Opel Astra F - problem z termostatem

02 Gru 2013, 15:53

Witam,

Pewny nie jestem, ale wydaje mi się, że mam padnięty termostat. Problem wygląda tak: przy jeździe przy obecnej pogodzie (zimno) silnik nie łapie temperatury (ma jakieś 82-83 stopnie), a w lecie przy jeździe miejskiej dość szybko łapał wysoką temperaturę i włączał się wentylator. Przy wyjechaniu na trasę temperatura spadała, choć czas był z tym problem. W lecie dobra temperatura była właściwie tylko przy poruszaniu się na trasie bez żadnych korków (średnio 90 km/h).

Ogrzewanie jest, ale dopiero po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Płynu chłodniczego nie ubywa, olej wydaje się czysty.

Zastanawiam się, czy jest sens to wymieniać, czy po prostu zatkać chłodnicę.

Ile kosztuje wymiana termostatu?

Samochód OPEL ASTRA F. 1994 r.

Proszę o jakieś rady, dzięki.
radus124
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Opel Astra

02 Gru 2013, 16:05

możliwe, że jest to walnięty termostat, ale na wszelki wypadek udałbym się do warsztatu sprawdzić jeszcze inne rzeczy...

sama wymiana i zakup nowego termostatu to nie są drogie rzeczy, choć oczywiście zależne od tego gdzie naprawiasz, gdzie mieszkasz itd.
gracz24ha
Początkujący
 
Posty: 223
Auto: Peugeot

02 Gru 2013, 17:48

Ekhm, ekhm...

Jaki tam jest silnik??? Weź rozgrzej samochód w jakimś garażu i JAK BĘDZIE JUŻ CIEPŁY to sprawdź czy wszystkie węże są gorące i przy okazji czy włączają się wentylatory (będziesz po prostu wiedział na przyszłość czy są ok). Jeśli wszystkie są gorące to termostat: Albo się otworzył, albo zaciął się w pozycji otwartej. Jest to dużo lepsze niż jak się zatnie w pozycji zamkniętej.

Możesz zrobić tak: Od razu po jeździe zjedź do jakiegoś np. garażu, zgaś silnik i od razu zbadaj czy wszystkie węże są gorące - Termostat otwarty.

Następnego dnia:

Podchodzisz do samochodu i włączasz go, aż wskazówka temperatury się ledwo co podniesie, potem gasisz i patrzysz które węże są gorące, jedne powinny być ciepłe, a drugie chłodniejsze. Jak nie czujesz różnicy to znaczy że samochód za mało rozgrzany, odpal, poczekaj, zgaś i znów. Jak różnicy nie poczujesz, aż do pełnego rozgrzania i wszystkie w końcu zrobią się gorące to masz termostat "zacięty" w pozycji otwartej.

Albo zejdź do zimnego samochodu wprowadź go do garażu (tak żeby nie zdążył się nagrzać) i zgaś. Sprawdź węże na "już nie zimnym, jeszcze nie ciepłym" (połowa powinna być ciepła, a połowa nie). Potem rozgrzej furkę i sprawdź je na ciepłym "już gorącym właściwie". Tak sprawdzisz czy działa poprawnie czy się zaciął w pozycji otwartej.

Sam termostat to grosze, jednak w niektórych astrach F (w zależności od silnika) trzeba zdemontować rozrząd aby go wymienić. Nie wymieniaj jak działa, zrób taki test i wszystko będzie jasne. A jakimkolwiek zatykaniu chłodnicy zapomnij!!! Rzuć jeszcze okiem co masz w zbiorniczku, mam nadzieję że nie najstarszy płyn chłodniczy, możesz też spróbować odpowietrzyć układ, szybka, prosta i darmowa operacja.

No chyba że i tak chciałeś zrobić pasek rozrządu :yes: i to jest np. 1.4 8v bodajże. To wtedy przy okazji zmiany rozrządu wymienią Ci termostat. Cena za wymianę termostatu w wersji z termostatem pod rozrządem powinna wynieść koło 150 zł w nie najgorszym miejscu.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

02 Gru 2013, 18:16

Hmm dzięki za opis. Wydaje mi się, że wszystkie węże są podobnej temperatury. Sprawdzałem niedawno po dość długiej trasie to nie zauważałem różnicy w ich temperaturze.

Silnik to rzeczywiście 1.4 8V i do wymiany termostatu trzeba ściągać rozrząd.

Z tego by wychodziło, że termostat zaciął się w pozycji otwartej, ale czy w takiej sytuacji, w lecie silnik by się mocniej grzał?

Jak odpowietrzyć układ?
radus124
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Opel Astra

03 Gru 2013, 04:15

radus124 napisał(a):Hmm dzięki za opis. Wydaje mi się, że wszystkie węże są podobnej temperatury. Sprawdzałem niedawno po dość długiej trasie to nie zauważałem różnicy w ich temperaturze.

Silnik to rzeczywiście 1.4 8V i do wymiany termostatu trzeba ściągać rozrząd.

Z tego by wychodziło, że termostat zaciął się w pozycji otwartej, ale czy w takiej sytuacji, w lecie silnik by się mocniej grzał?

Jak odpowietrzyć układ?


