Koszyk części: BMW 320i / Lexus IS 200 / Mercedes C200

31 Lip 2016, 22:14

UWAGA! Temat pilotażowy!
Od razu zacznę od wyjaśnienia o co chodzi. :)
W tym dziale jest pełno zapytań "ile kosztuje utrzymanie danego samochodu" albo mnóstwo jest stereotypowych stwierdzeń o "drogości" i taniości aut japońskich czy niemieckich. Było już kilka przymiarek aby zrobić poradnik jaki auta kupić do xxx zł ale koncepcji brak z powodu dynamiki rynku, która szybko zdezaktualizowałaby dany temat.
Postanowiłem podejść do tego inną drogą, która pomogła mi w zakupie mojego samochodu, mianowicie stworzyłem koszyk części i kosztów napraw najczęstszych usterek danego modelu. (dlatego też ujęte zostały samochody, które rozpatrywałem). Ceny części nie zmieniają się dynamicznie, a daje to pogląd na koszt użytkowania samochodu.
Każdy temat składałby się z części wstępu oraz zestawienia w formacie jpg. Następne tematy tworzone byłyby na prośbę użytkowników i na podstawie obserwacji tematów w dziale "jakie auto kupić". Trzeba jedynie stworzyć jakiś poddział "Koszyk części - porównania"
Proszę o ewentualne sugestie i ocenę słuszności moich działań...
...a teraz tekst właściwy :)



Główne założenia zestawienia:
- sedany segmentu D
- silniki benzynowe do 2l
- napęd na tylne koła
- generacje samochodów z ok. 2000r.
- manualne skrzynie biegów

Wytypowane modele:
- BMW 320i e46
- Lexus IS 200 mk1
- Mercedes C200 w203

Zestawienie* (kliknij aby powiększyć):

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Komentarz:
Należy zwrócić uwagę na wysoki koszt koła dwumasowego w Lexusie IS 200 w stosunku do konkurentów. W pakiecie startowym dla BMW i Mercedesa nie ujęto układu rozrządu zrealizowanego na trwałym łańcuchu. W Mercedesie ujęto regenerację kompresora za ok. 1200zł.

*Ceny brane z hurtowni iparts, intercars, z pominięciem najtańszych zamienników. W przypadku jednego porównania brałem części sprawdzone na forach lub tego samego producenta (np. łożyska SKF, czy hamulce TRW) z pominięciem najtańszych zamienników. Podane kwoty dla części eksploatacyjnych nie zawierają kosztów robocizny.
Ostatnio edytowany przez dzida 02 Sie 2016, 11:41, edytowano w sumie 3 razy
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 14:02

Dlatego najlepiej kupić Dacię, też się kółka kręcą a o ile taniej, paaaanie!
Killaz
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1374
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 09 06 2013
Auto: VW Golf
Silnik: 1.6 MPI
Paliwo: Benzyna
Rok produkcji: 2009

01 Sie 2016, 18:04

Aktualnie stoję przed podobnym dylematem. Bardzo ładnie przedstawione zestawienie Dzięki :)
Chomiq
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Nie mam

01 Sie 2016, 18:30

Czyli Lex wcale nie wychodzi strasznie. A nawet jestem miło zaskoczony jeżeli chodzi o jego niezawodność. A Czy mógłbyś do tej listy dołożyć jeszcze Audi a4 b6 1,8t? Wiem, że to przednio napędowiec, ale pewnie część osób byłoby zainteresowanych takim zestawieniem.
dawbia24
Początkujący
 
Posty: 90
Miejscowość: Szkarada

01 Sie 2016, 18:44

dawbia24 napisał(a):A Czy mógłbyś do tej listy dołożyć jeszcze Audi a4 b6 1,8t? Wiem, że to przednio napędowiec, ale pewnie część osób byłoby zainteresowanych takim zestawieniem

Wszystko zależy od przyjęcia tego przykładowego zestawienia :) Jeśli będzie entuzjastycznie przyjęte będą powstawać nowe na tych samych zasadach dzięki czemu będzie można porównywać auta z różnych zestawień.
Audi A4 1,8T miałem wstawić w wersji quattro ale stwierdziłem, że w przyszłości lepiej pasowałoby do Renault Laguny 2,0T i Saaba 9-3 2,0t (auta FWD z turbo) lub Subaru Legacy i BMW z xdrive (auta ze stałym AWD)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 19:04

Dobre porównanie :ok: Co do kosztu części eksploatacyjnych wstawiałeś ceny jakiś konkretnych firm np. bosch czy jakąś średnią cenę rynkową ?
Kusza
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 271
Miejscowość: Gowino
Prawo jazdy: 29 09 2008
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: BMW e46
Silnik: 323i 170KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kiedy kierowca może używać świateł awaryjnych?
    W jakich okolicznościach kierowca może używać świateł awaryjnych: postój z powodu uszkodzenia pojazdu lub wypadku. Włączanie tych świateł, gdy chcemy zatrzymać się w miejscu niedozwolonym jest niezgodne z obowiązującymi ...

01 Sie 2016, 19:09

Konkretne firmy np. całe hamulce od TRW (dobra cena i jakość), łożyska i pompy wody SKF. Świece ogólnie co taniej znanej marki wychodziło. Cewki BERU lub NGK. Oleje i płyny zaokrągliłem do 300zł dla ułatwienia.
Patrzyłem też po forach na to co najczęściej montują użytkownicy i np. w BMW mamy amorki Sachs, a w Lexie KYB lub sprzęgła Sachs, Aisin i LUK.
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 19:54

Poszła łapka w górę. Dobra robota. W zestawieniu jednak mimo wszystko powinna pojawić się marki produktów komponentów. Przy sprzęgłach np. na LUK w ogóle nie patrzę od kiedy w dystrybucji PL (Gordon/Intercars/nie wiem czy nie gdzieś indziej) pojawiły się regenerowane sprzęgła sprzedawane jako nowe (fabrycznie zapakowane) z małą notką w opisie, że regenerowane ;P Ostatnio takie trafiliśmy do VAG'a 1.6 Mpi.

