Skoki temp płynu chłodzącego

17 Cze 2020, 10:39

Witam,

Pojawił się taki objaw.
W czasie jazdy zaczęła falować wskazówka tem płynu chłodzącego. Zawsze to było stabilne na poziomie 90 st (środek skali).
W zasadzie nagle jednego dnia zaczeła sobie swobodnie falować z bardzo dużymi skokami, ale głównie w obszarze poniżej 90 stopni.

Pierwszy raz była w poziomie 70 stopni, nagle wyskoczył błąd wyskiej temperatury i w tym momencie wskazówka nienaturalnie szybko zaczęła lecieć do 3/4 skali po czym zaraz spadła do poziomu 1/4 skali.
Następnego dnia dolałem trochę płynu chłodzącego, choć jego poziom mieścił się między min a max i wydaje mi się że od bardzo długiego czasu był taki sam, choć mogę się mylić...
I po dolaniu, przejechałem 10 km i wskazówka temperatury dopiero ruszyła się z minimum na 70 stopni. Później sobie falowała, raz to 70 stopni za chwilę na minimum.
Po podjechaniu na miejsce na wyświetlaczu wyskoczył błąd temperatury że za wysoka i w tym momencie gwałtowny skok wskazówki z 1/4 skali na 90 i zaraz gwałtowny skok na 1/4 skali, po czym "depollution system faulty". Ten błąd po drugim odpaleniu zniknął.
Tego samego dnia zrobiłem kolejne 35 km, wskazówka dochodziła czasem do prawie 90 st ale częściej sobie spadała do 70 lub 60 stopni.
Na postoju zgasiłem samochód. Później przekręciłem kluczyk - temperatura = 90 stopni, odpaliłem go i w momencie jak ruszyłem z miejsca to wskazówka poleciała prawie na minimum i znów na 70 stopni, potem 80 - 90 i znów 70 - 80. Pod koniec była tak w ok 85 stopni.
Jeszcze tego samego dnia zrobiłem kolejne 40 km i wskazówka temperatury wahała się między 70 a 85 stopni, ale te skoki nie były już tak częste. Czasem widziałem że potrafiło z tych 80 stopni spaść na sam dół skali by za chwilę odbić się znów do 70/80 stopni.
Nie ma zależności od tempa jazdy, potrafi opaść na postoju, potrafi opaść w czasie pałowania silnika czy szybkiej jazdy.
Wydawało mi się że może termostat albo czujnik, ale pewien znajomy zasugerował też uszczelkę pod głowicą.
Pytanie czy uszczelka może dawać takie właśnie objawy i jeśli tak to czy jest sposób na pewne zdiagnozowanie lub wykluczenie tego ? Czy jedynie trzeba zdjąć głowicę żeby mieć pewność ?
Nie zauważyłem żadnego bulgotania w zbiorniku wyrównawczym, nie ma zapachu płynu w aucie.
Kurcze nie wiem.
Ktoś ma jakieś doświadczenie w temacie ?
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

18 Cze 2020, 10:55

W pierwszej kolejności musisz wykluczyć czujnik temperatury płynu chłodzącego. Sprawdź go dokładnie omomierzem być może świruje. Obserwuj płyn chłodzący najlepiej na zimnym układzie czy go czasem nie ubywa. Możesz sobie zrobić kreskę markerem i sprawdzać czy jest go tyle samo.

Jeżeli chodzi o UPG możesz kupić za kilka zł test na CO2 i spradzić podłączając go do zbiorniczka czy płyn zmieni kolor. To najtańsza metoda która jest już w stanie wykryć nawet niewielkie przedostawanie się spalin do układu chłodzenia.

Moim zdaniem termostat nie powodował by takich skoków na czujniku. Tu może być jeszcze jakiś problem elektryczny. Sprawdź czy styki przy czujniku nie są zaśniedziałe.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

18 Cze 2020, 13:22

Tester zamówiony kilka dni temu. Dziś go odbiorę i może uda mi się dziś sprawdzić czy płyn zmieni kolor.
Jutro może uda się podpiąć do kompa samochód.

