Mercedes-Benz zostawia konkurentów z tyłu, konsekwentnie odświeżając swoją paletę produktową i rozszerzając ofertę silników zgodnych z normą Euro VI. Pod koniec stycznia uczestniczyliśmy w premierze Arocsa – ciężkiego samochodu przeznaczonego do zastosowań budowlanych.
Konsekwentnie do przodu. Rok 2011: nowy, dalekobieżny Mercedes-Benz Actros, 2012: specjalista ciężkiej dystrybucji Antos i pozostający nieco w jego cieniu minivan Citan. Początek roku 2013: budowlany Arocs. W przedpremierowej kolejce czeka już mistrz lekkiej dystrybucji – nowy Atego. Odnowiona gama modelowa samochodów ciężarowych Mercedes-Benz poza wieloma wspólnymi elementami stylistycznymi ma wiele innych – znacznie ważniejszych dla użytkownika – cech wspólnych. Dzięki różnej gamie silników (układów napędowych) spełniających wymagania nadchodzącej normy Euro VI można mówić o pełnej zgodności z normami ochrony środowiska, ale jest także maksymalna efektywność realizacji zadań transportowych. W przypadku budowlanego Arocsa ważna jest także jego wytrzymałość i osiągi.
Segmentacja wynikająca z potrzeb Mercedes-Benz Arocs to 7 kabin w 14 wariantach, 16 wersji silnikowych, dmc. od 16 do 41 t, wersje dwu-, trzy- i czteroosiowe. Przygotowując warianty modelowe Arocsa, dążono do tego, aby móc spełnić niekiedy przeciwstawne wymagania wynikające z ogromnej różnorodności zastosowań w branży budowlanej. Przygotowano zatem pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami, z silnikami o mocy od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Znajdziemy zarówno typowe wywrotki, jak również specjalistyczne samochody z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, są też ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową.
W zakresie zastosowań istotnych ze względu na obciążenia (np. ciągniki siodłowe z naczepą wywrotką lub betonomieszarki) opracowano wersje Arocs Loader oraz Arocs Grounder. Arocs Loader to pojazd skonstruowany z myślą o uzyskaniu minimalnej masy własnej. Jako ciągnik siodłowy 4×2 Arocs Loader jest obecnie jednym z najlżejszych tego typu pojazdów w sektorze budowlanym, wyróżnia się także w grupie betonomieszarek 8×4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t, ponieważ przy masie własnej poniżej 9250 kg samochodem tym można przewieźć 8 m3 gotowego betonu. Z kolei Arocs Grounder to wersja przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest on wyjątkowo wytrzymały i stabilny.
Specjalistyczne wersje Loader i Grounder to tylko dwie spośród wielu odmian Arocsa. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 t w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 t dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder. Gama pojazdów specjalnych obejmuje także fabryczne wersje dostępne wcześniej wyłącznie w ramach przebudowy, np. czteroosiowe modele z przednią i trzema tylnymi osiami (8×4/4).
Mocne silniki Euro VI dla sektora budowlanego Mercedes-Benz Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency Bluetec 6, spełniających normę emisji spalin Euro VI. Nabywcy modelu mogą wybierać spośród 16 wersji mocy. Nowością jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 473 o pojemności skokowej 15,6 dm3. Dostępny jest w wariantach mocy od 380 kW (517 KM) do 460 kW (625 KM), momenty obrotowe w zakresie 2600–3000 Nm. Silnik ten wywodzi się z amerykańskich silników Detroit Diesel DD16 stosowanych w najcięższych wersjach ciężarówek Freightliner. Pod nazwą MTU 1500 służy on również jako bazowa jednostka przemysłowa w segmencie pozadrogowym.
Jedną ze specjalnych cech nowego silnika OM 473 jest technologia turbowspomagania (turbocompound): za turbosprężarką zainstalowano szeregowo dodatkową turbinę. Napędzają ją gazy wydechowe opuszczające turbosprężarkę. Uzyskiwana w ten sposób dodatkowa siła napędowa kierowana jest do napędu rozrządu silnika, a stamtąd na wał korbowy za pośrednictwem wałka i sprzęgła hydrokinetycznego. Turbowspomaganie zwiększa moc silnika OM 473 o około 50 kW (68 KM), a zużycie paliwa przy dużym obciążeniu silnika spada o około 2%.
