Największa zmiana dotyczyła silnika 1.0 VVT-i i o ile oznaczenie jego jak widać nie zmieniło się to stracił on jeden cylinder i teraz była to wersja trzycylindrowa. Druga zmiana dotyczyła silnika w wersji sportowej Yarisa TS, on tym razem otrzymał silnik o pojemności 1.8 VVT-i. Pojawił się też silnik Dual VVT-i który miał być dynamiczniejszy i bardziej oszczędny.
Dostępne silniki
W opisywanym modelu gama silników obejmowała cztery jednostki benzynowe 1.0 VVT-i i 1.3 VVT-i, 1.33 Dual VVT-i oraz najmocniejszą z wersji TS 1.8 VVT-i. Mamy też jeden silnik wysokoprężny 1.4 D-4D.Silnik 1.0 VVT-i 12V – jednostka benzynowa o mocy 68KM (1KR-FE), silnik trzycylindrowy z rozrządem opartym na łańcuchu.
Silnik 1.3 VVT-i 16V – jednostka benzynowa o mocach 86KM (2NZ-FE) i 87KM (2SZ-FE), silnik czterocylindrowy z rozrządem opartym na łańcuchu.
Silnik 1.33 Dual VVT-i 16V - jednostka benzynowa o mocy 100KM (1NR-FE), silnik czterocylindrowy z rozrządem opartym na łańcuchu. Silnik ten był dostępny w Yarisach od 2009 roku zastępując jednostkę 1.3 VVT-i.
Wadą tego silnika były na początku jego produkcji problemy z nadmierną ilością spalanego oleju przez wadliwe pierścienie. Problem ten został później naprawiony.
Silnik 1.8 VVT-i 16V – jednostka benzynowa o mocy 133KM (2ZR-FE), silnik czterocylindrowy z rozrządem opartym na łańcuchu. Ta jednostka była dostępna od 2007 roku.
Silnik 1.4 D-4D 8V – jednostka wysokoprężna (diesel) o mocy 75KM i 90KM (1ND-TV), silnik czterocylindrowy z rozrządem opartym na łańcuchu. Warto tu wspomnieć że po 2008 roku pojawił się w układzie wydechowym filtr DPF.
Jak widać tak jak i w poprzednim modelu postawiono konstrukcyjnie we wszystkich silnikach na rozrząd napędzany łańcuchem. To nadal przekładało się na jego bezobsługowe działanie i jego bezawaryjność. Patrząc na diesla otrzymał on też w niektórych modelach większą moc razem ze skrzynią z sześcioma przełożeniami. Tak samo silnik silnik 1.33 Dual VVT-i pojawił się w standardzie ze skrzynią o sześciu przełożeniach co miało wpłynąć na lepszą dynamikę i większą ekonomię użytkowania.
Plusy silników:
- wszystkie silniki posiadają bezobsługowy trwały rozrząd na łańcuchu,
- stosunkowo dobra dynamika silników nawet i w wersji 1.0,
- duża bezawaryjność,
- spalanie wszystkich wymienionych silników na naprawdę przyzwoitym poziomie.
Minusy silników:
- w wersjach 1.3 zdarzały się problemy z oryginalną pompą wody ale wymiana jej usuwała usterkę,
- na początku produkcji silniki 1.33 miały problemy ze zużyciem oleju przez wadliwe pierścienie,
- regulacja zaworów nie należy do tanich ale o to trzeba się martwić raczej tylko w przypadku eksploatacji na LPG.
POLECAMY Gdzie jest numer VIN? Toyota Yaris II (P9)
Co oznacza tu DUAL VVT-i?
Jest to jak sama nazwa mówi podwojony system VVT-i czyli mamy tutaj na końcu wałków rozrządu dwa wariatory z działającymi hydraulicznie wirnikami.POLECAMY Wymiary bagażnika - Toyota Yaris II (P9)
Który silnik będzie najlepszym wyborem?
W przypadku tego modelu spokojnie możemy brać wszystkie silniki pod uwagę pamiętając o niewielkich wpadkach przy silniku DUAL VVT-i i tu najlepiej barć samochody z tym silnikiem od 2010 roku. Do miasta najlepiej sprawdzi się silnik 1.0 jak ktoś chce jeździć naprawdę oszczędnie bo ta jednostka trzycylindrowa naprawdę potrafi mało palić przy rozsądnej jeździe. Diesel nadal sprawdza się dobrze szczególnie w wersjach jeszcze bez DPFu.---
EDIT: Poprawiona ilość zaworów w silniku D4-D zgodnie z sugestią [email widoczny po zalogowaniu]