Pierwszy poślizg – trudne doświadczenie kierowcy

10 Lis 2022, 13:03

Pierwszy poślizg w życiu to dla każdego kierowcy bardzo trudne doświadczenie, a opanowanie takiego poślizgu w warunkach drogowych bez odpowiedniego przeszkolenia jest prawie niemożliwe. Co robić, aby uniknąć sytuacji, gdy auto nie jedzie po założonym torze jazdy i zmierza poza drogę? Przede wszystkim zawsze dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze. Co robić, gdy już dojdzie do poślizgu? Zachować spokój, rozpocząć hamowanie awaryjne i skierować koła tam, gdzie chcemy jechać zamiast dokręcać kierownicę do oporu.
Pierwszy poślizg – trudne doświadczenie kierowcy "W czasie szkolenia z doskonalenia techniki jazdy kierowca może w bezpiecznych warunkach przekonać się, czym jest poślizg, jak zachowuje się samochód i co robi sam prowadzący pojazd. Ta świadomość i wiedza pozwala przy kolejnych powtórzeniach manewru opanować emocje i wypracować odpowiednie reakcje w sytuacji poślizgu" wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. "Wielokrotne powtarzanie prawidłowych reakcji pozwala stworzyć nowe nawyki, które mogą okazać się kluczowe w niebezpiecznej sytuacji na drodze".

Wyróżniamy dwa rodzaje poślizgu, nadsterowny, gdy tył auta próbuje wyprzedzić przód samochodu oraz podsterowny, gdy my skręcamy, a auto nadal jedzie prosto pomimo skręconej kierownicy (kół).

Oba poślizgi się różnią, natomiast efekt jest podobny, auto nie jedzie po założonym torze jazdy i zmierza poza drogę. Najczęstszą przyczyną poślizgu jest niedostosowanie prędkości do warunków drogowych. Niebezpieczeństwo poślizgu wzrasta nie tylko przy temperaturach poniżej zera, równie niebezpieczne są intensywne opady czy zalegające na drodze liście. "Odpowiednia prędkość może uchronić nas przed poślizgiem, ale jest bardzo istotna również dlatego, że ma wpływ na skalę skutków zdarzenia, gdy auto wypadnie z drogi czy uderzy w inny pojazd lub przeszkodę" radzi Adam Bernard.

POLECAMY Jesienno-zimowy poślizg - czarny lód i niebezpieczne liście

"W czasie szkolenia kierowca ma możliwość powtórzenia manewru wielokrotnie, a w realnej sytuacji na drodze może nie mieć drugiej szansy" podsumowuje dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

10 Lis 2022, 19:18

Na kursie na prawo jazdy nikt nie szkoli kierowców w tym zakresie, a sami kierowcy albo im się nie chce, albo tłumaczą się, że nie mają czasu, albo pieniędzy żeby iść na taki kurs doszkalający. A jak się wyjeżdża w drogę, to zawsze jest myśl - jakoś to będzie - pojadę wolno to w poślizg nie wpadnę. A jak wpadnę, to zobaczymy co będzie... I tyle w tym temacie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Lis 2022, 22:04

Moim zadaniem szkolenie z poślizgów itp. powinno być na kursie prawa jazdy. Nawet nie na egzaminie ale na kursie , żeby każdy się mógł z tym zapoznać, jak zachowuje się auto i co zrobić.

Teraz po tylu kilometrach co przejechałem zarówno prywatnie jak i służbowym autem śliska nawierzchnia nie jest tak bardzo straszna, zdążyło się wpaść w poślizg i wyjść cało może to dlatego ? Na pewno trzeba mieć pokorę do śliskiej drogi i nie jechać na zasadzie że mam prawko dwa miesiące to wszystko umiem, to może być zgubne.
ineedl
Stały forumowicz
 
Posty: 1022
Zdjęcia: 88
Prawo jazdy: 01 02 2019
Auto: Opel Vectra B
Silnik: 2.2 DTI 125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

03 Lis 2023, 14:33

ineedl napisał(a):Moim zadaniem szkolenie z poślizgów itp. powinno być na kursie prawa jazdy
Nawet nie szkolenie co pokazanie takiemu przyszłemu kierowcy co się dzieje z samochodem. Uważam, że przejazd przez szarpaki i hamowanie na śliskiej nawierzchni załatwiło by tu sprawę i każdy by w mniejszym lub większym stopniu potrafił sobie już wyobrazić co się dzieje w takiej sytuacji. Tu wystarczyło by 30 min. takiego uświadomienia.
Ostatnio podbity przez Redakcja, 03 Lis 2023, 14:33
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy hybrydowy SUV na świecie
    22 marca 2005 roku debiutowała Toyota Harrier Hybrid, poza Japonią znana jako Lexus RX 400h – pierwszy na świecie seryjnie produkowany SUV z napędem hybrydowym. W ciągu zaledwie kilku dni amerykańscy dealerzy zebrali ...