Saab 9-5 : stuki przy hamowaniu

18 Wrz 2012, 11:53

Witam.
Od około miesiąca zauważyłem stukanie podczas delikatnego hamowania. Po przyjrzeniu się bliżej problemowi podejrzewam że pojawiły się dwie usterki. Opiszę jednak wszystko po kolei. Stukanie dochodzi tylko z jednego koła, tylko przy delikatnym przyhamowywaniu, najczęściej przy prędkości od 30 do 50 km/h. Znajomy mechanik przejechał się autem i stwierdził że musi to być łożysko na kolumnie amortyzatora. Kupiłem łożysko, rozebrałem kolumnę i okazało się że łożysko jest w idealnym stanie. Złożyłem wszystko, lecz zauważyłem przy składaniu, że podczas ściskania lewarkiem kolumny następują stuki. Po złożeniu sytuacja się nie zmieniła, więc rozebrałem to jeszcze raz. Tym razem wymieniłem łożysko na nowe. Gdy samochód stał na "koziołkach" i lewarkiem podnosiłem i opuszczałem wahacz, ustaliłem że stuki powoduje sprężyna. Drążek stabilizatora był wtedy odkręcony, jeśli ma to jakieś znaczenie. Rozebrałem wszystko na części ale nic nie znalazłem. Proszę o pomoc: o co tu chodzi? U dołu sprężyna tkwi w "odpowiednim" miejscu, inaczej jej się nie da założyć, na sprężynę przychodzi gumowa podkładka, następnie "kielich" i łożysko. Sprężyna powoduje skoki przy ściskaniu, natomiast przy skręcaniu koła łożysko pracuje normalnie.
Druga sprawa że stuki, które zwróciły moją uwagę mają prawdopodobnie inną przyczynę. Delikatnie czuć je na pedale hamulca, podobnie jak gdy zadziała ABS. Lecz w tym przypadku pulsowanie na pedale jest o wiele delikatniejsze i wolniejsze. Gdy włączy się ABS stuki powtarzają się ok 2 razy na sekundę, a w moim przypadku około 1 razu na sekundę. Dodatkowo im wolniej jadę, tym wolniejsze są stuki.
Czy ktoś spotkał się z takim objawem? Jaka może być przyczyna wymienionych przeze mnie objawów. Proszę o pomoc.
Pozdrawiam.
Klakierus
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 06 06 1998
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0 t
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

21 Wrz 2012, 12:20

Najlepiej byłoby podjechać do ASO,może tam powiedzą coś więcej. Poza tym stuki- obstawiam tuleje wahacza,nie ma innej opcji.
Turbopama
Początkujący
 
Posty: 218
Prawo jazdy: 10 03 1996
Auto: BMW M3

21 Wrz 2012, 13:33

Tuleje wahacza według moich wstępnych oględzin wydawały się dobre, lecz będę miał na uwadze twoją opinię. Pytanie: dlaczego stuki są zsynchronizowane z obrotem koła, i występują tylko przy małej prędkości i tylko przy delikatnym przyhamowywaniu?
ASO - zgadza się, byłoby najlepiej. Lecz mieszkam w Wielkiej Brytanii, tutaj na stacjach MOT są głównie pakistańczycy. Z doświadczeń z nimi wiem, że nie są to fachowcy w żadnej dziedzinie. Co do naprawy samochodów to wiele razy słyszałem, że wymieniają części czy jest konieczność czy nie, jeśli popełnią błąd to i tak klientowi wmawiają że i tak trzeba było to wymienić. Zostaje jeszcze stacja Saaba, ale sądzę że tam koszt naprawy będzie wysoki. Tutaj samochody są tanie i często bardziej opłaca się zmienić samochód niż naprawiać w renomowanej stacji. Ja jednak chciałbym naprawić moją Saabinę, tak aby było to zrobione dobrze i bez zbędnych kosztów.
Wiele razy zam naprawiałem swoje samochody. Sama konstrukcja kolumny, jest przecież prosta. Nie mogę zrozumieć czemu sprężyna "skacze" przy ściskaniu, gdy łożysko normalnie pracuje.
Co do stuków przy hamowaniu, wymienię tarcze na nowe (już czas na to) oraz klocki i zobaczę co dalej.
Jedno pytanko dodatkowo, gdyby spadł odważnik z felgi jakie są wtedy "odczuwalne" objawy.
Nie miałem takiego przypadku więc pytam. Czytałem że przy dużej prędkości może się pojawić drżenie na kierownicy. Czy będzie odczuwalne to także w dużym samochodzie,takim jak Saab 9-5, który ma wspomaganie?
Czy przy małej prędkości mogłoby to powodować takie bicie koła, żeby wykrywał to układ ABS?
Klakierus
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 06 06 1998
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0 t
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1999

22 Wrz 2012, 09:18

Auto oddaj mechanikowi niech sprawdzi czemu sie tak dzieje zanim auto sie rozkraczy na srodku drogi i nie powiem co moze byc dalej..
W UK sa tez polscy mechanicy wiec od tego zacznij Pozdrawiam z Dublina :lol:
HARIBO
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 229
Miejscowość: dublin -kraków
Auto: Ibiza

20 Paź 2012, 20:46

No dokładnie,tutaj szkoda ryzykować,a osobiście bałbym się wsiać do tak niepewnego samochodu. Im szybciej udasz się z nim do warsztatu,tym lepiej.
Turbopama
Początkujący
 
Posty: 218
Prawo jazdy: 10 03 1996
Auto: BMW M3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    BMW X2 Edition GoldPlay - ekskluzywne i sportowe
    Nowa edycja specjalna kompaktowego Sports Activity Coupé łączy wyraźnie dynamiczny wygląd z ekstrawertycznymi akcentami zewnętrznymi i wnętrzem zaprojektowanym z myślą o maksymalnej radości z jazdy. Od marca 2022 r. ...