Podstawowym silnikiem Arocsa będzie stosowany już w nowym Actrosie i Antosie silnik OM 471 o pojemności skokowej 12,8 dm3. Silnik będzie oferowany w 4 wariantach mocy od 310 kW (421 KM) do 375 kW (510 kW), maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 2100 i 2500 obr/min. Nowością jest też 6-cylindrowy silnik OM 470 o pojemności 10,7 dm3, oferowany w 4 wariantach mocy od 240 kW (326 KM) do 315 kW (428 KM), maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 1700–2100 Nm. Silnik ten waży o około 170 kg mniej od OM 471. OM 470 został opracowany z myślą o ekonomice: 95% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już przy 800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy pozostaje stały w zakresie 1100–1400 obr/min.
Istotnym elementem wszystkich sześciocylindrowych silników Mercedes-Benz OM 470/471/473 jest system wtrysku common rail X-Pulse z elektronicznym sterowaniem i hydraulicznym układem zwiększającym ciśnienie wtrysku paliwa. Ciśnienie w szynie paliwowej utrzymywane jest na poziomie 900 bar, w poszczególnych wtryskiwaczach może nawet zostać podniesione do 2100 bar.
W Arocsie stosowane są jeszcze 6-cylindrowe silniki z rodziny OM 936 o pojemności skokowej 7,7 dm3, występują one w pięciu regulacjach, na moce od 175 kW (238 KM) do 260 kW (354 KM), momenty obrotowe odpowiednio od 1000 do 1400 obr/min. Maksymalne ciśnienie wtrysku realizowane przez układ common rail wynosi 2400 barów. Silnik OM 936 jest pierwszym na świecie silnikiem Diesla przeznaczonym do pojazdów użytkowych, w którym zastosowano zmianę faz rozrządu. W OM 936 układ turbodoładowania z asymetryczną turbosprężarką z turbiną dwustrumieniową zastosowano w silnikach o mocy do 220 kW (299 KM), natomiast doładowanie dwustopniowe z dwiema turbosprężarkami zarezerwowano dla dwóch najmocniejszych wersji.
Skrzynia zautomatyzowana w standardzie Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają zautomatyzowane skrzynie PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub (opcjonalnie) szesnastu przełożeniach. Za dopłatą dostępne są manualne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach. Jedną z kluczowych cech przekładni jest możliwość wykrycia zjazdu ze wzniesienia i, w rezultacie, utrzymania przełożenia. Nowa funkcja pełzania (zwiększony moment podczas ruszania) ze zintegrowanym trybem manewrowania pozwala na łatwiejsze ruszanie lub wykonywanie precyzyjnych manewrów. Ponadto zróżnicowane tryby pracy skrzyni i dodatkowe funkcje wspomagają pracę na budowie, np. tryb uwalniania (rocking-free) umożliwia wydostanie się z błotnistego, podmokłego podłoża. Mechanizm bezpośredniej zmiany przełożeń, który zapewnia przejście z pierwszego biegu do biegu wstecznego bez konieczności przechodzenia przez pozycję neutralną, to kolejna zaleta przekładni.
Zależnie od wersji skrzynia biegów Arocsa może mieć program jazdy off-road lub power. Oba oferują trzy tryby pracy: standardowy, z seryjną funkcją eco-roll, wspierający ekonomiczny styl jazdy w ruchu drogowym. W programie power zmiana biegów odbywa się przy prędkości obrotowej o 100 obr/min wyższej niż w trybie standardowym. W programie off-road dostępny jest tryb terenowy, charakteryzujący się podwyższoną wartością momentu obrotowego.
Opcją wyposażenia jest odporny na zużycie [...] zintegrowany ze sprzęgłem, zapewniający maksymalną wydajność podczas ruszania oraz manewrowania przy znacznym obciążeniu. Dla zastosowań z dużym udziałem ciągłego hamowania w zakresie wyższych prędkości zalecany jest dodatkowy retarder wodny. Jego moment hamowania sięga 3500 Nm.
