REKLAMA
Przyszła kolej na wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów e-CVT (AISIN P410). Według serwisu oleju nie trzeba wymieniać i jedynie kontroluje się jego stan niemniej jednak z racji tego że olej przecież też się starzeje (na nowym opakowaniu mamy informację że najlepiej zużyć w ciągu pięciu lat od daty produkcji) stwierdziłem, że jednak warto zrobić taką wymianę tym bardziej że w przypadku tej skrzyni biegów (przekładni hybrydowej) operacja jest bardzo prosta.
Dzwoniłem do trzech różnych serwisów i w każdym usłyszałem że nie przewidują wymiany oleju w tej przekładni hybrydowej bo tak dokładnie trzeba ją nazywać. Serwis jej polega na sprawdzaniu poziomu oleju i ewentualnemu uzupełnianiu ubytków. Oczywiście na prośbę klienta mogą wykonać taką usługę przy której zostanie wymieniony olej.
W moim Aurisie przebieg od nowości przy wymianie oleju wynosił 76 tyś. km. Według instrukcji w hybrydowej przekładni napędowej objętość płynu (oleju) wynosi 3,4L przy czym mamy tam gwiazdkę z informacją że to tylko dla celów informacyjnych i "W razie konieczności wymiany płynu należy zwrócić się do autoryzowanej stacji obsługi Toyoty lub innego specjalistycznego warsztatu."
Toyota zaleca stosowanie oryginalnego płynu do przekładni hybrydowej: Toyota Genuine ATF WS. Taki też kupiłem bo cena była porównywalna z innymi zamiennikami które można by tu było zastosować.
Co nam będzie potrzebne do przeprowadzenia takiej operacji wymiany płynu w przekładni e-CVT?
Najpierw warto przygotować sobie miejsce i tu moim zdaniem najlepszym byłby kanał lub jakiś podnośnik kolumnowy gdzie samochód mamy w poziomie. Możemy jednak użyć najazdów (jak tak zrobiłem) lub też podnośnika i kobyłek. Następnie potrzebujemy 4L wspomnianego wyżej oleju lub jego zamiennika do tego nasadkę imbusową 10 mm do korka wlewu (przelewu) i spustu oleju ze skrzyni oraz klucz z grzechotką. Warto przygotować sobie taką dużą strzykawkę do uzupełniania oleju lub taki zestaw z którego Ja skorzystałem czyli lejek, dół od strzykawki 100ml i wężyk, dzięki któremu mogłem nalewać olej od góry (co widać na załączonych zdjęciach). Do odpinania spinek osłony silnika i skrzyni przyda się nam taka łyżka, można to też zrobić za pomocą dwóch śrubokrętów żeby nie uszkodzić spinek. Na koniec polecam do zestawu dołożyć klucz dynamometryczny który przyda się przy dokręcaniu korków w skrzyni.
- olej do skrzyni 4L (Toyota Genuine ATF WS),
- imbus 10 mm,
- strzykawka do oleju lub zestaw do jego uzupełniania,
- klucz dynamometryczny,
- jakaś miska do spuszczenia oleju,
- najazdy, podnośnik lub kanał.
Jak wygląda wymiana oleju w e-CVT?
1. Przed wymianą jak już mamy wszystko gotowe zalecane jest rozgrzanie przekładni hybrydowej. W tym celu warto zrobić około 15km. U mnie tyle wystarczyło przy temperaturze na dworze około 23 stopni.
2. Po ustawieniu samochodu we wcześniej przygotowanym miejscu odpinamy spinki osłony. Jest ich około 10 (nie policzyłem dokładnie). Osłona jest tak skonstruowana że pod odpięciu tych spinek można ją odchylić do przodu auta i to najlepiej wyjdzie nam gdy samochód będzie w górze na podnośniku kolumnowym. Na kanale pewnie trzeba będzie zdjąć ją całą odkręcając również mocowania pod przednim pasem. Ja mając samochód na najazdach lekko ją zginając odchyliłem również do przodu.
3. Podstawiamy naczynie na olej i najpierw luzujemy oba korki. Następnie Ja odkręciłem górny żeby zobaczyć czy wyleci mi trochę oleju tym przelewowym (poleciała mała stróżka co widać na jednym ze zdjęć). Odkręcamy korek spustowy i pozwalamy mu swobodnie spłynąć. Tu można jeszcze odkręcić to wzmocnienie które widać na zdjęciach bo jednak strużka wyciekającego oleju o niego zahacza (u siebie po całej operacji musiałem dokładnie wytrzeć ten wspornik).
4. Jak pozbyliśmy się już oleju wycieramy miejsce korka spustowego oraz sam korek i zakręcamy go. Według informacji które udało mi się znaleźć należy dokręcić go z siłą 27Nm.
5. Uzupełniamy olej w skrzyni aż do momentu przelania się przez otwór wlewowy. Ja użyłem lejka i wężyka tak jak widać na zdjęciach żeby wygodnie z góry wlać olej.
6. Po uzupełnieniu do odpowiedniego poziomu oleju zakręcamy korek i dokręcamy go z taką samą siłą jak korek spustowy czyli 27Nm. W moim przypadku weszło 3,48L w przybliżeniu (widać na zdjęciu na którym jest pokazany pojedynczy pojemnik z poziomem oleju, tyle zostało z 4 litrów). Oleju spuszczonego ze skrzyni było 3,1L.
7. Teraz zostaje nam już tylko wszystko poskładać i zrobić jazdę testową.
Mam nadzieje, że poradnik przyda się niektórym a jak nie jesteście w stanie sami wykonać takiej wymiany to polecam skorzystać z ASO lub innej stacji która zajmuje się skrzyniami biegów. Tu każdy mechanik poradzi sobie z taką wymianą więc nie powinno być problemu ze zleceniem i zrealizowaniem takiej usługi.
Na koniec zobaczcie dlaczego warto wymienić taki olej. Daję tu porównanie spuszczonego oleju z nowym. Dodatkowo jeżeli piszą na opakowaniu że najlepiej wykorzystać przed upływem pięciu lat od daty produkcji to moim zdaniem również daje do myślenia
Na zdjęciu porównanie oleju z hybrydowej przekładni e-CVT po przebiegu 76 tyś. km z nowym.
Jeżeli macie jakieś pytania związane z tym tematem to śmiało piszcie
Zobacz zdjęcia » Galeria ze zdjęciami z wymiany oleju w skrzyni e-CVT
PS. Pamiętajcie, że to tylko poradnik i zawsze wszystkie naprawy wykonujecie na własne ryzyko. Ja tu opisałem jak to wyglądało w moim przypadku.