczytałem, że częstą przyczyną nadmiernego zużycia oleju w tym silniku mogą być zapieczone pierścienie jeśli poprzedni właściciel używał złego oleju i nie dbał o jego regularną wymianę, natomiast bez rozbierania dołu silnika się tego nie dowiem. W takim przypadku olej 5w50 powinien zmniejszyć jego zużycie, ale nie wyeliminuje problemu.

Z góry dziękuję za Waszą pomoc.

PS:
Auto posiada instalację LPG, natomiast przed LPG problem poboru oleju też istniał.

PS 2:
Co do poboru oleju - auto nie dymiło:
- ani przy rozruchu (chyba typowy objaw dla uszczelniaczy zaworowych),
- ani przy ostrej jeździe
- ani przy próbie trzymania go przez chwilę na wysokich obrotach i odpuszczania gazu,
- analiza spalin w normie.
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

31 Maj 2023, 09:42

Zacznij może od tego jak jeździsz tym samochodem? Olej 5W50 jest zalecany przy bardzo wysokich temperaturach i często ekstremalnej jeździe gdzie silniki naprawdę mocno się grzeje.

Niektórzy używają go do zmniejszenia poboru oleju przechodząc np. z 5W40 na 5W50. Ty będziesz miał głowicę po regeneracji więc zalewaj dedykowanym i zalecanym olejem przez producenta bez kombinacji.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

31 Maj 2023, 10:31

Jazda jak wspomniałem raczej normalna, wyższe obroty przy wyprzedzaniu i od czasu do czasu jakieś przeciągnięcie auta pod czerwone pole, ale to jedno przyspieszenie i koniec. Kilka razy w roku autostrada, prędkości 140 do 160 km/h czyli obroty gdzieś pomiędzy 3500 a 4000 przez około 40 km.

Codzienna jazda to 25 km do pracy w jedną stronę. 5 km górzystego terenu, 15 drogą krajową i 5 km miasto w korku. Wzniesienia na trasie do 8%.

Tak też sobie myślałem, że teraz lepiej wlaśnie zalać mniej lepki olej, bo jeśli nadal będzie go ubywało to trzeba będzie dalej szukać przyczyny.

Tylko się zastanawiam nad olejami 5w30, 5w40 i 0w40, normy oczywiście wg zaleceń.
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

31 Maj 2023, 10:47

Dean14 napisał(a):Codzienna jazda to 25 km do pracy w jedną stronę. 5 km górzystego terenu, 15 drogą krajową i 5 km miasto w korku. Wzniesienia na trasie do 8%.
To normalne warunki eksploatacji + wymiana co 10tkm i będzie ok.

Dean14 napisał(a):Tylko się zastanawiam nad olejami 5w30, 5w40 i 0w40, normy oczywiście wg zaleceń.
Masz moim zdaniem dobrze dobrany olej w innym temacie na forum accord-7-k24a3-polecany-olej-vt128192.htm i ja bym chyba został przy 5W30.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

31 Maj 2023, 18:53

Tu masz dane obu olejów z kart charakterystyki.
Zgromadziłem je szukając oleju do swojego Mitsubishi ASX

AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)
Lepkość 40*C-59,9
Lepkośc 100*C-10,4
Index lepkości-163
ACEA-A1/B1 A5/B5
API - SM,SN plus
ISLAC-GF-4,GF-5
HTS-3,1
TBN-12,6
Shel Helix Ultra 5W40
Lepkość 40*C-66,4
Lepkośc 100*C-11,8
Index lepkości-176
ACEA-A3/B3 A3/B4
API -SN plus
TBN-12

