Toyota Yaris - jak prawidłowo ustawić klimatyzację?

27 Lip 2016, 20:35

Podczas upałów klimatyzacja jest niezastąpiona. Mam klimatyzację manualną. Jak ją ustawić by nie zachorować? Chodzi mi o kierunek nawiewu, ustawienia itp. Kto ma manualną to wie;) Ja ustawiam na szybę i nogi i niespecjalnie mocno, ale czy ja wiem czy to optymalnie zdrowe? Czekam na jakieś małe podpowiedzi od doświadczonych posiadacczy klimatyzacji manualnej w samochodzie.
Pozdrawiam wesoło i z wdziękiem;-)
alixia
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 140
Miejscowość: Wielkopolska
Prawo jazdy: 01 01 1990
Auto: Toyota Yaris
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna

28 Lip 2016, 13:49

Albercik ma pewnie climatronic :(
Pozdrawiam wesoło i z wdziękiem;-)
alixia
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 140
Miejscowość: Wielkopolska
Prawo jazdy: 01 01 1990
Auto: Toyota Yaris
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna

29 Lip 2016, 09:04

alixia napisał(a):Mam klimatyzację manualną. Jak ją ustawić by nie zachorować?
Pierwsza zasada nawiew nie może być skierowany bezpośrednio na ciebie i to jest bardzo ważne żeby się nie przyziębić.

alixia napisał(a):Ja ustawiam na szybę i nogi i niespecjalnie mocno, ale czy ja wiem czy to optymalnie zdrowe?
Kierunek nawiewu ustawiasz na środkowe i boczne kratki. Jest to ustawienie górne nawiewu, ale nie na szybę może być ono też częściowo ustawione na nogi ale w mniejszym stopniu. Pokrętło od ogrzewania powinno być przekręcona na min. czyli na maksa na niebieskim polu. Wentylatorem i pozycjami 1,2,3,4 sterujesz sobie przepływ powietrza wiem z doświadczenia że to wystarcza jak robi się chłodno to wystarczy zmienić na 1 i powinno być ok. Jak jest za zimno to po prostu wyłączasz klimę i tyle :)

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Lip 2016, 09:55

No ja mam w jednym aucie climatronica, a w drugim manuala. W manualu stosuję to samo co robi się w climatronicu. Podstawową zasadą jest to, że nie należy wchodzić do rozgrzanego auta ( które stało np. kilka godzin na słońcu ), tylko nalezy otworzyć drzwi, niekoniecznie wszystkie - wystarczy np. jedne przednie i jedne tylne, alebo przednie i klapę bagażnika jak się ma kombi. Chodzi o to, żeby chłodniejsze powietrze, które jest na zewnątrz, wyparło ze środka samochodu to gorące. Trwa to około pół minutki, a może uratować życie...Tak - życie. Wchodząc do rozgrzanego auta, w którym temp. sięga dobrze ponad 50 stopni, można dostać udaru. Dlatego warto auto przewietrzyć. Pół minutki, to niewiele, a jednak znaczy dużo.
Jak już się auto przewieje, to uruchamiamy silnik i klimę. Na początku obroty dmychawy na maxa i skierowane jak pisał poprzednik na kratki środkowe i boczne. Ważne, żeby tego zimnego powietrza nie kierować na siebie, a w szczególności na twarz. W miarę jak w aucie się powietrze schładza, zmniejszamy siłę nawiewu dmuchawy aż do 1. Jak w aucie robi się już za zimno, to można zwiększyć temperaturę przekręcając pokrętło regulacji temp. Wyłączenie klimy nie jest za dobrym pomysłem, bo mogą zacząć parować szyby i z nawiewów zaczyna wydobywać się wilgoć - nagła różnica temp. w nawiewach. Klima niech sobie chodzi cały czas. W czasie dłuższej jazdy nawiew można skierować na szybę, bo to przez nią do auta dostaje się najwięcej gorącego powietrza. Ale też nie za długo, bo szyba zacznie parować od zewnątrz. Można też ustawić nawiew na szybę i na nogi. Ale tą wersję climatronic wybiera bardzo mało.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Lip 2016, 21:25

