REKLAMA
Przyszedł czas na wymianę oleju w silniku ponieważ od ostatniej wymiany w ASO (samochód jeszcze nie był moją własnością) zrobiłem już prawie 10000km. Większość przebiegu co prawda była zrobiona w trasie ale z racji tego że silnik benzynowy w układzie hybrydowym nie ma najlżej i pracuje w dosyć ciężkich warunkach to uważam że skrócenie tego interwału z 15000 km (przeglądy serwisowe) do 10000 km jest dobrym wyjściem.
Mamy tu silnik benzynowy o pojemności 1.8L i oznaczeniu 2ZR‑FXE który osiąga moc 99KM. Pojemność układu smarowania silnika bez wymiany filtra oleju to 3,9L, a z wymianą filtra oleju 4,2L. Przy czym Ja polecam przy każdorazowej wymianie wymieniać i filtr oleju jak również i filtr powietrza (Tu mała ciekawostka odnośnie filtra powietrza który wymieniany jest w serwisie co drugą wymianę oleju ).
Jaki olej zalecany jest przez producenta do tego silnika?
Toyota zaleca olej 0W20 jako podstawowy i takim olejem zalany jest silnik nowego samochodu. "Jeżeli olej SAE 0W-20 nie jest dostępny, można zastosować olej SAE 5W-30. Jednak podczas kolejnej wymiany oleju powinien zostać zastąpiony olejem SAE 0W-20" - czytamy w instrukcji. Ja z racji wysokich ostatnio temperatur u Nas postawiłem na olej na taki jak był przy ostatnim serwisie czyli 5W30 oryginalny od Toyoty (od wymiany do wymiany na bagnecie nie zauważyłem żadnych ubytków oleju).
Olej silnikowy należy dobierać według specyfikacji ACEA A5/B5 lub A5/B5 i A1/B1 lub olej wielosezonowy API ze specyfikacją SL "Energy-Conserving", SM "Energy-Conserving", SN "Resource-Conserving" lub olej wielosezonowy z certyfikatem ILSAC.
Co będzie nam potrzebne do wymiany oleju w silniku?
Najlepiej zrobić to z kanału lub podnośnika kolumnowego ale przecież nie każdy ma do tego dostęp. Ja wykonałem wymianę używając najazdów ale można też ją wykonać podnosząc lewą stronę samochodu na oryginalnym podnośniku. Do samej wymiany będziemy potrzebowali bańkę z olejem 5L, filtr oleju (Ja kupiłem Mann HU 6006 Z), klucz do filtra oleju 64,5 mm x 14 kątowy, nasadkę do korka spustowego oleju 14 mm, klucz do nasadek i dobrze jest mieć również klucz dynamomentryczny, potrzebne będzie jeszcze jakieś naczynie na spuszczenie zużytego oleju.
Jak wygląda wymiana oleju krok po kroku?
1. W pierwszej kolejności warto wykonać samochodem jakąś kilkuminutową jazdę która pozwoli rozgrzać olej w silniku.
2. Po powrocie przygotowujemy auto do spuszczenia oleju. W moim przypadku był to wjazd na najazdy i odpięcie w dolnej osłonie silnika klapki przez którą dostaniemy się do korka oleju i korka spustu oleju umieszczonego w misce olejowej.
3. Przygotowujemy naczynie na spuszczenie oleju i odkręcany korek w misce olejowej tu potrzebna jest nasadka 14 mm. Wcześniej warto wyciągnąć lekko bagnet ponieważ wtedy olej z silnika po odkręceniu korka lepiej spływa.
4. Jak już olej nam zleci przechodzimy do odkręcenia obudowy filtra oleju używając do tego odpowiedniej nasadki 64,5 mm x 14 kątów. Po odkręceniu wyleci nam jeszcze trochę oleju. Wymieniamy filtr w tej obudowie oraz oring gumowy (tu uwaga żeby włożyć go na to samo miejsce co był wcześniej). Sam oring warto lekko zwilżyć olejem co ułatwi przykręcanie obudowy.
5. Przykręcamy obudowę z nowym filtrem używając odpowiedniej nasadki i klucza dynamometrycznego. Wartość momentu z jakim powinniśmy dokręcić plastikową obudowę filtra jest podana na samej obudowie i wynosi 25 Nm.
6. Przykręcamy korek spustu oleju i tu też proponuję używać odpowiedniej wartości którą ustawiany na 27 Nm na kluczu dynamometrycznym. Tą wartość udało mi się znaleźć w informacjach dotyczących dokręcania tej wielkości korków w miskach silnikowych Toyoty.
7. Pozostaje nam nalanie odpowiedniej ilości oleju do silnika i na koniec sprawdzenie czy nie ma widocznych wycieków w miejscu odkręcania filtra oleju i korka spustowego.
Na koniec porównanie oleju przepracowanego po 10 tyś. km z nowym olejem na którym widać dokładnie jak czarny jest stary olej.
Jak by ktoś jeszcze potrzebował to tu jest zdjęcie spinki. Takie dwie spinki są użyte w mocowaniu klapki w osłonie pod silnikiem do spuszczania oleju.
Zobacz zdjęcia » Galeria ze zdjęciami z wymiany oleju w przedstawionym silniku
Co ile wymiana oleju w hybrydzie?
Najlepiej nie przekraczać 10000 km lub raz w roku wymieniać olej w silniku nawet jak nie osiągniemy tego pułapu w km.
PS. Jeżeli macie jakieś pytania lub coś chce dodać co do tego tematu to śmiało piszcie poniżej w postach.