REKLAMA
Mercedes-Benz zostawia konkurentów z tyłu, konsekwentnie odświeżając swoją paletę produktową i rozszerzając ofertę silników zgodnych z normą Euro VI. Pod koniec stycznia uczestniczyliśmy w premierze Arocsa – ciężkiego samochodu przeznaczonego do zastosowań budowlanych.
Konsekwentnie do przodu. Rok 2011: nowy, dalekobieżny Mercedes-Benz Actros, 2012: specjalista ciężkiej dystrybucji Antos i pozostający nieco w jego cieniu minivan Citan. Początek roku 2013: budowlany Arocs. W przedpremierowej kolejce czeka już mistrz lekkiej dystrybucji – nowy Atego. Odnowiona gama modelowa samochodów ciężarowych Mercedes-Benz poza wieloma wspólnymi elementami stylistycznymi ma wiele innych – znacznie ważniejszych dla użytkownika – cech wspólnych. Dzięki różnej gamie silników (układów napędowych) spełniających wymagania nadchodzącej normy Euro VI można mówić o pełnej zgodności z normami ochrony środowiska, ale jest także maksymalna efektywność realizacji zadań transportowych. W przypadku budowlanego Arocsa ważna jest także jego wytrzymałość i osiągi.
Segmentacja wynikająca z potrzeb
Mercedes-Benz Arocs to 7 kabin w 14 wariantach, 16 wersji silnikowych, dmc. od 16 do 41 t, wersje dwu-, trzy- i czteroosiowe. Przygotowując warianty modelowe Arocsa, dążono do tego, aby móc spełnić niekiedy przeciwstawne wymagania wynikające z ogromnej różnorodności zastosowań w branży budowlanej. Przygotowano zatem pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami, z silnikami o mocy od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Znajdziemy zarówno typowe wywrotki, jak również specjalistyczne samochody z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, są też ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową.
W zakresie zastosowań istotnych ze względu na obciążenia (np. ciągniki siodłowe z naczepą wywrotką lub betonomieszarki) opracowano wersje Arocs Loader oraz Arocs Grounder. Arocs Loader to pojazd skonstruowany z myślą o uzyskaniu minimalnej masy własnej. Jako ciągnik siodłowy 4×2 Arocs Loader jest obecnie jednym z najlżejszych tego typu pojazdów w sektorze budowlanym, wyróżnia się także w grupie betonomieszarek 8×4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t, ponieważ przy masie własnej poniżej 9250 kg samochodem tym można przewieźć 8 m3 gotowego betonu. Z kolei Arocs Grounder to wersja przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest on wyjątkowo wytrzymały i stabilny.
Specjalistyczne wersje Loader i Grounder to tylko dwie spośród wielu odmian Arocsa. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 t w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 t dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder. Gama pojazdów specjalnych obejmuje także fabryczne wersje dostępne wcześniej wyłącznie w ramach przebudowy, np. czteroosiowe modele z przednią i trzema tylnymi osiami (8×4/4).
Mocne silniki Euro VI dla sektora budowlanego
Mercedes-Benz Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency Bluetec 6, spełniających normę emisji spalin Euro VI. Nabywcy modelu mogą wybierać spośród 16 wersji mocy. Nowością jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 473 o pojemności skokowej 15,6 dm3. Dostępny jest w wariantach mocy od 380 kW (517 KM) do 460 kW (625 KM), momenty obrotowe w zakresie 2600–3000 Nm. Silnik ten wywodzi się z amerykańskich silników Detroit Diesel DD16 stosowanych w najcięższych wersjach ciężarówek Freightliner. Pod nazwą MTU 1500 służy on również jako bazowa jednostka przemysłowa w segmencie pozadrogowym.
Jedną ze specjalnych cech nowego silnika OM 473 jest technologia turbowspomagania (turbocompound): za turbosprężarką zainstalowano szeregowo dodatkową turbinę. Napędzają ją gazy wydechowe opuszczające turbosprężarkę. Uzyskiwana w ten sposób dodatkowa siła napędowa kierowana jest do napędu rozrządu silnika, a stamtąd na wał korbowy za pośrednictwem wałka i sprzęgła hydrokinetycznego. Turbowspomaganie zwiększa moc silnika OM 473 o około 50 kW (68 KM), a zużycie paliwa przy dużym obciążeniu silnika spada o około 2%.