Dzięki za bardzo przydatne foto! Ja mam yaris wersja I więc pokrętła inaczej są rozmieszczone, ale podobne. Jutro popróbuję z tym ustawieniem, ale zastanawiam się czy pobór powietrza może być przy tym ustawieniu z zewnątrz? Gdzieś wyczytałam że z zewnątrz ustawiamy przy nawiewie na szyby. W pozostałych obieg wewnętrzny. No ale tak sobie tylko "kombinuję". W wolnej chwili pokaże jak to wygląda u mnie po ustawieniu wg Twoich wskazówek;) Do następnego razu!
Pozdrawiam wesoło i z wdziękiem;-)
alixia
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 140
Miejscowość: Wielkopolska
Prawo jazdy: 01 01 1990
Auto: Toyota Yaris
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna

29 Lip 2016, 21:33

Albercik, ja zawsze wietrzę samochód aż mi "choinki" wiewają;) Słyszałam, że klimy raczej nie wyłączać, ale np dzisiaj wszystko pozamykałam i otworzyłam sobie tylko okno. Trochę się powietrze w samochodzie przewentylowało. Mam nadzieję, że to nie duży grzech:) Intuicyjnie wyczuwam pewne rzeczy w samochodzie ale ważne jest też "szkiełko i oko". Dziękuję za wszystkie porady. Jesteście kochani:) mogę na Was liczyć i mam zaufanie do Waszych porad.
Pozdrawiam wesoło i z wdziękiem;-)
alixia
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 140
Miejscowość: Wielkopolska
Prawo jazdy: 01 01 1990
Auto: Toyota Yaris
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Sprawne i mocne podwozie z ESP w samochodach Opel ADAM
    Śmiały kształt modelu ADAM jest dodatkowo podkreślony przez zastosowanie dużego rozstawu kół (przednich: 1485 mm; tylnych: 1478 mm). Podwozie z rozstawem osi wynoszą-cym 2311 mm zapewnia maksymalny komfort i poziom ...

30 Lip 2016, 20:50

Ustawiłam klimatyzację w moim samochodzie i wygląda to tak. Hmmm... będę sobie to ustawienie testować:)
Pozdrawiam wesoło i z wdziękiem;-)
alixia
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 140
Miejscowość: Wielkopolska
Prawo jazdy: 01 01 1990
Auto: Toyota Yaris
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna

31 Lip 2016, 12:01

Ja myślę, ża sama dośc szybko dojedziesz do tego, jak sobie sterować tą klimą, żeby było ci dobrze. Pamiętaj tylko, żeby zimnego powietrza z klimy nie ustawiać na siebie. A w szczególności na twarz. Najlepiej jest tak, że środkowe nawiewy są ustawione w kierunku tyłu samochodu, a boczne na szyby.
Co do obiegu wewnętrznego - teoretycznie jak wnętrze już się schłodzi, to powinno się ten obieg wewnętrzny włączyć - klima nie musi pracować tak wydajnie, ponieważ schładza chłodne powietrze z wnętrza auta. A jak jest obieg wewnętrzny otwarty, czyli do auta napływa cieplejsze powietrze z zewnątrz, to klima musi pracować bardziej wydajnie, bo musi schładzać to ciepłe powietrze z zewnątrz. No i w samochodzie jest też cieplej. Oczywiście jak jest właczona klima, to nie otwieramy okien. Zasada jest jedna - albo otwarte okna albo klima. Klima i otwarte okna to miesznak bez sensu. Jadąc z włączonym obiegiem wewnętrznym, trzeba pamiętać jednak o tym, by co jakiś czas go wyłaczyć i wpuścić do auta troszkę świeżego powietrza. Dotyczy to sytuacji w szczególności przy długich trasach - po jakimś czasie przy obiegu wewnętrznym, w aucie nie zrobi się ciepło, ale mimo chłodnego powietrza zrobi się duszno - będzie więcej powietrza zużytego niż świeżego. A to nie wpływa dobrze na kierującego.
Jeżeli jednak na zewnątrz nie jest gorąco, to można jechać z włączoną klimą i otwartym obiegiem wewnętrznym. Klima da sobie radę ze schłodzeniem powietrza wewnątrz auta.
Ja unikam też przełączania nawiewów na nogi - z czasem jak używam klimy, zauważyłem, że nogi robią się wtedy zimne i źle to wpływa na moje samopoczucie. Zresztą w climatronicu nigdy nie zauważyłem, żeby nawiew przełaczał się na nogi. Albo jest na szybę, albo na kratki na konsoli, albo i to i to razem. No i oczywiście jak jest w środku ciepło, to dmuchawa chodzi na pełnych obrotach i podczas schładzania się wnętrza schodzi do najniższych. Podczas jazdy obroty te same się podnoszą albo zmniejszają. No i wspomniany obieg wewnętrzny - sam się przełącza w zalezności od temperatury wewnątrz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000