Dziękuję za odzew i wskazówki
![OK :ok:]()
Pisząc "małe samochody" masz na myśli silnik, czy ogółem gabaryty pojazdu? Bo dajmy na to mój Aveo nie jest gabarytowo mniejszy od takiej Toyoty Yaris z kursów nauki jazdy
![Szczęśliwy :D]()
A tam, pamiętam, także na biegu 2 pokonywałem zakręty
![Razz :P]()
Niektórzy pokonują zakręty z wciśniętym sprzęgłem i dopiero po wyjeździe z zakrętu je puszczają, dzięki czemu nie szarpie im. Nie chcę tak jednak robić, bo wiem, że to zła i niebezpieczna technika jazdy , a cały proces redukcji powinien odbyć się przed wejściem w zakręt. Czyli rozumiem, że to od danej skrzyni biegów/auta zależy przy jakiej prędkości jakie przełożenie winno być wrzucone, tak? Słyszałem kiedyś określenia o "krótkich biegach 1 i 2 ", co miało znaczyć, że ich stosowanie jest na tylko na niewielkich zakresach prędkości samochodu. Jednakże u mnie zdarza się mi nawet na dwójce rozpędzić do 40 km/h, a silnik nie wyje, lecz gdy już redukuje do tejże dwójki na 30 km/h to jest szarpanie
![Wink ;)]()
Dotychczas myślałem, że są to podobne procesy w dwie strony. Najczęściej zdarza mi się jechać około 45 km/h na biegu 4, a przed zakrętem przy 25 km/h zredukować na bieg nr. 2 i wtedy występuję to w.w. szarpnięcie. Ogółem po redukcji do "dwójki" muszę sprzęgło chwilkę dłużej odpuszczać i przytrzymać w pewnym momencie, aniżeli ma to miejsce w przypadku redukcji z 4 na 3, gdy sprzęgło puszczam dość szybko i nie ma szarpania.