Podstawowym silnikiem Arocsa będzie stosowany już w nowym Actrosie i Antosie silnik OM 471 o pojemności skokowej 12,8 dm3. Silnik będzie oferowany w 4 wariantach mocy od 310 kW (421 KM) do 375 kW (510 kW), maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 2100 i 2500 obr/min. Nowością jest też 6-cylindrowy silnik OM 470 o pojemności 10,7 dm3, oferowany w 4 wariantach mocy od 240 kW (326 KM) do 315 kW (428 KM), maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 1700–2100 Nm. Silnik ten waży o około 170 kg mniej od OM 471. OM 470 został opracowany z myślą o ekonomice: 95% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już przy 800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy pozostaje stały w zakresie 1100–1400 obr/min.
Istotnym elementem wszystkich sześciocylindrowych silników Mercedes-Benz OM 470/471/473 jest system wtrysku common rail X-Pulse z elektronicznym sterowaniem i hydraulicznym układem zwiększającym ciśnienie wtrysku paliwa. Ciśnienie w szynie paliwowej utrzymywane jest na poziomie 900 bar, w poszczególnych wtryskiwaczach może nawet zostać podniesione do 2100 bar.
W Arocsie stosowane są jeszcze 6-cylindrowe silniki z rodziny OM 936 o pojemności skokowej 7,7 dm3, występują one w pięciu regulacjach, na moce od 175 kW (238 KM) do 260 kW (354 KM), momenty obrotowe odpowiednio od 1000 do 1400 obr/min. Maksymalne ciśnienie wtrysku realizowane przez układ common rail wynosi 2400 barów. Silnik OM 936 jest pierwszym na świecie silnikiem Diesla przeznaczonym do pojazdów użytkowych, w którym zastosowano zmianę faz rozrządu. W OM 936 układ turbodoładowania z asymetryczną turbosprężarką z turbiną dwustrumieniową zastosowano w silnikach o mocy do 220 kW (299 KM), natomiast doładowanie dwustopniowe z dwiema turbosprężarkami zarezerwowano dla dwóch najmocniejszych wersji.
Skrzynia zautomatyzowana w standardzie
Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają zautomatyzowane skrzynie PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub (opcjonalnie) szesnastu przełożeniach. Za dopłatą dostępne są manualne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach. Jedną z kluczowych cech przekładni jest możliwość wykrycia zjazdu ze wzniesienia i, w rezultacie, utrzymania przełożenia. Nowa funkcja pełzania (zwiększony moment podczas ruszania) ze zintegrowanym trybem manewrowania pozwala na łatwiejsze ruszanie lub wykonywanie precyzyjnych manewrów. Ponadto zróżnicowane tryby pracy skrzyni i dodatkowe funkcje wspomagają pracę na budowie, np. tryb uwalniania (rocking-free) umożliwia wydostanie się z błotnistego, podmokłego podłoża. Mechanizm bezpośredniej zmiany przełożeń, który zapewnia przejście z pierwszego biegu do biegu wstecznego bez konieczności przechodzenia przez pozycję neutralną, to kolejna zaleta przekładni.
Zależnie od wersji skrzynia biegów Arocsa może mieć program jazdy off-road lub power. Oba oferują trzy tryby pracy: standardowy, z seryjną funkcją eco-roll, wspierający ekonomiczny styl jazdy w ruchu drogowym. W programie power zmiana biegów odbywa się przy prędkości obrotowej o 100 obr/min wyższej niż w trybie standardowym. W programie off-road dostępny jest tryb terenowy, charakteryzujący się podwyższoną wartością momentu obrotowego.
Opcją wyposażenia jest odporny na zużycie [...] zintegrowany ze sprzęgłem, zapewniający maksymalną wydajność podczas ruszania oraz manewrowania przy znacznym obciążeniu. Dla zastosowań z dużym udziałem ciągłego hamowania w zakresie wyższych prędkości zalecany jest dodatkowy retarder wodny. Jego moment hamowania sięga 3500 Nm.
