Toyota Aygo - nie odpala

13 Lis 2022, 10:00

Witam. Mam problem z Toyotą Aygo.

Samochód nagle brak reakcji na przekręcenie kluczyka, zero kontrolek, swiatła, radia itp. doszedłem do wniosku że to wina akumulatora. Po podładowaniu kablami udało się, pojeździłem z 30 minut żeby akumulator się podładowal. Niestety po zgaszeniu silnika nie da się go znowu zapalić. Strzela jak z karabinu.

Za 2-3 tyg kupiłem nowy akumulator, zamontowałem i próbuje odpalić. Kontrolki się świecą, światła, radio wszystko ok. Przy próbie odpalenia rozrusznik kręcił bardzo wolno, załapało po ok 5 sekundach jednak wydobywał się głośny świszczący dźwięk a po chwili poszedł lekki dymek z okolicy alternatora więc zgasiłem. Jaka może.byc przyczyna? Alternator, rozrusznik?

Dodam że.dziwne jest to że te 3 tyg temu po podładowaniu kablami zapalił normalnie, a teraz kręci bardzo wolno i silnik cały gwałtownie sie trzesie. Nie wiem czy dobrze to opisałem ale z góry dzięki za odpowiedź.
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

13 Lis 2022, 12:04

Marula321 napisał(a):Samochód nagle brak reakcji na przekręcenie kluczyka, zero kontrolek, swiatła, radia itp.
Sugeruje to rozładowany akumulator i takiego akumulatora nawet po odpaleniu kablami nie podładujesz dobrze w ciągu 30 minut jazdy. Trzeba go wyjąć z samochodu i podłączyć najlepiej automatycznym prostownikiem do pełnego naładowania i na koniec sprawdzić napięcie na zaciskach (zapamiętać). Odczekać około godziny i ponownie sprawdzić jakie jest napięcie (przez ten czas akumulator nie powinien być ładowany).

Marula321 napisał(a):Strzela jak z karabinu
Tu może być wina słabego akumulatora i to tzw. strzelanie może pochodzić z rozrusznika.

Marula321 napisał(a):Za 2-3 tyg kupiłem nowy akumulator, zamontowałem i próbuje odpalić. Kontrolki się świecą, światła, radio wszystko ok. Przy próbie odpalenia rozrusznik kręcił bardzo wolno, załapało po ok 5 sekundach jednak wydobywał się głośny świszczący dźwięk a po chwili poszedł lekki dymek z okolicy alternatora więc zgasiłem. Jaka może.byc przyczyna? Alternator, rozrusznik?
Rozrusznik nie miał siły obrócić silnikiem bo np. zablokowana jest jedna z rolek prowadzących pasek wielorowkowy, alternator stoi itd. trzeba by było posprawdzać po kolei co i jak.

Marula321 napisał(a):Dodam że.dziwne jest to że te 3 tyg temu po podładowaniu kablami zapalił normalnie, a teraz kręci bardzo wolno i silnik cały gwałtownie sie trzesie. Nie wiem czy dobrze to opisałem ale z góry dzięki za odpowiedź.
W czasie tych trzech tygodni jeździłeś samochodem czy stał? Nie miałeś wcześniej problemów z ładowaniem co mogło by wskazywać na jakąś usterkę alternatora...

Najprościej to zdejmij pasek wielorowkowy i sprawdź czy koło pasowe alternatora obraca się swobodnie oraz rolki porwadzące. Ja od tego bym zaczął.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10020
Zdjęcia: 35

13 Lis 2022, 12:16

Przez te 3 tygodnie samochód stał w miejscu.

Skoro po przekręceniu kluczyka kontrolki świeca, światła, radio itp. to winę akumulatora można odrzucić tak?
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

13 Lis 2022, 12:37

Za dużo kombinowania i domysłów, a żadnych konkretnych ruchów.
Na sam początek sprawdź, czy klemy na bolcach aku nie są luźne i czy na zaciskach nie ma śniedzi ( taki zielono białawy nalot ). Sprawdź też miejsce mocowania kabla minusowego aku przy karoserii, czy nie jest luźne, pordzewiałe, zaśniedziałe. Następnie sprawdź kabel między aku a rozrusznikiem czy nie jest gdzieś uszkodzony oraz czy nie jest luźny na zacisku rozrusznika i oczywiście czy nie jest zaśniedziały. To samo z kablem między rozrusznikiem a alternatorem ( jak się nie mylę z aku leci jeden kabel do rozrusznika i jest połączony przy rozruszniku z kablem z altka. A jak z aku lecą dwa kable, to znaczy, że jest osobny kabel do rozrusznika i osobny do altka.
Następnie, jak juz to wszystko posprawdzasz, to zmierz napięcie na aku i sobie zapisz.
Naładuj aku do pełna prostownikiem najlepiej automatycznym, jak wspomniał kolega wyżej. Po naładowaniu, nie uruchamiaj silnika. Po około godzinie sprawdź, jakie jest na nim napięcie ( nie uruchamiając silnika ). Jak będzie ponad 12,5V, to ok. Jak będzie poniżej, to są dwie wersje - albo aku do wymiany bo nie trzyma napięcia, albo coś pobiera prąd z aku przy wyłączonej stacyjce. Wtedy należy sprawdzić pobierany prąd z aku przy wyłączonej stacyjce. Jak będzie w normie, to trzeba pojechać do sklepu gdzie zajmują się wymianą aku i sprawdzić jego sprawność.
Oprócz tego, po sprawdzeniu napięcia jak będzie ono ok, to uruchomić silnik, zwracając uwagę na to, czy rozrusznik kręci normalnie ( tak jak kiedyś ) i czy auto odpala od razu, jak kiedyś, czy trzeba kręcić dłużej. Jak rozrusznik będzie kręcił słabo, to może to być wina samego rozrusznika. Jak będzie kręcił normalnie i odpali, to po odpaleniu sprawdzić napięcie ładowania. Powinno być około 14V. Jak będzie mniej, to może to być alternator.
Jak to wszystko posprawdzasz i pomierzyć, to napisz jak wyszła kontrola i jakie są efekty.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

14 Lis 2022, 02:28

Panowie ale akumulator jest nowy dopiero co zamontowany. To tu chyba problemu nie ma co?
Marula321
Nowicjusz
 
Posty: 7

14 Lis 2022, 09:54

to że jest nowy nie znaczy że jest naładowany, akumulator należy naładować do pełna , odpalić auto i sprawdzić czy akumulator jest poprawnie ładowany przez alternator.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16548
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wyposażenie i BMW ConnectedDrive w BMW ActiveHybrid 3
    Wysokiej jakości wyposażenie standardowe, z dwustrefową automatyczną klimatyzacją działającą także przy wyłączonym silniku oraz opcjonalnym systemem nawigacyjnym Professional. Liczne, ekskluzywne systemy wspomagania kierowcy ...
    Samochodowe SPA czyli porządna kąpiel dla auta
    "Kierowcy, bądźcie dla nas dobrzy szczególnie na wiosnę" to byśmy usłyszeli gdyby samochody umiały mówić, z takim apelem zwróciłyby się do swoich właścicieli. I poprosiłyby ich o porządną kąpiel. Zimą ...