
- Super osiągi do driftingu
- Wybujałe formy, fun i kultowe odniesienia
- Klimaty pop i gier wideo
- Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie
- Dane techniczne Renault R5 Turbo 3E

Super osiągi do driftingu
Przeznaczone do jazdy wyczynowej na torze R5 TURBO 3E jest super "drifterem" z napędem elektrycznym przenoszonym na tylne koła. Tak jak jej kultowy przodek, jest samochodem dwumiejscowym z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono w centralnej części pojazdu pod podłogą.
Ta "rakieta" nowej generacji jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift) osiągając prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu lub udział w trudnej gymkhanie. W ostatnich z wymienionych manewrów kąt skrętu kół przekraczający 50° ułatwia omijanie przeszkód.

Wybujałe formy, fun i kultowe odniesienia
"Dzieło sztuki o nadwymiarowych formach inspirowane światem gier wideo, które musi nawiązywać swym wnętrzem jak i wyglądem zewnętrznym do oryginalnych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2" - takie założenia przekazano zespołowi Sandeepa Bhambra'ego, dyrektora designu samochodów koncepcyjnych Renault w celu opracowania showcaru R5 TURBO 3E.
Z przodu R5 TURBO 3E ma zderzak z obszernymi wlotami powietrza stanowiącymi część układu chłodzenia i jednocześnie zwiększającymi siłę docisku. Trzyczęściowe, pionowe wycięcia nawiązują bezpośrednio do kształtu zderzaka Renault 5 Turbo 2. Znajdują się tu również kwadratowe reflektory przeciwmgłowe „jak z tamtych czasów”. Jest ich obecnie cztery,
a w każdym umieszczono 16 diod.
Z przodu i z tyłu znajdują się inne diody w kolorze różowym, niebieskim i żółtym tworzące świecące i migające pasy, gdy samochód wchodzi w drift. Tu inspiracją były klimaty gier wideo i z lat 80. i 90. Gry wideo "retro" posłużyły także za inspirację do zaprojektowania dekoracyjnego oklejenia maskującego na nadwoziu. I wreszcie, przeszklenie nadwozia z pleksiglasu z przyciemnieniem w różowym kolorze, a na tylnej szybie naklejka "La vie en rose" ("Świat na różowo") dodają showcarowi nieco łagodności.
Historyczne symbole i odniesienia w designie R5 TURBO 3E nie mają na celu wywoływania nostalgii. Wręcz przeciwnie, ich współczesne i swobodne potraktowanie przenosi showcar w świat nowoczesności. Na przykład wlot powietrza w pokrywie silnika – jeszcze jedno nawiązanie do Renault 5 Turbo 2 – kryje w sobie pokrywę gniazda do ładowania akumulatorów. Przezroczyste elementy nadwozia, szczególnie te umieszczone z tyłu, nad dyfuzorem pozwalają podziwiać całość elektrycznego układu napędowego samochodu.
Klimaty pop i gier wideo
W kabinie showcaru R5 TURBO 3E panuje radosny klimat nowoczesności z nawiązaniami do sportu samochodowego, do świata gier wideo i oczywiście do kultowych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2 oraz ich czasów.Tak więc kubełkowe fotele Carbon Fiber Racing Seat, uprzęże pasów bezpieczeństwa i kierownica powstały we współpracy z wyspecjalizowaną firmą Sabelt . Imponująca pionowa dźwignia hamulca ręcznego w bardzo "popowym" kolorze żółtym – znak rozpoznawczy samochodów do driftingu – znajduje się na środku konsoli środkowej. Ten sam kolor żółty połączony z różowym dla podkreślenia szarości i czerni szkockiej kraty odnajdziemy na fotelach i desce rozdzielczej w nawiązaniu do stylistyki lat 80. W szkockiej kracie wyróżnia się efekt wizualny wykorzystujący logo Renault. Podświetlane logo pojawia się również z prawej strony piasty kierownicy. Wszystkie barwne akcenty zastosowano jako kontrast do czerni korkowej podłogi i Alcantary pokrywającej górną część deski rozdzielczej i panele drzwi.
POLECAMY Renault 5 Turbo
Dziesięć analogowych zegarów umieszczonych przed kierowcą, na desce rozdzielczej R5 TURBO 3E zostało zastąpionych dziesięcioma ekranami cyfrowymi. To nowoczesna interpretacja znaku rozpoznawczego Renault 5 Turbo 2. Działają jak widżety i wyświetlają komunikaty wyraźnie inspirowane grafiką Pixel Art oraz Glitch Art , z funkcjami przeniesionymi ze świata "retro gamingu". Na przykład, aby uruchomić samochód, należy wcisnąć przycisk "free play" umieszczony na konsoli centralnej. W podobnym stylu nazwano poszczególne tryby jazdy: "turbo" jako drift, "track invader" – gra, "donut" - wykonanie obrotu 360° itd.
Ostatnim elementem potraktowanym z przymrużeniem oka i pozwalającym nie brać R5 TURBO 3E zbyt na serio jest umieszczenie na desce rozdzielczej pluszowego misia nazwanego "Drifty". Jego zadaniem jest zrelaksowanie i pokrzepienie pasażerów pochłoniętych mocą showcaru.

Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie
Realnie istniejący i jeżdżący showcar R5 TURBO 3E jest dzieckiem swojej epoki. Jego cyfrowy dubler będzie istnieć w świecie gier wirtualnych pochodzących z „Web3”, zdecentralizowanego Internetu, w którym serwisy i platformy online wykorzystują modele oparte na technologii blockchain. Ponadto oferowana będzie kolekcja NFT (Non Fungible Token) związanychz samochodem. Posiadaczom cyfrowych aktywów będą proponowane oferty ekskluzywnych bonusów i korzyści.
Dane techniczne Renault R5 Turbo 3E
Długość: 4,006 m ze spojleremSzerokość: 2,02 m
Wysokość: 1,32 m
Rozstaw osi: 2,54 m
Przedni zwis: 625 mm
Tylny zwis: 740 mm
Podwozie: konstrukcja rurowa (z płaską podłogą i homologowaną przez FIA klatką bezpieczeństwa)
Masa: 980 kg (+520 kg akumulatory)
Przednie opony: 225x35 R19
Tylne opony: 325x25 R20
Silnik: w 100% elektryczny
Moc: 280 kW (380 KM)
Moment obrotowy: 700 Nm
Akumulator trakcyjny: litowo-jonowy 42 kWh
Czas całkowitego ładowania: 2 godziny z terminala 380 V / 32A
Prędkość maksymalna: 200 km/h
0-100 km/h: 3,5 s (3,9 s w trybie Drift)
źródło: Renault | autor: Redakcja