Ramy zależne od zastosowań Z myślą o konkretnych zastosowaniach zaprojektowano ramy Arocsa. Na potrzeby eksploatacji w warunkach terenowych przewidziano ramę o szerokości 744 mm i grubości 8 lub 9 mm, wykonaną z formowanej na zimno, wysokowytrzymałej, drobnoziarnistej stali w połączeniu z zawieszeniem na solidnych resorach stalowych o szerokości 100 mm. Dla osi typu tandem z obciążeniem ponad 26 t po raz pierwszy stosuje się specjalne, tandemowe zawieszenie heavy-duty z łożyskami kołnierzowymi. Zależnie od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu zawieszenia przedniej i tylnej osi zaopatrzone są w dwu-, trzy- lub czteropiórowe zespoły resorów.
W pojazdach użytkowanych głównie na drogach stosowana jest rama o szerokości 834 mm, poszerzona o 90 mm. Ma ona grubość 7 lub 8 mm. Można tu zastosować pneumatyczne zawieszenie tylne z 4 miechami – jest ono dostępne dla trzy- i czteroosiowych wersji Arocsa. Z wysokością do 1120 mm rama nowego Arocsa znajduje się o 115 mm wyżej niż w porównywalnym Actrosie. Tak jest w przypadku ciężarówek z nadwoziem typu platforma oraz ciągników siodłowych. Podwozie terenowe wywrotki i betonomieszarki znajduje się nawet o dodatkowe 45 mm wyżej.
Opcje wprost z fabryki Nowy Mercedes-Benz Arocs oferowany jest jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy. Konfiguracje układu napędowego obejmują zarówno dwuosiowe modele 4×2, jak i czteroosiowe modele 8×8/4 z napędem na wszystkie koła i z dwiema przednimi osiami kierowanymi. Nowością w ofercie Mercedesa jest Hydraulic Auxiliary Drive, czyli hydrauliczny układ wspomagania napędu, przeznaczony do zastosowań drogowych i okazjonalnych sytuacji wymagających dodatkowej siły napędowej. W układzie HAD wykorzystano hydrodynamicznie napędzane silniki w piastach przednich kół. Oszczędność masy względem modeli ze stałym napędem na wszystkie koła do ciężkich zastosowań off-roadowych dochodzi do 500 kg.
Optymalną trakcję w każdej konfiguracji napędu zapewnia różnorodna oferta standardowych blokad mechanizmów różnicowych, dostosowanych do typu pojazdu. W przypadku dołączanego napędu przedniej osi układ samodzielnie dostarcza bezpośrednią siłę napędową. Każdy Arocs z napędem na wszystkie koła ma seryjnie odłączany układ ABS. Po raz pierwszy na świecie pojazd budowlany oferowany jest z nowym, elektrohydraulicznym układem wspomagania kierownicy Servotwin dla modeli czteroosiowych, obejmującym aktywny system samopowracania. Siła wspomagania dostosowana jest do prędkości. Układ ten – seryjny w pojazdach ciężkich i oferowany opcjonalnie dla pojazdów lekkich – zapewnia nieosiągalny wcześniej komfort prowadzenia i maksymalną precyzję sterowania.
Arocs korzysta ze wszystkich systemów wspomagania znanych już z nowego Actrosa i transferuje je do sektora budowlanego. Zależnie od klasy poszczególnych wariantów lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje: elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także: Lane Keeping Assist i Active Brake Assist 3, który może zainicjować pełne hamowanie w razie napotkania przeszkód przed pojazdem. Klienci mają do wyboru 7 kabin w 14 wariantach, w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 m o różnych wysokościach i z różnymi wersjami tunelu silnika. Arocs może też mieć szersze kabiny – są to bardziej przestronne wersje StreamSpace i BigSpace z płaską podłogą o szerokości 2,5 m.
Automotive Brand Contest - nagrody dla Renault Renault otrzymało 5 nagród w trakcie ceremonii otwarcia Salonu Samochodowego we Frankfurcie w ramach tegorocznej edycji konkursu AUTOMOTIVE BRAND CONTEST. Wyróżnione zostały stylizacje nadwozia modeli Clio, ...
Mille Miglia 2017 - najpiękniejszy rajd na świecie Po 4 dniach i tysiącu mil kierowcy startujący w Mille Miglia dotarli do Brescii! Najpiękniejszy rajd na świecie dobiegł końca. Prawie pół tysiąca zabytkowych aut wyścigowych, co najmniej drugie tyle samochodów ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.