Nie to znaczy że będzie się dłużej nagrzewał. W drugą stronę. Nie jestem pewny ale:

Albo wystarczy otworzyć korek zbiorniczka płynu chłodniczego (Na zimnym silniku!!!) i pobawić się gazem/przepustnicą, aż przestaną się wydobywać bąbelki + minuta (tą minutkę zalecam osobiście dla pewności). Jeśli w ogóle nie zaczną się wydobywać to pobawić się minutkę obrotami.

Albo masz odpowietrzniki. Nie pamiętam dokładnie, to już musisz poszperać. Tak czy siak. Pierwszą opcję (tą z zabawą gazem/przepustnicą po otwarciu zbiorniczka płynu chłodniczego i tak zrób. Może tylko pomóc, a nie może zaszkodzić. Tylko pamiętaj aby operację rozpocząć na zimnym silniku!!! Najlepiej otworzyć korek, odpalić samochód, poczekać parę minut i dopiero zacząć się bawić np. po 5 minutach. Cała operacja nie będzie raczej trwać dłużej niż 10 minut. Jeśli będzie ok i po jakimś czasie problem znów powróci to znaczy że masz prawdopodobnie nieszczelność w układzie lub za mało płynu (ale musiał byś mieć na prawdę mało). Wtedy musisz się już udać do mechanika aby zlokalizować nieszczelność. Jeśli to rozwiąże problem to super. Jeśli nic się nie zmieni to sprawdź sposób odpowietrzania tego układu i zanim zdecydujesz się na wymianę termostatu poproś zaufanego mechanika o wykonanie tej czynności.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że przy dodaniu gazu słychać bulgot? Raczej chodzi mi o mocne dodanie gazu i dźwięk jakby... Przelewania wody.

Aha i pamiętaj że zawsze w zimę samochód się mniej grzeje. Jest to spowodowane tym że temperatura np. już spadła o jakieś 25/30 stopni. Ja osobiście przed zimą odsysam rurką trochę płynu chłodniczego, a przed latem troszkę dolewam. Poważnie. Dzięki temu silnik ma zawsze taką temperaturę jaką sobie życzę.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

03 Gru 2013, 10:52

Fakt faktem, zdarzało mi się słyszeć to bulgotanie w okolicach nagrzewnicy.

Co do nieszczelności, to chyba jest niewielka przy chłodnicy.

Pozdrawiam
radus124
Nowicjusz
 
Posty: 14
Auto: Opel Astra
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Honda HR-V - kompaktowy SUV
    Consumer Reports przetestował kompaktowego SUV-a Hondy z niedostępnym w Polsce benzynowym silnikiem 1,8 l. Tak skonfigurowane auto uzyskało średni wynik 29 mpg. W miejskich warunkach było to 20 mpg, zaś na szybkiej trasie ...

04 Gru 2013, 03:56

radus124 napisał(a):Fakt faktem, zdarzało mi się słyszeć to bulgotanie w okolicach nagrzewnicy.

Co do nieszczelności, to chyba jest niewielka przy chłodnicy.

Pozdrawiam


To masz prawdopodobną przyczynę swoich kłopotów z temperaturą. Trzeba to albo załatać, albo wymienić ten element - chłodnica czy wąż. Nie wiem. Jeśli to wąż to nie czekaj. Wymień go po czym porządnie odpowietrz układ. Jeśli to chłodnica to załataj lub wymień po czym również porządnie odpowietrz układ. Dopiero po tej operacji możesz myśleć o awarii termostatu. Przez nieszczelność układ się zapowietrza -> bulgot to między innymi objaw zapowietrzonego układu chłodniczego -> zapowietrzony układ chłodniczy nie spełnia swojej roli tak jak powinien -> to może się skończyć nawet remontem silnika po przegrzaniu. Czujnik też nie będzie tak precyzyjnie pokazywał temperatury przy zapowietrzonym układzie. Wskazówka może wtedy wariować. Problem z ogrzewaniem to również wina zapowietrzonego układu.

Najpierw zajmij się tym aby układ był szczelny i zalany porządnym płynem dopiero później można szukać dalszych usterek. Mi się wydaję że to powinno rozwiązać Twoje problemy. Najlepiej udaj się do jakiegoś zaufanego FACHOWCA :ok:, a nie typa który będzie chciał wymieniać od razu uszczelkę pod głowicą tylko po to aby zarobić. Niech to będzie ktoś, kto coś o tych samochodach wie.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

27 Gru 2013, 13:45

Jeśli nie ma żadnego wycieku to również zgodziłbym się z tym, że chodzi tutaj o termostat.
bjorn56
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Konin
Prawo jazdy: 28 08 1980
Auto: Suzuki

01 Sty 2014, 14:03

radus124 napisał(a):Silnik to rzeczywiście 1.4 8V i do wymiany termostatu trzeba ściągać rozrząd.

Poczytaj ten manual..

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

01 Sty 2014, 17:19

A ja bym zrobił proste doświadczenie - przyłóż przed chłodnicę jakąś dydktę i jedz na przejażdżkę. Po drodze obserwuj jak zachowuje się wskaźnik temperatury - czy silnik nagrzeje się szybciej i do odpowiedniej temperatury. Będziesz miał opdowiedz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Sty 2014, 17:53

Test z przyslonieciem chlodnicy i jazda probna,to dobra rada,polecam.Naprawiam samochody od wielu lat i tez tak sie upewniam.Sprawdza sie! :)
Anton123
Nowicjusz
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 0- 7-1973
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: VW-T 5
Silnik: 1,9 TDI 131
Paliwo: Diesel
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006