Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo groźne dla uczestników ruchu drogowego. Kierujący jest wtedy narażony na utratę panowania nad autem, zjechanie z toru jazdy, a w skrajnych przypadkach jego pojazd może zostać dosłownie zdmuchnięty z drogi. Niebezpieczne są także spadające gałęzie czy zniszczone elementy infrastruktury.
Obecna aura wiąże się nie tylko z wyższymi temperaturami, ale także z możliwością występowania między innymi porywistych wiatrów. Kiedy prędkość wiatru osiąga znaczne wartości, kierowcy muszą liczyć się z większymi lub mniejszymi utrudnieniami na drodze. W niektórych przypadkach w czasie wichury dochodzi do przygniecenia auta przez walące się drzewo lub zablokowania jezdni przez porozrzucane gałęzie czy przedmioty, na przykład części konstrukcji, rusztowań, banerów i tablic reklamowych. Czy możemy przygotować się do jazdy w takich warunkach?
Zanim zacznie mocno wiać Jeżeli znajdujemy się na obszarach objętych alertami dotyczącymi porywistego wiatru, w pierwszej kolejności powinniśmy rozważyć odłożenie podróży do czasu poprawy pogody. Nawet jeśli za oknem jest spokojnie, nie lekceważmy prognoz, pamiętając, że wichura może szybko się przemieszczać i nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich jej konsekwencji. Jazda w tych okolicznościach może być niebezpieczna i zagrażać naszemu zdrowiu i życiu. Dlatego przed planowanym wyjazdem uważnie słuchajmy komunikatów lokalnych mediów dotyczących zapowiadanej pogody.
Jeśli musisz wyjechać Jednak nie zawsze możliwe jest zrezygnowanie z podróżowania podczas silnego wiatru lub możemy zostać zaskoczeni nagłą zmianą warunków atmosferycznych. Jeśli to możliwe, planując trasę, pojedźmy tą bezpieczniejszą, wybierając odcinki z dala od drzew. Nie zatrzymujmy się także ani nie parkujmy w pobliżu drzew, słupów i trakcji elektrycznych oraz tablic reklamowych czy rusztowań.
Mocne podmuchy wiatru, zwłaszcza na bok samochodu i na odsłoniętym terenie, mogą znacznie utrudniać panowanie nad pojazdem. Utrata kontroli nad autem jest szczególnie niebezpieczna na drogach o dużym natężeniu ruchu czy takich, gdzie kierowcy mogą rozwijać większe prędkości, jak drogi ekspresowe i autostrady. Dlatego przede wszystkim zdejmijmy nogę z gazu i mocno trzymajmy kierownicę obiema rękami. Zachowajmy właściwy bezpieczny odstęp od innych pojazdów, szczególnie kiedy jedziemy za TIR-em. Uważajmy też na nagłe podmuchy, kiedy wyprzedzamy taki pojazd.
"Zredukowanie prędkości może zaprocentować dodatkowymi sekundami niezbędnymi na reakcję, gdy nagle, bez ostrzeżenia, zmienią się warunki i wiatr wyrzuci na drogę jakiś przedmiot lub gałąź. Należy też zwiększyć czujność przy wyjeżdżaniu spomiędzy budynków, z drogi osłoniętej ekranami lub drzewami. W takich sytuacjach silne podmuchy mogą być szczególnie zdradliwe i o wiele bardziej dać się kierującym we znaki. Kiedy natomiast wiatr mocno napiera na tył samochodu, musimy wziąć pod uwagę wydłużenie się drogi hamowania" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Gdy bardzo wieje, powinniśmy zachować ostrożność również jako piesi. Kiedy znajdujemy się w pobliżu jezdni czy podczas przechodzenia przez przejście, nagły podmuch wiatru może nawet popchnąć nas na drogę przed nadjeżdżający pojazd.
Po przejściu wichury Ważne jest, abyśmy wyjeżdżając po tym, gdy sytuacja nieco się uspokoi, mieli świadomość możliwych utrudnień za kierownicą. Po ustąpieniu ekstremalnych warunków pogodowych użytkownicy dróg nadal mogą bowiem zmagać się ze skutkami wichury, jak powyrywane drzewa czy zalegające na drogach gałęzie, a nawet powalone słupy z liniami wysokiego napięcia. Wszystko to może utrudnić lub całkiem zablokować przejazd. Powinniśmy też unikać miejsc, gdzie widzimy leżące lub zwisające przewody elektryczne. Zawsze należy również przestrzegać oznakowania zamykającego drogę dla ruchu czy wprowadzającego objazdy.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Podczas jazdy trasą szybkiego ruchu czy to ekspresówką czy też autostradą przy silnym wietrze warto uważać jak mijamy ekrany umieszczone wzdłuż trasy. Kiedy się kończą a wieje mocno z boku to samochód może nam się przesunąć o dobre kilkadziesiąt cm zanim zdążymy zareagować. Najbardziej podatne na to są duże samochody jak tiry przewożące lekkie ładunki, niemniej jednak samochody osobowe typu VAN, SUV, kombi również mają sporą powierzchnię w którą taki wiatr bezpośrednio uderza.
Od kilku lat (ok. roku 2019) w firmie obserwujemy, że nowe samochody są dziwnie wrażliwe na wiatr (nawet ten lekki). Przyczyna nieznana, choć niektórzy koledzy twierdzą, że przyczyna leży po stronie elektrycznego wspomagania kierownicy. Mamy co 3 lata w leasingu nowe samochody i taką przypadłość odnotowaliśmy w Focusach, Insigniach, Mazdach (SUVy), Passatach, Audi A5. Sytuacja zaczyna się pojawiać przy prędkościach ok. 140 km/h. Przy silniejszych wiatrach samochody potrafią tak "myszkować", że trzeba redukować do ok 100 km/h. Zastanawialiśmy się czy przypadkiem producenci nie wprowadzili specjalnie takiego "utrudnienia". Jeżeli też tak macie - piszcie.
Przebieg, rocznik, stan czy marka? Co jest ważne przy zakupie? Szukam auta minimum 2010r. z przebiegiem 100tys. Max., do którego nie będę nic musiał dokładać. Chcę aby miał bogate wyposażenie i spalanie na poziomie 7-8l. Oczywiście bezwypadkowy i od pierwszego właściciela – ...
Opel Astra Sports Tourer - nagroda Auto der Vernunft 2012 Czytelnicy czołowego magazynu konsumenckiego w Niemczech "Guter Rat" oraz "SUPERillu" wybrali trzy modele samochodów, które stanowią najbardziej rozsądny wybór spośród bardzo szerokiej oferty produktowej ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.