05 Mar 2015, 09:17
Focus prowadzi się znacznie lepiej od Golfa, jest też przyjemniejszy dla oka. Ogólnie to auto dla kogoś, kto lubi jeździć. Zdarza mi się czasem poruszać się po mieście Focusem koleżanki i to bardzo fajne, zwrotne autko, ale...wnętrze po 160 tys.km prawdziwego przebiegu wydaje z siebie przeróżne dźwięki (skrzypienie, trzeszczenie), plastiki wcale nie są miękkie - wręcz przeciwnie - bardzo twarde i naprawdę marnej jakości (na plus ciekawy design deski rozdzielczej), no i auto rdzewieje (nalot na klapie bagażnika, nadkolach, dachu i masce) pomimo tego, że koleżanka od zawsze je garażuje, zabezpiecza przed zimą, a po zimie oczyszcza podwozie z soli (!). Drobne usterki zdarzają się nagminnie, ale akurat zawieszenie trzyma się nieźle, no i auto nigdy jej nie stanęło na trasie (ma je od nowości).
W Golfie IV brata (ponad 400 tys. km przebiegu) nic nie trzeszczy, nie skrzypi, nic się nie łuszczy, brak jakiejkolwiek rdzy (auto bezwypadkowe), wymiany czysto eksploatacyjne, 100% niezawodność (pancerne zawieszenie). Plastiki niewiele lepsze niż w Focusie (też czarno - szare i twarde), układ jezdny o wiele gorszy (auto nie daje żadnej przyjemności z jazdy), z zewnątrz i w środku auto zwyczajnie brzydkie, nudne, bezbarwne. Typowy dupowóz dla osób, dla których samochód to wyłącznie środek lokomocji, który ma się nie psuć i być jak najtańszy w utrzymaniu.
Gdybym kierował się wyłącznie kosztami eksploatacji z tych dwóch aut wybrałbym Golfa IV z silnikiem 1.9 TDI 90KM (spokojnie wytrzyma jazdę po mieście, ale niedogrzany będzie palił niemal jak benzyniak) albo 1.8T + LPG (benzynowe Focusy są niegazowalne, więc siłą rzeczy przy jeździe po mieście wychodzą drożej). Gdybym szukał auta dającego przede wszystkim przyjemność z jazdy wybrałbym Focusa.