Redukcja na odpowiedni bieg przed zakrętem. Problem.

18 Sie 2017, 10:42

Witajcie forumowicze!
Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc jeśli popełnię jakieś błędy, proszę o zrozumienie.
Jestem świeżym kierowcą. Prawko mam od 2 miesięcy a samochód od 2 tygodni. Chevrolet Aveo, 2005 rocznik, silnik 1.4 mpi benzyna od forda. Przebieg 118 000 km.
Chciałbym się Was poradzić w zakresie techniki jazdy, a konkretniej redukcji biegu przed zakrętem. Schematycznie mniej więcej wykonuje się to tak: hamulec do prędkości poniżej 30km/h, sprzęgło, bieg 2, puszczenie sprzęgła i wjazd na biegu 2 w zakręt. A praktycznie, gdy to wykonuje w moim aucie jest mega szarpnięcie. Zauważyłem, że przy prędkości 25-30 km/h lepiej sprawuje się u mnie bieg 3, jest mniejsze szarpniecie, płynniejszy przejazd. Czy będzie to kwestia nieumiejętnego puszczania przeze mnie sprzęgła, czy jest możliwość, ze akurat w moim samochodzie taka prędkość/obroty odpowiada innemu biegowi ( w tym przypadku 3, a nie jak zazwyczaj 2). Pamiętam, że w Fiacie Punto, którym jeździłem na nauce jazdy, poniżej 30 km/h spokojnie włączałem bieg drugi i nie miałem aż takich problemów z szarpaniem. Proszę Was o jakieś porady, co mogę zrobić. A może ktoś ma lub miał podobny problem?
Uczniak
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 29 05 2017
Auto: Chevrolet Aveo
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

18 Sie 2017, 18:45

To kwestia auta albo za szybko wchodzisz w zakręt :wink: . Jeżeli masz taki łagodniejszy zakręt i jedziesz te 30 to spokojnie 3 i pomykasz dalej. Przy takich malutkich autach to 2 wrzucasz dopiero max 15\20 km/h.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16515
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Sie 2017, 00:10

Dziękuję za odzew i wskazówki :ok: Pisząc "małe samochody" masz na myśli silnik, czy ogółem gabaryty pojazdu? Bo dajmy na to mój Aveo nie jest gabarytowo mniejszy od takiej Toyoty Yaris z kursów nauki jazdy :D A tam, pamiętam, także na biegu 2 pokonywałem zakręty :P Niektórzy pokonują zakręty z wciśniętym sprzęgłem i dopiero po wyjeździe z zakrętu je puszczają, dzięki czemu nie szarpie im. Nie chcę tak jednak robić, bo wiem, że to zła i niebezpieczna technika jazdy , a cały proces redukcji powinien odbyć się przed wejściem w zakręt. Czyli rozumiem, że to od danej skrzyni biegów/auta zależy przy jakiej prędkości jakie przełożenie winno być wrzucone, tak? Słyszałem kiedyś określenia o "krótkich biegach 1 i 2 ", co miało znaczyć, że ich stosowanie jest na tylko na niewielkich zakresach prędkości samochodu. Jednakże u mnie zdarza się mi nawet na dwójce rozpędzić do 40 km/h, a silnik nie wyje, lecz gdy już redukuje do tejże dwójki na 30 km/h to jest szarpanie ;) Dotychczas myślałem, że są to podobne procesy w dwie strony. Najczęściej zdarza mi się jechać około 45 km/h na biegu 4, a przed zakrętem przy 25 km/h zredukować na bieg nr. 2 i wtedy występuję to w.w. szarpnięcie. Ogółem po redukcji do "dwójki" muszę sprzęgło chwilkę dłużej odpuszczać i przytrzymać w pewnym momencie, aniżeli ma to miejsce w przypadku redukcji z 4 na 3, gdy sprzęgło puszczam dość szybko i nie ma szarpania.
Uczniak
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 29 05 2017
Auto: Chevrolet Aveo
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

19 Sie 2017, 07:11

To w ogóle nie jest kwestią zakrętu, tylko redukcji. Na dwójce przy 30-35km/h masz pewnie obroty sporo powyżej 2000rpm i żeby nie było szarpnięcia musisz zgrać prędkość obrotową silnika z prędkością pojazdu na danym biegu. Szarpnięcie występuje bo najpierw silnik mocno przyhamowuje auto, a chwilę po tym Ty dodajesz gazu. Na trójce to przyhamowanie jest minimalne i dlatego jest mniej wyczuwalne. Spróbuj to samo zrobić z jedynką, to będzie jeszcze gorzej niż na dwójce. Po prostu, jeżeli nie zamierzasz hamować silnikiem, trzeba przed puszczeniem sprzęgła podnieść obroty silnika.
Z tymi krótkimi biegami to masz rację, im krótsza dwójka tym większe szarpnięcie. Dodam jeszcze, że takie krótkie biegi stosuje się właśnie przy zbyt małym (słabym) silniku, w stosunku do masy auta.
A co do techniki pokonywania zakrętów, to ja wchodzę w zakręt na wyższym biegu, hamując silnikiem, a redukuję dopiero przy wychodzeniu z zakrętu, gdy można już przyspieszyć. Oczywiście taką ekwilibrystykę :mrgreen: biegami stosuje się przeważnie w niewielkich wolnossących silnikach benzynowych. Turbo (a w szczególności t-diesel) może przejechać całe miasto na jednym biegu :wink:
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3737
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

19 Sie 2017, 10:52

Rada dla Ciebie jest taka jako że masz taki a nie inny wóz wrzucaj 2 przy niższych prędkościach lub pokonuj zakręty na 3
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16515
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Sie 2017, 11:17

Dziękuję Panowie za rzeczowe porady :ok:
Uczniak
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 29 05 2017
Auto: Chevrolet Aveo
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co wpływa na ceny OC i AC?
    Pojemność silnika, model i marka samochodu, profil kierowcy i jego historia szkodowości jazdy – te wszystkie czynniki wpływają na wysokość składki pakietu ubezpieczeń OC i AC. Wysokość ceny polis komunikacyjnych dodatkowo ...
    Silnik wysokoprężny 1.6 CDTI - Opel
    Nowy silnik wysokoprężny 1.6 l zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi we wszystkich kluczowych parametrach. Został wprowadzony w modelu Zafira Tourer i docelowo zastąpi obecną jednostkę 1.7 l i wersje 2.0 l o niższej mocy ...