Pierwszy na świecie SUV z elektrycznym napędem

10 Lis 2021, 14:40

Idea samochodu elektrycznego jest równie stara jak sama motoryzacja. Już w pierwszej dekadzie XX wieku wydawało się, że pojazdy zasilane prądem elektrycznym będą dominowały nad autami spalinowymi. Stało się jednak inaczej. Obecnie, po ponad stu latach, trwa renesans samochodów elektrycznych.

W 1994 roku Toyota wprowadziła na rynek RAV4 – pierwszego na świecie kompaktowego SUV-a z samonośnym nadwoziem. Model szybko stał się ikoną SUV-ów, zmieniając wyobrażenie o tym, jak może wyglądać samochód w lekki teren. Współczesny RAV4 to samochód o dwa segmenty większy od swojej pierwszej generacji, o obszernym, komfortowym wnętrzu, dużym prześwicie i hybrydowym napędzie, dostępnym także w wersji AWD.

Na długo zanim napęd hybrydowy trafił pod maskę RAV4 (2015 r.), Toyota opracowała elektryczną wersję swojego słynnego SUV-a. RAV4 EV był pierwszym seryjnie produkowanym elektrycznym SUV-em na świecie. 22 stycznia 1996 roku zakończono pomyślnie testy drogowe i niedługo później w Japonii rozpoczęto sprzedaż 3-drzwiowej wersji.
Pierwszy na świecie SUV z elektrycznym napędem RAV4 EV był napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 67 KM. Zasilały go innowacyjne baterie niklowo-wodorkowe (NiMH) o łącznym napięciu 288 V, które zapewniały zasięg ponad 150 km. Były one efektem wieloletniej współpracy Toyoty z koncernem Panasonic. 6 października 1997 roku w USA debiutowała większa, 5-drzwiowa wersja RAV4 EV. W ciągu 5 lat w Japonii i Stanach Zjednoczonych sprzedano niecałe 2 tys. egzemplarzy. Skala produkcji była wypadkową rynkowego popytu.

To właśnie wizjonerstwo Toyoty było impulsem dla Elona Muska do wykupienia w 2003 roku firmy Tesla Motors. Toyota współpracowała z Teslą przy konstruowaniu drugiej generacji RAV4 EV. Już w 1996 roku japoński koncern miał odwagę stworzyć samochód elektryczny zasilany z gniazdka, sięgając po to rozwiązanie na wiele lat przed wszystkimi innymi producentami. Rok później na podobny krok Toyota zdecydowała się w kwestii hybryd, wprowadzając do sprzedaży model Prius.

POLECAMY Tapicerka z włókien pochodzących z recyclingu politereftalanu etylenu

źródło: Toyota | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3811
Zdjęcia: 13116
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

18 Paź 2022, 17:14

Ciekawe ile ważyły akumulatory w takiej RAV4 i jak był tam realizowany napęd. W zwykłej spalinowej wersji był stały napęd na cztery koła a tu były silniki elektryczne przy kołach? Ktoś coś wie więcej na temat tego napędu?

Jakim prądem była ładowana i ile czasu wymagało naładowanie do pełna akumulatorów?
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17

19 Paź 2022, 11:02

Były dwie wersje tego auta - pierwsza i druga generacja. Pierwszej generacji było 1500 sztuk, drugiej 2600. W obu generacjach napęd był tylko na przednią oś i obie wersje miały hamowanie odzyskowe.

W pierwszej generacji był to silnik synchroniczny z magnesami trwałymi i akumulatorami NiMH Panasonic-a, składające się z 24 modułów po 12V i 95 Ah każdy z nich. Całkowita masa akumulatorów to 460 kg. Napięcie całego systemu wynosiło 288V. Zasięg na jednym ładowaniu podawany przez producenta to 130 - 190 km. Zużycie energii wynosiło 150 kWh na 100 km, przy masie pojazdu 1600 kg. Czas ładowania wynosił 5h przy ładowarce 6,6 kW i napięciu 220V 30A. Energia zgromadzona po całkowitym naładowaniu to 27,5 kWh.

W drugiej generacji był silnik trójfazowy indukcyjny firmy Tesla Motors z akumulatorami litowo-jonowymi tym razem produkowane przez Tesla Motors, ale z ogniw 18650 Panasonic-a. Nie mam danych ile ważyły te akumulatory, ale na pewno były lżejsze niż w poprzednim modelu. Ogólnie akumulatory NiMH są dwa razy cięższe od Li-lon. Można więc przyjąć, ze te ważyły około 230 kg. Jednakże auto było nieco cięższe, bo ważyło już 1829 kg. Ładowanie trwało 6h przy ładowarce pokładowej jednofazowej o mocy 9,6 kW prądzie AC 40A i napięciu 240V. Zasięg na jednym ładowaniu t0 160 -170 km. Zgromadzona energia po całkowitym naładowaniu to około 42kWh.Moc maksymalna to 154 KM przy 115 kW przy 2800 obr/min. W drugiej generacji gwarancja wynosiła 8 lat lub 160 tys km. Wprowadzono również chłodzenie akumulatorów cieczą. Auto zyskało też dwa tryby jazdy - normalny i tryb sportowy. Przyspieszenie do 100 km/h w trybie normalnym to 9 sekund, a w trybie sportowym to 7 sekund. Prędkość maksymalna w trybie normalnym to 137 km/h, a w trybie sportowym to już 160 km/h.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

19 Paź 2022, 11:12

Dzięki za wyjaśnienie :ok:

Parametry zacne jak na tamte czasy i to chłodzenie cieczą akumulatorów, przydało by się obecnie w niektórych hybrydach.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kiedy spada temperatura, spada też ciśnienie w kołach!
    Zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie w oponach to dłuższa droga hamowania i gorsza przyczepność na zakrętach. Za niskie ciśnienie w oponach wpływa na przyspieszone zużycie opon. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania ...
    Jak (NIE) wjechać w dziurę? - porady
    W okresie przedwiośnia topniejący śnieg odsłania ubytki w nawierzchni. Dziury najlepiej omijać, ale nie zawsze można zrobić to w bezpieczny sposób. Kierowca ma jednak szansę zmniejszyć ryzyko uszkodzenia samochodu ...