Ja wybrałem Amsoil 5W30 SS i latam na nim już 5 rok.Poziom oleju sprawdzam 1 raz w miesiącu i nigdy w ciągu roku nie dolewam.
Po prostu ubytek jest tak minimalny ,że na bagnecie nie zauważalny.
A olej 5W50 to stosują w wyścigach F1 lub Paryż-Dakard
Olej dobieramy nie tylko pod kątem silnika ale i strefy klimatycznej dlatego producent wskazał do tego samochodu tak dużą gamę olejów pod względem lepkości .Dla naszej strefy klimatycznej czyli Europa środkowa najodpowiedniejsze są dwa oleje 0W30 i 5W30 przy założeniu ,że auto eksploatujemu w sposób tradycyjny czyli normalna jazda.Oleje o wyższej lepkości 5W40 to stosujemy tak jak napisał Rokiko gdy auto dostaje popalić lub eksploatujemy go w cieplejszym klimacie ( Grecja,Włochy) ale już w Dubaju warto zalać olej 5W50 natomiast Skandynawia to 0W30 :roll:
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

31 Maj 2023, 19:48

@Acer66
Wkradł Ci się błąd, zamiast Shell 5w30 napisałeś Shell 5w40 :)
Gdybym nie pobrał dołączonego przez Ciebie pliku to bym pomyślał, że Shell oszukuje na parametrach :D

O Amsoilu słyszałem dobre opinie, ale przez jego cenę i fakt poboru oleju przez mój silnik ostatecznie nie brałem go pod uwagę.

Aktualnie oglądam te oleje Shell u oficjalnego dystrybutora na znanym portalu aukcyjnym i się zastanawiam nad 5w30 i 0w40, choć nie wiem czy 0w40 mi potrzebne jak wspomniał @Rokiko
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    OffRoad Show Poland 2017
    Już po raz VI w Warszawie odbył się OffRoad Show Poland. Zwiedzający mogli oglądać najnowsze modele aut z segmentu 4x4, samochody przygotowane do turystyki oraz do sportu, quady, motocykle, kampery oraz zapoznać się z bogatą ...
    Samochód wyścigowy niejedno ma imię
    Samochody wyścigowe to bardzo pojemna kategoria. Mamy w końcu otwarte auta Formuły 1, zaawansowane prototypy startujące w wyścigu Le Mans 24h czy konstrukcje bazujące na modelach, które znajdziemy w zwykłych salonach ...

31 Maj 2023, 19:57

Przepraszam jeśli pomyliłem pliki Shella ale mam ich sporo i czasami można się pogubić.To dobre oleje rozważ też takie jak:
ENEOS PREMIUM HYPER 5W30
Lepkośc 40*C- 71,8
Lepkośc 100*C- 12,0
Index lep - 164
ACEA: C3: A3/B3/B4
API:SN/SM/CF

ENEOS Premium Hyper S 5W30
Lepkośc 40*C- 58,14
Lepkośc 100*C- 10,37
Index lep - 169
ACEA- C-2 , A1/B1, A5/B5
API = SN,SM/CF
HTHS-3,3 Cp

Millers Oils EE Longlife ECO 5w30
Lepkośc 40*C- 67,9
Lepkośc 100*C- 11,25
Index lep - 159
ACEA: C-2
API -SN
Millers Oils EE Longlife 5w30
Lepkośc 40*C- 71,9
Lepkośc 100*C- 12,4
Index lep - 172
ACEA: C-3
API -SN
HTHS-3,58

MOTUL ECO-NERGY 5W30
Lepkośc 40*C- 57,0
Lepkośc 100*C- 10,0
Index lep - 163
HTHS-3,4
API : SL
ACEA: A5/B5

Valvoline Maxlife 5W30
Lepkośc 40*C- 54,0
Lepkośc 100*C- 9,8
Index lep - 169
ACEA A3/B3, A3/B4,
API SN/CF

MITASU MOTOR OIL MJ-M-111 5W30
MITASU MOTOR OIL MF-120 5W30

A co do oleju 0W40 to zobacz na fotkę prawy dolny narożnik na tabelkę temperatur ...czy 0W40 jest ci potrzebny ....wybierasz się na Syberię?? :D
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