Ramy zależne od zastosowań
Z myślą o konkretnych zastosowaniach zaprojektowano ramy Arocsa. Na potrzeby eksploatacji w warunkach terenowych przewidziano ramę o szerokości 744 mm i grubości 8 lub 9 mm, wykonaną z formowanej na zimno, wysokowytrzymałej, drobnoziarnistej stali w połączeniu z zawieszeniem na solidnych resorach stalowych o szerokości 100 mm. Dla osi typu tandem z obciążeniem ponad 26 t po raz pierwszy stosuje się specjalne, tandemowe zawieszenie heavy-duty z łożyskami kołnierzowymi. Zależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu zawieszenia przedniej i tylnej osi zaopatrzone są w dwu-, trzy- lub czteropiórowe zespoły resorów.
W pojazdach użytkowanych głównie na drogach stosowana jest rama o szerokości 834 mm, poszerzona o 90 mm. Ma ona grubość 7 lub 8 mm. Można tu zastosować pneumatyczne zawieszenie tylne z 4 miechami – jest ono dostępne dla trzy- i czteroosiowych wersji Arocsa.
Z wysokością do 1120 mm rama nowego Arocsa znajduje się o 115 mm wyżej niż w porównywalnym Actrosie. Tak jest w przypadku ciężarówek z nadwoziem typu platforma oraz ciągników siodłowych. Podwozie terenowe wywrotki i betonomieszarki znajduje się nawet o dodatkowe 45 mm wyżej.
POLECAMY Napędy w pojazdach budowlanych
Opcje wprost z fabryki
Nowy Mercedes-Benz Arocs oferowany jest jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy. Konfiguracje układu napędowego obejmują zarówno dwuosiowe modele 4×2, jak i czteroosiowe modele 8×8/4 z napędem na wszystkie koła i z dwiema przednimi osiami kierowanymi.
Nowością w ofercie Mercedesa jest Hydraulic Auxiliary Drive, czyli hydrauliczny układ wspomagania napędu, przeznaczony do zastosowań drogowych i okazjonalnych sytuacji wymagających dodatkowej siły napędowej. W układzie HAD wykorzystano hydrodynamicznie napędzane silniki w piastach przednich kół. Oszczędność masy względem modeli ze stałym napędem na wszystkie koła do ciężkich zastosowań off-roadowych dochodzi do 500 kg.
Optymalną trakcję w każdej konfiguracji napędu zapewnia różnorodna oferta standardowych blokad mechanizmów różnicowych, dostosowanych do typu pojazdu. W przypadku dołączanego napędu przedniej osi układ samodzielnie dostarcza bezpośrednią siłę napędową. Każdy Arocs z napędem na wszystkie koła ma seryjnie odłączany układ ABS.
Po raz pierwszy na świecie pojazd budowlany oferowany jest z nowym, elektrohydraulicznym układem wspomagania kierownicy Servotwin dla modeli czteroosiowych, obejmującym aktywny system samopowracania. Siła wspomagania dostosowana jest do prędkości. Układ ten – seryjny w pojazdach ciężkich i oferowany opcjonalnie dla pojazdów lekkich – zapewnia nieosiągalny wcześniej komfort prowadzenia i maksymalną precyzję sterowania.
Arocs korzysta ze wszystkich systemów wspomagania znanych już z nowego Actrosa i transferuje je do sektora budowlanego. Zależnie od klasy poszczególnych wariantów lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje: elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także: Lane Keeping Assist i Active Brake Assist 3, który może zainicjować pełne hamowanie w razie napotkania przeszkód przed pojazdem.
Klienci mają do wyboru 7 kabin w 14 wariantach, w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 m o różnych wysokościach i z różnymi wersjami tunelu silnika. Arocs może też mieć szersze kabiny – są to bardziej przestronne wersje StreamSpace i BigSpace z płaską podłogą o szerokości 2,5 m.
źródło: Dariusz Piernikarski, samochody-specjalne.com.pl