08 Maj 2022, 09:38
Nie wiem z którego roku masz auto ale tak mniej więcej do 2010 roku raczej stosowano technologie szkła hartowanego albo standardowego szkła laminowanego które jest lżejsze od tego pierwszego i ma nieco większą odporność na uderzenie, gdyż w nim między dwie tafle szklane wstawia się także warstwę poliwinylobutyralu (PVB). Niestety jest cięższy.
Później zaczęto stosować nowsza technologię czyli szyberdachy z kompozytów które mają eliminować mankamenty tych wcześniejszych rozwiązań. Spallshield to kompozyt PVB i PET z dodatkową odporną na zarysowania powłoką PET. Można go nałożyć na pojedynczą standardową warstwę szkła za pomocą tradycyjnego procesu laminowania. Efektem tego mamy dosyć mocny i odporny na uderzenia element oraz o zniwelowanym cięarze własnym. W skrócie ma zalety standardowego szkła laminowanego, jest jednak osiem razy mocniejszy i jedną czwartą lżejszy a to już robi spora różnice. Na tyle że z tego co wiem taka technologia jest wykorzystywana przy produkcji dachów panoramicznych w samochodach.