26 Mar 2021, 22:02
Spoko, mamy już jakiś punt wyjścia. Kompakta (auto segmentu C) możesz kupić zwykle w 3 wersjach nadwozia, hatchback, sedan i kombi. Wersja nie ma większego znaczenia, technicznie to samo, kwestia Twoich potrzeb i preferencji.
Z modelami polecę alfabetycznie żeby nie było, że coś faworyzuję
- audi a3. Jedyny w pełni bezpieczny i nazwijmy to "bezproblemowy" silnik to 1.6/102 zapewniający delikatnie mówiąc średnie osiągi (osobiście nie kupiłbym auta tej wielkości z taką mocą, tym bardziej do ruchu pozamiejskiego). Auto poprawne technicznie, nieźle wykonane, gaz przyjmie bez problemów. Sprzęt pożądany przez wszelakiej maści sebiksów co przekłada się na stan egzemplarzy na rynku wtórnym a także wysokie ceny (sprowadza się byle co bo i tak napalony wieśniak się znajdzie a do tego co innego auto kupić a co innego utrzymywać w dobrym stanie). W sumie można podciągnąć pod to golfa v i leona II, technicznie to samo (też tylko ten jeden silnik)
- fiat bravo 1.4/90, 1.4T-jet/120. Bardzo fajny stosunek jakość/rocznik/cena, gazik założysz. Budżet na styk na t-jeta ale szczerze mówiąc pochyliłbym się nad tym tematem, stosunkowo prosty silnik z turbo o przyjemnej charakterystyce.
- ford focus 2. Na pewno właściwości jezdne jedne z najlepszych w klasie ze względu na wielowahaczowe zawieszenie. Spoko stosunek jakość/cena. Technicznie każdy benzyniak ok, kwestia jakich osiągów oczekujesz. Jeśli chodzi o lpg to nie jest to auto "dla każdego". Auto ma zwykły, pośredni wtrysk więc założysz do niego najprostszą, sekwencyjną instalację lecz gniazda zaworowe są dość delikatne + silnik ma mechaniczną regulację luzów (jak zresztą pewnie połowa aut na rynku). W praktyce? Jeśli chcesz bezproblemowo jeździć na lpg to trzeba dbać o regularny serwis instalacji (czyt. nie jeździć aż przestanie działać) i pamiętać o regulacji luzu zaworowego (kilka stówek co 30-40 tysięcy kilometrów).
- civic VII 1.6/110, poprawne auto, trzeba uważać na korozję
- kia ceed/hyundai i30, techniczne bliźniaki, spoko silniki zarówno 1.4 jak i 1.6, gaz zakładasz bez problemów. Auta proste i tanie w eksploatacji.
- astra h, kolejne proste, nudne, tanie w utrzymaniu auto. Pod lpg najlepiej byłoby szukać 1.8/125
- peugeot 307. Przyjemne auto, dość wygodne, zwykle dobrze wyposażone. SIlniki 1.6, 2.0 gaz przyjmą bez większych problemów. Model miał swoje problemy związane z elektryką jednak budżet masz na II generację gdzie większość z nich zostało już wyeliminowanych
- toyota corolla 1.6/110. Mechanicznie ok, blacharsko trzeba uważać, przyjemne, poprawne autko (jest też corolla verso jeśli potrzebujesz minivan'a, w sumie przy focusie jest c-max)
- volvo s40/v50, technicznie to samo co focus, inaczej wygięta blacha, lepsze wykonanie i zwykle lepsze wyposażenie. Silniki 1.6, 1.8 i 2.0 te same. Różnicę robią 2.4 i 2.5T. Powiedzmy, że 2.5T nie potrzebujesz i jest trochę droższe w utrzymaniu lecz 2.4 jest bardzo fajną propozycją. Moment dostępny już od dołu, świetny dźwięk, gazik przyjmuje bez problemów.
A teraz trochę subiektywnie. Szukając auta za 15k nie ma sensu robić wycieczek po całym kraju, takie 100-200k od miejsca zamieszkania to rozsądna granica. W związku z tym skupianie się na konkretnym modelu i silniku jest trochę bezsensowne, możesz szukać w nieskończoność. Jeśli sam szukałbym auta w tym budżecie to zacząłbym od 3 modeli
- s40/v50 z silnikiem 2.4 (nawet jeśli te 2k trzeba dorzucić to warto)
- bravo 1.4 t-jet
- 307 2.0/140 (czy tam 1.6/110 jeśli ci wystarczy)
E: Chyba jeszcze takiej ściany tekstu tutaj nie stworzyłem