Ba! Pokusiłbym się na zestawienie cen tańszych/lepszych zamienników np:
Sprzęgło kpl.; 168(SRL)/420(Sachs)

Czerwony po taniości/Zielony sugerowany.

Dlaczego? A bo taki przeciętny Janusz robiący 5 tyś. km rocznie jak kupi takiego SRL/LUK'a to i tak samochód prędzej zgnije/rozbije się niż dojeździ to sprzęgło ;) Mało jest pasjonatów którzy kupują 10-15 letnie auto, żeby trzaskać 50tyś. km rocznie i wkładać sprzęgło za 600zł ;)

Jeszcze raz kawał dobrej roboty! :)
GorącyMarian
Początkujący
 
Posty: 221
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Fiat Tipo SW 2017
Silnik: 1,4 95KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2017

01 Sie 2016, 20:13

GorącyMarian napisał(a):Ba! Pokusiłbym się na zestawienie cen tańszych/lepszych zamienników np:
Sprzęgło kpl.; 168(SRL)/420(Sachs)

No właśnie tutaj nie chciałbym propagować zakupu dziadostwa i kieruję się zasadą znaną każdej osobie ogarniętej w motoryzacji, czyli kupujemy coś ze średniej półki cenowej, bo np. takie amortyzatory, czy hamulce to jednak bezpieczeństwo :)
Średnia to jednak średnia, czyli jeden kupi drożej drugie taniej aby było :)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 20:15

A4B6 warto porównać z Volvo S60, tylko z doborem silników będzie ciężko.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

01 Sie 2016, 20:21

S60 pasowałoby do jakiegoś zestawienia "nie R4" i wtedy można to skonfrontować z V6 Audi, R6 BMW i może jakiś bokser :naughty:

Pomysłów jest kupa i najpierw chciałem zrobić zestawienia modeli, które pojawiają się najczęściej, a potem będę robił coś na propozycje użytkowników np. porównanie kosztów od Golfa III do Golfa VI (VII za nowy).
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 20:58

GorącyMarian napisał(a):Dlaczego? A bo taki przeciętny Janusz robiący 5 tyś. km rocznie jak kupi takiego SRL/LUK'a to i tak samochód prędzej zgnije/rozbije się niż dojeździ to sprzęgło ;) Mało jest pasjonatów którzy kupują 10-15 letnie auto, żeby trzaskać 50tyś. km rocznie i wkładać sprzęgło za 600zł ;)

Tacy ludzie powinni zostać na poziomie polo z 1983r a nie myśleć o markach premium...

Mi osobiście brakuje jeszcze kilku informacji ale nawet nie wiem jak to trzeba by ująć żeby było schematycznie i przejrzyście...

Kwestia tyczy się robocizny vs rozwiązania techniczne vs bolączki.
Bo niby cena części jest istotna ale 3uz z Lexa ma rozrząd za 1k a m113 z merca ma łańcuch więc w tabelce będzie 0zł. a szczegół wygląda tak że ten łańcuch ma trwałość rozrządu z lexa kosztuje zestaw 2k a do wymiany trzeba wyjąć silnik co jest drogie i zazwyczaj generuje następne naprawy.
Więc w tabelce merc będzie do przodu o 1k a tak naprawdę jest do tyłu o 2k.

Co do bolączek to co nam po tym że wpiszemy w tabelkę np: silnik z BMW 116 który może wyjdzie taniej niż jakiś Japoński wynalazek jak Vanosy używki kosztują 700zł i wymienia się je hurtowo a sam silnik jest 1600 jest 2x droższy niż 3uz V8.

Ogólnie temat super i rzucający inne światło na mity oraz mitologię :D
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10788
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

01 Sie 2016, 21:02

szybki napisał(a):Bo niby cena części jest istotna ale 3uz z Lexa ma rozrząd za 1k a m113 z merca ma łańcuch więc w tabelce będzie 0zł. a szczegół wygląda tak że ten łańcuch ma trwałość rozrządu z lexa kosztuje zestaw 2k a do wymiany trzeba wyjąć silnik co jest drogie i zazwyczaj generuje następne naprawy.

Przewidziałem kwestie łańcuchów. Te które ulegają rozciągnięciom będą umieszczane w rubryce typowe usterki - tam są liczone koszty robocizny jak robota pochłania znaczną częśc budżetu :)
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

01 Sie 2016, 21:11

dzida napisał(a):Przewidziałem kwestie łańcuchów. Te które ulegają rozciągnięciom będą umieszczane w rubryce typowe usterki - tam są liczone koszty robocizny jak robota pochłania znaczną częśc budżetu :)


:ok:

No i pamiętaj o wynalazkach typu 8l oleju silnikowego albo 16 świec zamiast 8 :D
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10788
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

01 Sie 2016, 21:13

szybki napisał(a):No i pamiętaj o wynalazkach typu 8l oleju silnikowego albo 16 świec zamiast 8 :D

Oleje to loteria, bo zależy co kto wleje (nie jak ja po 100zł/l do skrzyni), dlatego zaokrągliłem do 300zł ale myślę, że przy większych silnikach będę musiał to sprawdzić. Świece sprawdzałem w Mercedesie, bo w pozostałej dwójce miałem pewność :D
dzida
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 15174
Zdjęcia: 455
Miejscowość: Biłgoraj
Prawo jazdy: 05 05 2008
Auto: Honda Civic VIII
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010