R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu

17 Kwi 2023, 11:39

R5 TURBO 3E łączy w sobie ultratechniczny design i wybujałe formy z licznymi odniesieniami do sportu samochodowego oraz do świata gier wideo. Takie połączenie przenosi showcar w sferę nowoczesności i technologii na pograniczu świata realnego i wirtualnego. Czystej krwi elektryczny „drifter” pokazuje, że napęd elektryczny również może dawać "fun" i niesamowite osiągi!

  1. Super osiągi do driftingu
  2. Wybujałe formy, fun i kultowe odniesienia
  3. Klimaty pop i gier wideo
  4. Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie
  5. Dane techniczne Renault R5 Turbo 3E
R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu R5 TURBO 3E to kolejny przykład, po Renault 5 Prototype, "elektrycznego renesansu" flagowego modelu marki. Renault elektryzuje swoją historię, by lepiej przygotować swoją przyszłość - w 2030 roku wszystkie samochody marki oferowane w Europie będą miały w 100% elektryczny napęd.

Super osiągi do driftingu

Przeznaczone do jazdy wyczynowej na torze R5 TURBO 3E jest super "drifterem" z napędem elektrycznym przenoszonym na tylne koła. Tak jak jej kultowy przodek, jest samochodem dwumiejscowym z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono w centralnej części pojazdu pod podłogą.
R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu Układ napędowy R5 TURBO 3E, zamontowany na podwoziu o konstrukcji rurowej, obudowany płaską podłogą i chroniony klatką bezpieczeństwa homologowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), osiąga łączną moc 280 kW (380 KM) i natychmiast dostępny moment obrotowy 700 Nm.

Ta "rakieta" nowej generacji jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift) osiągając prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu lub udział w trudnej gymkhanie. W ostatnich z wymienionych manewrów kąt skrętu kół przekraczający 50° ułatwia omijanie przeszkód.
R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu Do łatwiejszego rejestrowania osiągów uzyskanych w czasie jazdy, R5 TURBO 3E posiada około dziesięciu uchwytów do mocowania kamer wewnątrz pojazdu i na zewnątrz. Można przykładowo obserwować jazdę z poziomu przednich reflektorów lub lusterek bocznych. Są to doskonałe miejsca do zamocowania kamer, by uzyskać wspaniałe obrazy z sesji driftingu.

Wybujałe formy, fun i kultowe odniesienia

"Dzieło sztuki o nadwymiarowych formach inspirowane światem gier wideo, które musi nawiązywać swym wnętrzem jak i wyglądem zewnętrznym do oryginalnych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2" - takie założenia przekazano zespołowi Sandeepa Bhambra'ego, dyrektora designu samochodów koncepcyjnych Renault w celu opracowania showcaru R5 TURBO 3E.
R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu Rezultat jest spektakularny! R5 TURBO 3E przejęło od swego przodka kształt maski, drzwi oraz kabiny, by z rozmachem wskazać na pokrewieństwo. Ale tym razem nadwozie jest wykonane z włókna węglowego. Znalazły się tu również kultowe wloty powietrza z Turbo 2 w tylnych błotnikach, które determinują szerokość nadwozia wynoszącą 2,02 metra (25 centymetrów więcej niż w pierwowzorze). Długość samochodu wynosi 4 metry, a wysokość 1,32 metra. Najwyższym punktem nadwozia jest ogromny spojler tylny zapewniający docisk do nawierzchni nawet podczas ekstremalnych poślizgów.

Z przodu R5 TURBO 3E ma zderzak z obszernymi wlotami powietrza stanowiącymi część układu chłodzenia i jednocześnie zwiększającymi siłę docisku. Trzyczęściowe, pionowe wycięcia nawiązują bezpośrednio do kształtu zderzaka Renault 5 Turbo 2. Znajdują się tu również kwadratowe reflektory przeciwmgłowe „jak z tamtych czasów”. Jest ich obecnie cztery,
a w każdym umieszczono 16 diod.

Z przodu i z tyłu znajdują się inne diody w kolorze różowym, niebieskim i żółtym tworzące świecące i migające pasy, gdy samochód wchodzi w drift. Tu inspiracją były klimaty gier wideo i z lat 80. i 90. Gry wideo "retro" posłużyły także za inspirację do zaprojektowania dekoracyjnego oklejenia maskującego na nadwoziu. I wreszcie, przeszklenie nadwozia z pleksiglasu z przyciemnieniem w różowym kolorze, a na tylnej szybie naklejka "La vie en rose" ("Świat na różowo") dodają showcarowi nieco łagodności.

Historyczne symbole i odniesienia w designie R5 TURBO 3E nie mają na celu wywoływania nostalgii. Wręcz przeciwnie, ich współczesne i swobodne potraktowanie przenosi showcar w świat nowoczesności. Na przykład wlot powietrza w pokrywie silnika – jeszcze jedno nawiązanie do Renault 5 Turbo 2 – kryje w sobie pokrywę gniazda do ładowania akumulatorów. Przezroczyste elementy nadwozia, szczególnie te umieszczone z tyłu, nad dyfuzorem pozwalają podziwiać całość elektrycznego układu napędowego samochodu.

