Pompa paliwa pracuje cały czas czy tylko przy zapłonie?

14 Paź 2016, 07:52

Witam. Mam pytanie odnośnie pompy paliwa. Po przekręceniu kluczyka słychać normalny dźwięk pompki przez 2-3 sek ( myślę, że tak ma być, później jest cisza ). Ale jak zapalę auto, to słyszę jak delikatnie buczy pompka paliwa w kokpicie ( jak przyłożę ucho do tylnej kanapy też ), oraz jak wyjdę i schylę się za autem to słyszę dziwne brzęczenie - chyba praca pompki ( ale nie jak normalnie stanę za autem, tylko po przyłożeniu głowy pod tylny zderzak ). Tak powinno być ??? Czy pompka pracuje cały czas po zapaleniu auta, czy tylko przy zapłonie ??? :unsure:
( podczas jazdy nic nie słychać ani nie jest głośniej, jedynie na postoju na zapalonym aucie )
Duda1990
Nowicjusz
 
Posty: 26
Prawo jazdy: 19 01 2009
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: GOLF 4
Silnik: 1.4 16V
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

14 Paź 2016, 10:16

Duda1990 napisał(a):Czy pompka pracuje cały czas po zapaleniu auta, czy tylko przy zapłonie ?
Pompa paliwa pracuje cały czas bo zasila silnik paliwem, jak by nie pracowała silnik nie dostawałby paliwa i tym samym by nie pracował.

Jak przekręcasz zapłon to pompkę słychać przez chwilę ponieważ uzupełnia ciśnienie w układzie paliwowym po osiągnięciu właściwego ciśnienia przestaje pompować i nie słychać jej.
Warto odpalać silnik jak już pompa ucichnie, najczęściej słychać ją jak zapalasz auto po dłuższym postoju np. po nocy.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

14 Paź 2016, 20:24

Kacper napisał(a):Jak przekręcasz zapłon to pompkę słychać przez chwilę ponieważ uzupełnia ciśnienie w układzie paliwowym po osiągnięciu właściwego ciśnienia przestaje pompować

Nie ma zazwyczaj czujnika ciśnienia paliwa więc po włączeniu zapłonu pompa pracuje przez pewien czas niezależnie czy dobije ciśnienie czy nie, wyłącza się. Gdy w tym czasie podejmiemy próbę uruchomienia silnika i go uruchomimy pompa podejmie stałą pracę. Są samochody gdzie nie uruchomi się po włączeniu zapłonu a tylko podczas rozruchu , a i są też rozwiązania że wystartuje na parę sekund po otwarciu drzwi kierowcy mimo że zapłon nie jest włączony.
Kacper napisał(a):najczęściej słychać ją jak zapalasz auto po dłuższym postoju np. po nocy.
Tutaj chętnie dowiedziałbym się jaki powód tego ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Paź 2016, 20:50

bonifacy napisał(a):Kacper napisał(a):
najczęściej słychać ją jak zapalasz auto po dłuższym postoju np. po nocy.
Tutaj chętnie dowiedziałbym się jaki powód tego ?

Bardziej mi chodziło o dłuższy czas postoju nie odpalanego silnika w samochodzie. Napisałem, że po nocy bo zazwyczaj wtedy samochód najdłużej stoi nie używany. Możemy się liczyć wtedy np,. z cofającym się paliwem i później słychać jak pompka dłużej chodzi.

Wiem, że są różne rozwiązania z pompkami paliwa. Wydaje mi się jednak, że najbardziej popularne i najczęściej spotykane jest to w którym pompka działa po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Pomijając czujnik ciśnienia powiedz mi dlaczego zatem pompka ta pracuje raz krócej, a raz dłużej po przekręceniu kluczyka? Moim zdaniem jak pompka dobija ciśnienie to się wyłącza.
Zauważ, że jak przekręcisz kluczyk pompka pracuje dłużej. Następnie wyłączasz zapłon i włączasz go ponownie i pompka pracuje dużo krócej.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

17 Paź 2016, 21:21

Kacper napisał(a):Zauważ, że jak przekręcisz kluczyk pompka pracuje dłużej. Następnie wyłączasz zapłon i włączasz go ponownie i pompka pracuje dużo krócej.
Na to nie zwróciłem uwagi :D Można to wytłumaczyć programem ECU silnika. Sterownik silnika steruje przekażnikiem pompy , zazwyczaj ...
Kacper napisał(a):Bardziej mi chodziło o dłuższy czas postoju nie odpalanego silnika w samochodzie. Napisałem, że po nocy bo zazwyczaj wtedy samochód najdłużej stoi nie używany. Możemy się liczyć wtedy np,. z cofającym się paliwem i później słychać jak pompka dłużej chodzi.

Jeszcze raz wracamy do tego że zazwyczaj nie ma czujnika ciśnienia paliwa , pompa chodzi na z góry ustalony czas . Cofanie paliwa ? Jest to możliwe ale przy nie sprawnym układzie. W pompie paliwa masz zawór zwrotny. Pompa jest cały czas zanurzona mimo minimalnej ilości paliwa w zbiorniku. Wynika to z konstrukcji zespołu zasilającego - nieduży zbiornik w którym się macza pompa.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Paź 2016, 22:18

bonifacy napisał(a):Można to wytłumaczyć programem ECU silnika. Sterownik silnika steruje przekażnikiem pompy , zazwyczaj ...
Faktycznie jest tak jak piszesz w większości przypadków zasilanie pompy odbywa się przez przekaźnik w taki sposób żeby po włączeniu zapłonu pompa pracowała zaledwie kilka sekund pod warunkiem, że w tym czasie nie nastąpi uruchomienie silnika.

bonifacy napisał(a):Cofanie paliwa ? Jest to możliwe ale przy nie sprawnym układzie.
Dokładnie, miałem na myśli taka pompę w której zawór zwrotny może już przepuszczać.

bonifacy napisał(a):W pompie paliwa masz zawór zwrotny. Pompa jest cały czas zanurzona mimo minimalnej ilości paliwa w zbiorniku. Wynika to z konstrukcji zespołu zasilającego - nieduży zbiornik w którym się macza pompa.
Jest jeszcze zawór przelewowy w samej pompie który zapobiega nadmiernemu wzrostowi ciśnienia. Pompa jest zanurzona w paliwie które dodatkowo ją chłodzi.

Czyli sprawę pracy pompki paliwa mamy załatwioną i wyjaśnioną :) Ciekawe co na to autor tematu?
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

17 Paź 2016, 22:22

Kacper napisał(a):Czyli sprawę pracy pompki paliwa mamy załatwioną i wyjaśnioną :) Ciekawe co na to autor tematu?
Pewnie nic nie skuma bo amator :D My idziemy na browara :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4826
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Paź 2016, 22:43

bonifacy napisał(a):Pewnie nic nie skuma bo amator My idziemy na browara
Czyli po jednym :piwo:

... i czekamy na wypowiedź autora.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999