31 Maj 2023, 20:14

Właśnie dlatego zwróciłem uwagę na rady użytkownika @Rokiko :)
Pewnie prędzej bym musiał zalać olej 5w40, ale na razie wezmę 5w30, i dopiero jak zobaczę, że auto nadal pobiera olej, to zmienię na 5w40 :D
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

31 Maj 2023, 20:23

Może właśnie przyczyną ubytku oleju były te nieszczesne prowadnice zaworów.Skoro usterkę usunięto to może problem zniknie.Zastosuj tak jak napisał Rokiko ..to co zaleca producent...bez kombinacji.Zmienisz na 5W40 jak 5W30 nie zda egzaminu.
Ostatnio edytowany przez Acer66, 31 Maj 2023, 20:54, edytowano w sumie 1 raz
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

31 Maj 2023, 20:40

Szczerze powiedziawszy to mam nadzieję.
Zobaczymy dopiero jak odbiorę auto :)

A jak 5w30 nie zda egzaminu to penie rozbierzemy dół silnika i zobaczymy co tam nie gra :D
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

01 Cze 2023, 10:15

Daj znać co tam wyjdzie i jak sprawdzi się olej po regeneracji głowicy. W temacie masz chyba wszystko ładnie wyjaśnione na temat oleju :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

01 Cze 2023, 12:49

Jak tylko będę mógł kontynuować ten temat to za jakieś 2 miesiące jak już zrobię trochę kilometrów to się odezwę, jak i dam znać :)
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

01 Cze 2023, 14:22

Myślę, że tak bo tematy są zamykane w określonych przypadkach, a tu będzie jeszcze jego kontynuacja :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

17 Sty 2024, 21:05

Miały być 2 miesiące, wyszło trochę więcej ale oto jestem :)
Od wymiany do wymiany dolałem do silnika 4 litry oleju (10 tys. km).

Czy w aucie mam jakieś objawy zużycia oleju? wg mnie nie ma:
- auto nie puszcza dymka po postoju, więc to nie uszczelniacze zaworowe (zresztą były wymieniane)
- auto nie kopci na niebiesko, nie kopci ani na postoju, ani w trakcie jazdy,
- mogę na postoju wcisnąć gaz do oporu, trzymać go tak a on i tak nie kopci,
- w żadnym z powyższych nie czuć zapachu spalanego oleju, a olej spalany w benzyniaku ma dość mocny i nieprzyjemny zapach, mogę przyłożyć nos do rury wydechowej i nic nie czuć,
- wycieków brak.

Tym razem na próbę spróbuję zalać Shell Helix Ultra 5w40, przed wymianą zalejemy też cylindry naftą (może pierścienie są zapieczone, ale czy wtedy nie powinien kopcić zwłaszcza przy tak szybko znikającym oleju?).

Szkoda że poprzednio nie poprosiłem mechanika o wyciągnięcie tłoków jak głowica była zdjęta. Szkoda ściągać jeszcze raz i znowu planować :D
Dean14
Początkujący
 
Posty: 54
Zdjęcia: 3
Auto: -

17 Sty 2024, 22:36

Coś tu nie gra :shock: ...4 litry na 10 tyś.km. :( Ja tyle wlewam do całego silnika i jadę na tym od wymiany do wymiany 8-10 tyś km ..moje zużycie całkowite oleju to.. ok 150 ml czego nawet przed wymianą oleju nie widać na bagnecie.Tak się zastanawiam gdzie ci ten olej ucieka skoro jak mówisz motor go nie spala. :no: Nim zaczniesz grzebać ponownie zalej przez świece tłoki naftą antykor lub płukanką ..ale tu jest pytanie skoro nie spala oleju to co się z tym olejem do diabła dzieje??? Zapieczone pierścienie ??? wątpię spalał by olej i na zimno i po nagrzaniu a ty mówisz że nie kopci a jakie są świece??
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018