A dlaczego diesel się nie opłaca? - ogólnie to zawsze się opłaca jeśli spojrzysz na koszty paliwa, bo pali +- 6l/100km a nie +-8 jak benzyna, przy podobnym stylu jazdy.
Przy 15000km masz oszczędność na paliwie rzędu 1500zł rocznie.
Inną sprawą są elementy ... w dużej mierze eksploatacyjne, jak DPF (ma określoną żywotność, żaden producent nie podaje, że to wieczny element, dwumasa/sprzęgło (w benzynie też masz sprzęgło) ... i teraz możesz sobie policzyć, że często nadwyżka pochodząca z oszczędności na paliwie jest w stanie pokryć dodatkowe - potencjalne - koszty ... a tutaj wspomniałbym o TSI Golfa ... jako kontrauto do diesla generującego koszty, bo też nie wiesz co i kiedy
A im więcej jeździsz dieslem ... tym więcej wychodzisz na plus.
Zapomnij o skupianiu się na roczniku, bo masz już czynnik ograniczający Twoje auto - mianowicie budżet, który również ogranicza rocznik, dlatego bez sensu wprowadzać dodatkowe założenie, które i tak jest już ograniczone przez inne.
Używanego Golfa z TSI mało kto Tobie tutaj poleci.
Poza tym jakie masz alternatywy ... ciężko teraz z benzynami, miałeś kilka lat temu Ecoboosty Forda wygrywające konkursy "silnik roku" a teraz się okazuje, że bezpodstawnie.
Jedyne co zostaje Tobie z pewniaków to masz Hondę Civic IX 1.8 benzyna i Mazda 3 III 2.0.
W tej cenie jesteś w stanie kupić auto o klasę wyższe, np. Peugeot 508 ze żwawszym i mniej spalającym dieslem, chyba, że poprzednie wystarczą.