Na co by wskazywało gdyby na kompie były takie same wskazania temperatury a na co gdyby były jednak rozbieżne z tym co wskazują zegary ?
Nie wiem czy to istotne ale, w czasie skoku temperatury w górę nie załączają się wentylatory. Po prostu wywala komunikat na kolorowym wyświetlaczu że silnik ma zbyt wys temperaturę, w tym momencie wskazówka na zegarze startuje w górę dochodzi do 3/4 (to tra ok 3 sekundy) i od razu spada do połowy skali lub niżej co też trwa ze 3 sekundy. Oczywiście komunikat pojawia się raz, znika i już go nie ma, na desce żadna kontrolka temperatury się nie zapala.
Dodam jeszcze, że mam wskaźnik temp oleju i ten jest cały czas w normie - normalnie wchodzi w nim temperatura i stabilnie się trzyma.
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

24 Cze 2020, 09:45

Kordyt napisał(a):Nie wiem czy to istotne ale, w czasie skoku temperatury w górę nie załączają się wentylatory.
Czyli widać że zabezpieczenie w postaci chłodzenia przez wentylatory uruchamia się raczej poprawnie.
Kordyt napisał(a):wskazówka na zegarze startuje w górę dochodzi do 3/4 (to tra ok 3 sekundy) i od razu spada do połowy skali lub niżej co też trwa ze 3 sekundy
Nie jest możliwe żeby płyn chłodzący nagrzewał się tak szybko i chłodził więc tu na pewno jest jakiś problem z czujnikiem który przekazuje dane o temperaturze tego płynu.

Odebrałeś ten tester CO2, sprawdziłeś co wyszło?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

24 Cze 2020, 18:56

Dziś wykonalem próbę. Było trochę ciężko bo pomimo ze silnik byl ciepły to uklad ledwo bąblował, musialem gazowac na 3 tyś obr zeby przeciskalo gaz przez ten plyn. Ale tak pobawilem sie z 5-6 min. Odcień wskaźnika ani drgnął.
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

26 Cze 2020, 08:35

Kordyt napisał(a):Odcień wskaźnika ani drgnął.
No to pozostaje porządna diagnoza czujnika temperatury płynu chłodzącego i jego okablowania. Jak czujnik jest ok, a czasem pojawia się przerwa w obwodzie to problem może być tak jak opisujesz.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Elektryczna Toyota C-HR i model IZOA
    Toyota zaprezentowała na targach Auto Shanghai 2019 dwa nowe modele elektryczne. Nowa Toyota C-HR oraz spokrewniony z nią model IZOA to pierwsze samochody elektryczne na baterie Toyoty, które zadebiutują w Chinach. ...

26 Cze 2020, 09:04

Tak zrobię. W przyszłym tygodniu dam znać jak to wygląda.
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

26 Cze 2020, 09:21

Ok, daj znać jak co tam wyjdzie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

01 Lip 2020, 18:22

Skoki temp.w w204 mojego brata były spowodowane uszkodzonym termostatem,diagnoza w tym wypadku nie była trudna,gdyż to typowa przypadłosć tego modelu,dopiero gdy ,,budzik,,zaczął pokazywać temp.70 st.c zespół termostatu został wymieniony,problem zniknął,czujnik został wykluczony,gdyż z nawiewu nie leciało b.ciepłe powietrze,tylko ledwo.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8572
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

06 Lip 2020, 15:22

Wyszła rozbieżność między ECU i wskazaniem zegara. Czujnik do wymiany.
Dam jeszcze znać jak będzie po.
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

08 Lip 2020, 10:34

Pojeździłem 50 km i widać różnicę, teraz temperatura na zegarze normalnie się wzniosła do 90 stopni i tak się sztywno trzymała, nie było skoków w dół ani w górę. Mam nadzieję, że już będzie dobrze :)
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak

21 Lip 2020, 13:07

Kordyt napisał(a):Czujnik do wymiany.
Kordyt napisał(a):Pojeździłem 50 km i widać różnicę, teraz temperatura na zegarze normalnie się wzniosła do 90 stopni i tak się sztywno trzymała, nie było skoków w dół ani w górę.
Czyli widać że wymiana czujnika załatwiła sprawę :) :ok: Szerokości!
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

21 Lip 2020, 17:22

Dzięki :)
Przynajmmiej autem mozna już jeździć bez nieprzyjemnych objawów :)
Pozostaje jeszcze wyciek ale poki nie jest duzy to na razie go oleje, a docelowo moze zdecyduje sie na jego klejenie :)
Kordyt
Początkujący
 
Posty: 196
Zdjęcia: 12
Auto: Brak