Renault Clio 2 1999 1.4 16V - Pasek rozrządu osunął się, czy silnik je

13 Lip 2024, 13:08

Witam,
Podczas jazdy na rondzie doszło do osunięcia się paska rozrządu, zaczęło stukać o obudowę tego rozrządu, tak mi się wydaje, po przejechaniu około 200 metrów do zatoczki auto zatrzymałam, by sprawdzić co się stało, pasek całkiem nie spadł, a auto chodziło dalej normalnie, ale trochę ciszej, a rozrząd się nie kręcił, tylko stał w miejscu. Auto zgasiłam samodzielnie i nie odpalałam go, i teraz pytanie czy mogło dojść do uszkodzenia silnika? Czy wystarczy założyć nowy pasek i będzie jeździć? Auto to Renault Clio 2 1999 rok 1.4 silnik 75 moc 8 V
Mika125
Nowicjusz
 
Posty: 4

13 Lip 2024, 13:45

Kurła czarodziejskie auto, rozrząd nie chodził a silnik pracował :o to widocznie jest tam w ogóle nie potrzebny :lol:

Dobra bez jaj, nie ma takiej fizycznej możliwości żeby silnik pracował a rozrząd się nie kręcił, coś Ci się przewidziało.

Załóż nowe rozrząd, pokręć ręcznie z 2-3 obroty wału, jak się nie blokuję to odpalaj i się dowiesz wszystkiego.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

15 Lip 2024, 18:57

Wyjaśnijmy sobie jedno..bez paska rozrządu.... rozrząd nie będzie pracował bo co niby ma napędzać wałek rozrządu i zawory? W twoim przypadku o ile to możliwe :shock: :shock: nastąpiło pęknięcie paska ale na całej jego długości..czyli pasek podzielił się na dwie oddzielne części. I być może jedna ta skrajna jego część( widoczna na zdjęciu) zsunęła się z koła ale ta druga nadal pozostał na swoim miejscu i napędzała rozrząd. Gdy pęknie lub spadnie pasek i rozrząd przestaje być napędzany... silnik najzwyczajniej przestanie pracować Rozrząd odpowiada za właściwe otwieranie i zamykanie zaworów ssących i wydechowych..które odpowiadają za dostarczanie do cylindrów paliwa oraz odprowadzanie we właściwym momencie spalin powstałych w skutek jego spalenia .Jeśli masz szczęście i zerwanie paska nastąpi w szczęśliwym momencie cyklu pracy silnika to... silnik się zatrzyma i nic się nie dzieje. Jeśli nie masz szczęścia i zerwanie nastąpi przy cyklu otwartych zaworów to tłoki w górnym położeniu uderzą w grzybki zaworów i albo uszkodzą się tłoki albo głowica :( Mam jedną prośbę jak już ustalisz co się stało napisz co tak właściwie się wydarzyło
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

15 Lip 2024, 20:19

Koło widoczne na zdjęciu to koło zębate pompy wody . Być może jej łożysko zostało uszkodzone , straciło osiowość i pasek mógł się zsunąć . Jako że cuda się zdarzają to być może jakimś trafem pasek nie spadł całkowicie z koła wałka rozrządu . Z koła zębatego wału korbowego nie mógł ze względu na konstrukcję . Pompa ostatecznie mogła się zablokować , pasek ślizgał się po stożkowej płaszczyżnie koła stąd wrażenie że rozrząd stoi a silnik dalej pracuje :D Gdzieś tam mam na dysku foty z nietypowymi uszkodzeniami rozrządu . A to znaki się zgadzają a auto nie pali , wypluwa błędem braku synchronizacji , a to zerżło połowę paska z szerokości , lub stopiło rolkę prowadzącą ...........
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

15 Lip 2024, 22:59

Najprościej kupić cały zestaw naprawczy wraz z pompą wodną i wymienić. :)
Poczekajmy co Mika125 ustali..na razie to do roboty :D
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Lip 2024, 11:01

A powiedz mi z Twojego punktu widzenia i tego opisu, jaka jest szansa że silnik jest cały ?
Mika125
Nowicjusz
 
Posty: 4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne


17 Lip 2024, 11:03

A powiedz mi z Twojego punktu widzenia i tego opisu, jaka jest szansa że silnik jest cały ?
Mika125
Nowicjusz
 
Posty: 4

17 Lip 2024, 12:02

Jest duża szansa że jest cały...skoro po stwierdzeniu usterki wjechałeś do zatoczki a silnik pracował ( cicho bez metalicznych stuków) i zgasiłeś go samodzielnie to znaczy że rozrząd też pracował choć mógł się nieznacznie przestawić. Ale ustawienie rozrządu można skorygować przy wymianie paska. Dodam tylko ,że w lutym 2024r sprzedałem Renault Clio IV mojej żony zakupione w salonie z przebiegiem 35 tyś km. stan auta idealny ale kupujący po zakupie pierwsze co zrobił to wymienił olej w silniku i pasek rozrządu :yes: ..z uwagi na przebieg nie było potrzeby wymiany pompy wodnej i napinacza .I to jest właściwe podejście po zakupie samochodu
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Lip 2024, 15:02

Mika125 napisał(a): powiedz mi z Twojego punktu widzenia i tego opisu, jaka jest szansa że silnik jest cały ?
50/50
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

17 Lip 2024, 15:07

Bardzo dziękuję za tak konkretną odpowiedź , bardzo pomocna gdyż większość mechaników nie dość że nie wierzyli mi że silnik pracował to kazali darować naprawę , chciałam bardzo się dowiedzieć czy jest jeszcze jakaś szansa dla mojego autka a Pan dał mi nadzieję :)
Mika125
Nowicjusz
 
Posty: 4

17 Lip 2024, 16:39

Wymiana paska z napinaczem pozwoli poznać prawdę. To niewielki koszt i wszystko wyjdzie. Czasami ludzie mają szczęście ..trzymam kciuki , że jednak ci się udało uniknąć poważniejszej awarii i na wielkim strachu się skończy :ok:
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Lip 2024, 19:38

Acer66 napisał(a):Wymiana paska z napinaczem pozwoli poznać prawdę.
Tak na marginesie tematu dla ciekawości .Robiłem kiedyś takie poznanie prawdy bez wymiany paska i czegokolwiek wręcz na zdjętym pasku . Mając przyrząd / tester szczelności cylindra , kompresor i możliwość zablokowania wału korbowego w każdym jego położeniu ( a są takie blokady ) oraz trzeżwe myślenie można dokonać oceny co dalej z silnikiem.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Lip 2024, 20:01

Sam sobie mozesz kombinować ale żaden mechanik tyle czasu nie będzie tracił
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

17 Lip 2024, 22:11

Ale panowie zachowajmy rozsądek i nie wymagajmy cudów...my możemy sobie na to pozwolić bo mamy wiedzę ale dla zwykłego użytkownika który nie odróżnia termostatu od ustnej harmonijki to czarna magia :D ..czasami mam wrażenie ,że niektórzy co zadają pytania mają kłopoty ze zrozumiem tego co do nich piszemy odpowiadając na ich pytania. Proszę nie zapominać ,że kiedyś na kursie podstawowym na Prawo Jazdy uczono ogólnej budowy pojazdów i innych przydatnych kierowcy rzeczy takich jak ogólna budowa poszczególnych układów i podzespołów a dziś krótka teoria i w drogę.Trochę to smutne ale prawdziwe.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 444
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Lip 2024, 22:20

Bo kiedyś uczyli jeździć a dziś uczą jak zdać
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4