Prowadzenie samochodu elektrycznego nie różni się zbytnio od jazdy za kierownicą samochodu spalinowego, szczególnie dla tych, którzy korzystają z aut z automatyczną skrzynią biegów. Odczuwalną różnicą może być bardziej dynamiczne przyspieszenie w pojazdach EV po wciśnięciu pedału gazu przy ruszaniu. Jednocześnie to przyspieszenie jest płynne i ciche.
"Pojazdy elektryczne mają wyższy moment obrotowy, co zapewnia natychmiastową moc przy ruszaniu i wymaga od kierowców przyzwyczajenia i nieco większego wyczucia. Jeśli ktoś nigdy wcześniej nie jeździł z automatyczną skrzynią biegów, na początku zalecam wolniejszą jazdę i pewne trzymanie nogi na podnóżku, żeby uniknąć wciśnięcia hamulca w taki sposób jak pedału sprzęgła" wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Jazda samochodem elektrycznym zachęca do bardziej świadomego i ekonomicznego prowadzenia. Im większa prędkość, tym większa ilość energii potrzebna do jej utrzymania. Kierowcy mogą łatwo zobaczyć, jak styl jazdy wpływa na poziom energii w baterii i jak na przykład płynna jazda może ograniczyć częstotliwość ładowania lub wydłużyć liczbę kilometrów przejechanych na jednym ładowaniu. "Nie chodzi tylko o płynną jazdę, należy też nauczyć się wykorzystywać hamowanie regeneracyjne, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania. Jeżdżąc autem elektrycznym, dobrze jest świadomie korzystać z trybów rekuperacji (odzyskiwania energii). Jeśli jedziemy autostradą, możemy ten tryb wyłączyć, natomiast przy jeździe po mieście tryb rekuperacji może nam w wielu sytuacjach zastąpić tradycyjne zwalnianie za pomocą hamulca nożnego" dodaje dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Pojazdy EV zwykle wyposażone są w funkcje, które optymalizują zużycie energii. Mają one wpływ na niektóre urządzenia samochodu (ogrzewanie, klimatyzację, układ wspomagania i in.) oraz na czynności związane z prowadzeniem. Zasięg można również zwiększyć dzięki wstępnemu ogrzaniu lub ochłodzeniu wnętrza. Gdy samochód jest podłączony do gniazda ładowania, istnieje możliwość zdalnego zaprogramowania temperatury w momencie wyjazdu. Pomimo tego, że dzięki postępowi technologicznemu zasięgi aut elektrycznych rosną z roku na rok, to w przypadku dłuższej trasy lepiej zaplanować podróż, uwzględniając ewentualny postój na stacji ładowania po drodze. Na przykład Renault Megane E-Tech electric posiada planer podróży – funkcję predykcyjną, która pozwala dostosowywać się w czasie rzeczywistym do warunków podróży i prowadzić do dostępnych punktów ładowania.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Przesiadka z typowo spalinowego samochodu na elektryka to duży przeskok i dla niektórych może to być spore zaskoczenie ale Ci co wcześniej jeździli hybrydami to nie odczują tego w jakiś znaczny sposób.
Redakcja napisał(a):Nie chodzi tylko o płynną jazdę, należy też nauczyć się wykorzystywać hamowanie regeneracyjne, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania
Dokładnie, jeżeli chcemy jak najlepiej wykorzystać napęd to powinniśmy nauczyć się wykorzystywać hamowanie z odzyskiem energii. Ktoś jak jeździł hybrydą wie o co chodzi w pierwszej fazie hamowania tarcze z klockami nie są aktywowane, a dopiero po mocniejszym wciśnięciu hamulca. W samochodach elektrycznych bardzo często mamy możliwość ustawienia mocy odzysku energii już po puszczeniu pedału przyspieszenia i wtedy samochód potrafi mocno wytracać prędkość kosztem większego ładowania baterii. Takie ustawienie przy jeździe np. w mieście może skutkować tym że bardzo rzadko będziemy korzystać z hamulca. No ale tego wszystkiego trzeba się nauczyć i oswoić z trochę innym działaniem niż przy prowadzeniu samochodu z silnikiem spalinowym.
rupertpumpkin napisał(a):Pierwszy szok to może być masa samochodu. Jechałem jakiś czas temu Teslą p100d i na pierwszych światłach mocno się spociłem jak przyszło do hamowania
To też prawda z racji innego momentu w silniku elektrycznym na przyspieszeniu nie od razu jest czuć większą masę samochodu ale już hamowanie to weryfikuje oby zawczasu o tym pamiętać
Przed pierwszą jazdą warto sobie usiąść na chwilę i wszystko ustawić i popatrzeć jakie tryby jazdy mamy pod ręką tak żeby można je było zmienić w razie czego bez jakiegoś rozpraszania uwagi.
Ja bym jeszcze sprawdził jaki zasięg mamy do dyspozycji żeby się nie okazało że nie dojedziemy do celu Tu warto zaniżyć trochę dystans który pokazuje aktualnie licznik tak dla własnego spokoju.
10 najbezpieczniejszych samochodów - te modele koniecznie sprawdź! Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowego samochodu pod uwagę brane są różne kryteria. Cena, wyposażenie, opinia o marce są ważne, jednak często wpływ na ostateczną decyzję ma ocena bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnym ...
Oznaczenia tablic rejestracyjnych według województw Sprawdź, jak rozpoznać auto po numerze rejestracyjnym z danego wybranego województwa. Poniżej przedstawiamy aktualne tablice rejestracyjne używane na terenie naszego kraju które przypisane są do danego województwa. ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.