Klimaty pop i gier wideo

W kabinie showcaru R5 TURBO 3E panuje radosny klimat nowoczesności z nawiązaniami do sportu samochodowego, do świata gier wideo i oczywiście do kultowych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2 oraz ich czasów.

Tak więc kubełkowe fotele Carbon Fiber Racing Seat, uprzęże pasów bezpieczeństwa i kierownica powstały we współpracy z wyspecjalizowaną firmą Sabelt . Imponująca pionowa dźwignia hamulca ręcznego w bardzo "popowym" kolorze żółtym – znak rozpoznawczy samochodów do driftingu – znajduje się na środku konsoli środkowej. Ten sam kolor żółty połączony z różowym dla podkreślenia szarości i czerni szkockiej kraty odnajdziemy na fotelach i desce rozdzielczej w nawiązaniu do stylistyki lat 80. W szkockiej kracie wyróżnia się efekt wizualny wykorzystujący logo Renault. Podświetlane logo pojawia się również z prawej strony piasty kierownicy. Wszystkie barwne akcenty zastosowano jako kontrast do czerni korkowej podłogi i Alcantary pokrywającej górną część deski rozdzielczej i panele drzwi.

POLECAMY Renault 5 Turbo

Dziesięć analogowych zegarów umieszczonych przed kierowcą, na desce rozdzielczej R5 TURBO 3E zostało zastąpionych dziesięcioma ekranami cyfrowymi. To nowoczesna interpretacja znaku rozpoznawczego Renault 5 Turbo 2. Działają jak widżety i wyświetlają komunikaty wyraźnie inspirowane grafiką Pixel Art oraz Glitch Art , z funkcjami przeniesionymi ze świata "retro gamingu". Na przykład, aby uruchomić samochód, należy wcisnąć przycisk "free play" umieszczony na konsoli centralnej. W podobnym stylu nazwano poszczególne tryby jazdy: "turbo" jako drift, "track invader" – gra, "donut" - wykonanie obrotu 360° itd.

Ostatnim elementem potraktowanym z przymrużeniem oka i pozwalającym nie brać R5 TURBO 3E zbyt na serio jest umieszczenie na desce rozdzielczej pluszowego misia nazwanego "Drifty". Jego zadaniem jest zrelaksowanie i pokrzepienie pasażerów pochłoniętych mocą showcaru.
R5 Turbo 3E - auto stworzone do driftu

Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie

Realnie istniejący i jeżdżący showcar R5 TURBO 3E jest dzieckiem swojej epoki. Jego cyfrowy dubler będzie istnieć w świecie gier wirtualnych pochodzących z „Web3”, zdecentralizowanego Internetu, w którym serwisy i platformy online wykorzystują modele oparte na technologii blockchain. Ponadto oferowana będzie kolekcja NFT (Non Fungible Token) związanych
z samochodem. Posiadaczom cyfrowych aktywów będą proponowane oferty ekskluzywnych bonusów i korzyści.

Dane techniczne Renault R5 Turbo 3E

Długość: 4,006 m ze spojlerem
Szerokość: 2,02 m
Wysokość: 1,32 m
Rozstaw osi: 2,54 m
Przedni zwis: 625 mm
Tylny zwis: 740 mm

Podwozie: konstrukcja rurowa (z płaską podłogą i homologowaną przez FIA klatką bezpieczeństwa)
Masa: 980 kg (+520 kg akumulatory)

Przednie opony: 225x35 R19
Tylne opony: 325x25 R20

Silnik: w 100% elektryczny
Moc: 280 kW (380 KM)
Moment obrotowy: 700 Nm
Akumulator trakcyjny: litowo-jonowy 42 kWh
Czas całkowitego ładowania: 2 godziny z terminala 380 V / 32A
Prędkość maksymalna: 200 km/h
0-100 km/h: 3,5 s (3,9 s w trybie Drift)

źródło: Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3817
Zdjęcia: 13124
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

18 Kwi 2023, 09:47

Wygląda bardziej jak takie auto z gry niż z rzeczywistości. Patrząc na parametry techniczne jest nieźle i musi dawać frajdę z jazdy bokiem. Moment konkretny przy dosyć lekkim samochodzie.

Redakcja napisał(a):Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu lub udział w trudnej gymkhanie.
Raczej ograniczoną do kilku okrążeń. Dlaczego.... po rozładowaniu baterii mamy długą przerwę (ok. dwie godziny) żeby wrócić na tor :wink: chyba, że bateria była by wymieniana w całości w kilka sekund porównywalnie do czasu tankowania spalinowych wersji.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10147
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Opel Cascada - efektowny kabriolet na każdą pogodę
    Nowy Opel Cascada to elegancki, czteromiejscowy kabriolet o wydłużonej sylwetce z wysokiej jakości miękkim dachem. Jako jeden z czołowych modeli Opla Cascada wyróżnia się nie tylko gabarytami (długość: prawie 4,7 m), ...